اسلایدجهاد کشاورزی

فناوری‌های نوین کشاورزی، راه رسیدن به امنیت غذایی

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، وی افزود: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری امنیت غذایی مسئله درجه‌یک کشور است که اهمیت این موضوع بعد از جنگ اوکراین نیز به‌درستی برای همه مشخص شد.

دکتر خیام نکویی گفت: ظرف چند سال حداقل در محصولات راهبردی تا بیش از ۹۰ درصد قابلیت خودکفایی داریم.

وی اضافه کرد: در دانش‌هایی که تولید کرده‌ایم نباید خساست به‌خرج دهیم و باید آن را به بخش خصوصی ارائه دهیم، هر فعالیت علمی که انجام می‌شود باید به بخش خصوصی انتقال داده شود.

وی اظهار داشت: ۷۰ سال واردکننده بذر سیب‌زمینی بودیم که در مجموعه بیوتکنولوژی دانش آن به ۱۶ شرکت بخش خصوصی منتقل شد و اکنون نیاز خود را از داخل کشور تأمین می‌کنیم و با توجه به تولید مازاد باید بتوانیم آن را صادر کنیم.

وی متذکر شد: تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در بخش کشاورزی مطلوب مقامات ارشد نظام نیست؛ ۸ هزار شرکت دانش‌بنیان در بخش کشاورزی داریم که تعداد آن‌ها کافی نیست.

دکتر خیام نکویی گفت: یکی از اقداماتی که باید با همکاری معاونت علمی و صندوق نوآوری شکوفایی انجام شود افزایش تسهیلات برای دانش‌بنیان‌های کشاورزی است زیرا میزان ریسک در بخش کشاورزی بالاست.

وی گفت: ظرف ۴ سال آینده نیاز کشور را تأمین می‌کنیم و انتظاری را که نظام جمهوری اسلامی از بخش کشاورزی دارد، برآورده می‌کنیم؛ تأمین امنیت غذایی پایدار تنها مورد انتظار نظام نیست بلکه حاکمیت غذایی مورد انتظار است.

خیام نکویی افزود: یعنی علاوه بر تأمین نیاز خودمان، قابلیت تأمین نیاز برخی از کشورهای دوست و همراه را در مقاطعی که نیاز به غذا دارند، تأمین کنیم و به آن‌ها غذا بفروشیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در بخش کشاورزی سالانه ۶ میلیارد صادرات داریم اما تراز تجاری منفی است و باید مثبت شود که با دانش‌بنیان شدن بخش کشاورزی تأمین می‌شود.

دکتر خیام نکویی گفت: حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد غذای کشور تبدیل به ضایعات می‌شود یعنی سالانه ۳۰ تا ۳۷.۵ میلیون تن محصولات کشاورزی که غذای ۲۰ میلیون نفر است تبدیل به ضایعات می‌شود.

دکتر خیام نکویی گفت: امروز تعداد شرکت‌های هسته فناور در بخش کشاورزی مطلوب نیست که باید با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری صندوق توسعه نوآوری و شکوفایی و سازمان اقدامات بیشتری در این بخش اقداماتی انجام شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: در زمینه ترویج ضعف‌هایی داریم. امسال تدابیری اندیشیده‌ایم و مزارع نوآور بهره‌ور را تعریف کرده‌ایم که در این مزارع از فناوری‌ها و دانش‌ها استفاده می‌شود و باید حمایت‌هایی از جانب معاونت علمی ریاست جمهوری، صندوق توسعه نوآوری و سازمان تات صورت گیرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی به الگوی مصرف در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: طبق آمارها مصرف روغن در کشور ۲ برابر میانگین کشورهای اروپایی است به طوری که مصرف روغن در کشورهای پیشرفته ۱۲ کیلوگرم است.

دکتر خیام نکویی گفت: در حالی که ۹۰ تا ۹۲ درصد روغن مورد نیاز کشور از محل واردات تأمین می‌شود و سهم واردات روغن از واردات محصولات کشاورزی ۲۰درصد است که امیدواریم روی الگوی مصرف تجدیدنظر شود.

کاظم خاوازی در دومین رویداد فناوری‌های نوین کشاورزی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران افزود: در سال ۲۰۵۰ باید ۷۰ درصد غذای اضافه در دنیا تولید شود، در حالی که در هر دهه ۹ میلیمتر بارندگی کاهش و سه‌دهم درجه سانتیگراد نیز دما افزایش می‌یابد که اثرات آن در بخش کشاورزی قابل مشاهده است.

دبیر ستاد اقتصاد دانش بنیان غذا و کشاورزی معاونت علمی ریاست جمهوری افزود: در کشور پدیده تغییر اقلیم با پدیده حکمرانی بد آب روبرو شده، حدود ۱۴۰ میلیارد متر مکعب آب به طبیعت بدهکاریم. سالانه ۲.۵ میلیارد متر مکعب آب از طبیعت قرض می‌گیریم که باید این موضوعات به دقت بررسی و پایش شود.

خاوازی با بیان اینکه در حال از دست دادن خاک کشور هستیم، گفت: سرعت تغییرات در کشور ما بیشتر از سرعت تغییرات در دنیا است. بر اساس آمارهای وزارت جهاد کشاورزی ۱۰ هزار هکتار از اراضی ما در سال تغییر کاربری می‌دهند.

دبیر ستاد اقتصاد دانش بنیان غذا و کشاورزی معاونت علمی ریاست جمهوری بر این باور است که امکان ندارد بلایی که بر سر کیفیت خاک آمده تا ۵۰ سال آینده جبران شود.

خاوازی با اشاره به اینکه با ورود تکنولوژی می‌توان بسیاری از مشکلات را در این بخش مرتفع کرد، بیان کرد: ما هیچ محدودیتی در کشور از نظر دانش، صنعت و بازار نداریم و اگر بخش دولتی کمک کند تا صدور مجوزهای شرکت‌های خصوصی تسهیل شود و کریدور خاصی برای آن‌ها در نظر بگیرند.

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان غذا و کشاورزی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهوری گفت: کشور پتانسیل این را دارد، برخی از نهاده‌های کشاورزی از جمله کود و عوامل میکروبی را در کشور تولید و حتی صادر کند.

جواد مشایخ معاون توسعه اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی ریاست جمهوری در دومین رویداد فناوری‌های نوین کشاورزی اظهار داشت: غذا و کشاورزی از مهم‌ترین مولفه‌های اقتصادی دانش بنیان است که مورد متوجه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است که برای تقویت این بخش از ساداتی نژاد وزیر اسبق جهاد کشاورزی نیز بهره گرفته شده است.

وی افزود: از چالش‌های شرکت‌های دانش بنیان تجاری‌سازی و دسترسی به بازار است ؛ ظرفیت‌ها در این بخش وجود دارد و تولید داخلی می‌تواند جایگزین محصولات وارداتی دانش بنیان بخش کشاورزی شود، حتی بعد از تأمین بازار می‌توان به بازارهای صادراتی هم نگاه کرد.

وی تصریح کرد: دولت باید به وظایف حاکمیتی خود توجه داشته باشد و فضا را برای بخش خصوصی فراهم کنند؛ که ما نیز آن را در کلید واژه شرکت‌های دانش بنیان ترجمه کرده‌ایم و شرکت‌های خصوصی در اقتصاد دانش بنیان جایگاه ویژه‌ای دارند.

مشایخ اظهار داشت: قانون جهش تولید دانش بنیان در سال ۱۴۰۱ ابلاغ شد و از سال ۱۴۰۲ در حال اجرا است که تأثیر به سزایی نیز در بخش کشاورزی خواهد داشت.

وی اظهار داشت: با وجود پتانسیل‌های بالا تعداد شرکت‌های دانش بنیان در بخش کشاورزی زیاد نیست و در این باره نیاز به تعداد بیشتری شرکت‌های دانش بنیان داریم و از طرفی  باید توجه کرد که این شرکت‌ها نیاز به بازار بزرگتری دارند.

مشایخ گفت: از محورهای کلان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حوزه ماشین آلات کشاورزی است اما فعلا در حد نمونه‌سازی موفق شده ایم، برای حضور در بخش صنعتی مرتبط با کشاورزی اقدامات ناقض  مانده است و نباید در حد نمونه‌سازی باقی بماند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا