اسلایدجهاد کشاورزی

ورود شرکت‌های ایرانی به ساخت ماشین‌آلات برداشت مستقیم محصولات علوفه‌ای

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، مرتضی بحرانی در سفر استانی به قم و بازدید میدانی از برخی کارخانجات این استان، بیان کرد: تأمین علوفه موضوع مهمی است که برداشت آن به دو روش انجام می‌شود. یکی از این روش‌ها، دو مرحله‌ای است. در این روش مشکلی نداریم و وسایل و ادوات آن موجود است اما در برداشت مستقیم به جهت حفظ کیفیت محصول و امکان بهره‌گیری مناسب، کشاورزان به سمت این نوع برداشت روی می‌آورند.

وی افزود: برای اجرای این روش عمدتاً دستگاه‌های کارکرده وارد می‌شد اما این موضوع تا زمانی توجیه داشت که سطح کشت افزایش پیدا نکند. هم‌اکنون که سطح کشت محصولات علوفه‌ای افزایش پیدا کرده و توجیه اقتصادی دارد، چند شرکت تولید ماشین آلات کشاورزی به این حوزه ورود کرده‌اند و به راحتی امکان برداشت مستقیم وجود دارد.

وی ادامه داد: سایر شرکت‌ها نیز می‌توانند به این مسئله ورود کنند و ‌طرح‌های خود را به این مرکز بفرستند.

بحرانی با اشاره به برداشت چغندر قند گفت: در خصوص دستگاه برداشت غده و خرد کن، کمبودهایی در کشور وجود داشت. در این ارتباط یک دستگاه توسط یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان ساخته شده که البته ظرفیت این دستگاه پایین است و این شرکت در حال رفع این نقیصه است.

رئیس گروه مکانیزاسیون زراعت مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی گفت: توسعه کشت نشایی با توجه شرایط کشور و لزوم مدیریت مصرف بهینه آب اجتناب‌ناپذیر است. در این راستا چند شرکت موفق به ساخت نشاءکار در کشور شده‌اند که مورد حمایت جدی مرکز نیز قرار دارند.

توسعه ساخت داخل با توجیه‌پذیری اقتصادی 

در ادامه امیر بهادر ولی خانی، رئیس گروه مکانیزاسیون دام طیور و آبزیان وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: مطلوب است در خصوص برخی دستگاه‌های مورد نیاز مهندسی معکوس انجام شود.

وی ادامه داد: دستگاه هد برداشت قصیل توسط دو ‌شرکت در زنجان و اصفهان را تولید و‌ بیش از ۸۵۰ چاپر خود کششی ذرت داریم و امیدواریم به‌زودی با توجیه‌پذیری اقتصادی ساخت دستگاه‌ها افزایش پیدا کند.

رئیس گروه مکانیزاسیون دام طیور و آبزیان بیان کرد: خوشبختانه دستگاه‌های برداشت سبز (قصیل) توسط شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی بومی‌سازی شده است.

وی افزود: همچنین توسعه دستگاه‌های سیلاژ بگر، برای استفاده از بقایای محصولات کشاورزی در دستور کار ویژه مرکز توسعه قرار دارد.

صدور مجوزها هیچ‌گونه محدودیتی ندارد

 مجید اسدالهی، معاون صنایع تبدیلی و غذایی مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی نیز گفت:  صنایع تبدیلی مورد استقبال قرار گرفته و مطلوب است. استان‌ها نیز به این موضوع توجه ویژه داشته باشند.

وی ادامه داد: توجه به صنایع تبدیلی به اشتغال و درآمدزایی بسیار کمک می‌کند.

اسدالهی بیان کرد: راه‌اندازی واحدهای راکد و تعطیل و همچنین واحدهای نیمه تمام و طرح‌های نیمه تمام در اولویت مرکز است.

وی بیان‌کرد: در صدور مجوزها هیچ‌گونه محدودیتی وجود ندارد و یکی از بخش‌هایی که تسهیلات را به خو‌بی جذب کرده مربوط به بخش صنعت است. این بخش ۳۵ درصد تسهیلات را در وزارت جهادکشاورزی جذب کرده است.

توسعه گلخانه‌ها اولویت مباحث صنایع تبدیلی و تکمیلی

محمدرضا حاجی رضا، رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم  نیز در این جلسه بیان کرد: نقش مکانیزاسیون بسیار در تولید و برداشت محصولات پر رنگ است و ما هک در کنار مرکز هستیم.همچنین نیاز است مرکز در کنار تحقیقات و زراعت قرار گیرد.

وی ادامه داد: در حوزه مباحث کشت نشایی نیاز است با توجیه اقتصادی این کشت انجام شود.

حاجی رضا با اشاره به استفاده از ظرفیت‌های دانش‌بنیان و بخش خصوصی گفت: لازم است بخش خصوصی نیاز حوزه مکانیزاسیون را رفع کند و امکان این بسترسازی توسط مرکز مکانیزاسیون فراهم است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم بیان کرد: توسعه گلخانه‌ها در حوزه صنایع کشاورزی از اولویت‌های مباحث صنایع تبدیلی و تکمیلی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا