آب و خاکاسلایدجهاد کشاورزی

تأمین نیاز ۷ هزار میلیارد تومانی طرح شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، قائم‌مقام مجری طرح شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور در نشست مطبوعاتی در شهرستان اصلاندوز با بیان این مطلب افزود: طرح شبکه‌های آبیاری فرعی و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور، اراضی شش استان را در سطح ۲۲۷ هزار هکتار پوشش می‌دهد.

عبدالله فاتحی با بیان این که این طرح در استان‌های اردبیل، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه و ایلام در حال اجرا است، اظهار داشت: هدف از اجرای طرح شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی، افزایش تولید در بخش کشاورزی، مدیریت و هدایت آب‌های سطحی، افزایش بهره‌وری آب و افزایش ۴ تا ۵ برابری عملکرد تولید است.

وی در همین حال افزایش درآمد کشاورزان، بهبود وضعیت معیشت و مهاجرت معکوس به روستاها را از مزیت‌های اجرای این طرح برشمرد.

معاون اجرای طرح شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور، سطح هدفگذاری اجرای این طرح در اردبیل را بیش از ۴۲ هزار هکتار عنوان کرد و گفت: برآورد اولیه این استان نشان می‌دهد برای تکمیل، رفع نقص، تجهیز و به بهره‌برداری رسیدن این طرح به اعتباری بالغ بر دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان نیاز است.

وی ادامه داد: اگر استان اردبیل برای این مبلغ دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار، طرح توجیهی داشته باشد، ما آن را تامین خواهیم کرد.

افزایش یک میلیون تنی محصولات با اتمام طرح در اردبیل

فاتحی تصریح کرد: در صورت اجرای کامل طرح ۴۲ هزار هکتاری استان اردبیل و تامین آب در شبکه‌های اصلی توسط وزارت نیرو، یک میلیون تن تولیدات محصولات کشاورزی این استان افزایش می‌یابد.

وی درباره پیش‌بینی اتمام طرح شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور اذعان داشت: در صورت تامین آب در شبکه‌های اصلی و تامین مالی به موقع، این طرح ظرف دو سال آینده تکمیل می‌شود.

معاون اجرای طرح شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور افزود: برای استان اردبیل برآورد می‌کنیم تا شهریور سال ۱۴۰۳ بخش اعظمی از این طرح به بهره‌برداری برسد.

فاتحی، تامین آب در شبکه‌های اصلی از سوی وزارت نیرو و سازمان آب منطقه‌ای را از مشکلات اجرای طرح مذکور عنوان کرد و گفت: مسئولیت تامین آب با وزارت نیرو است و بهره‌برداری بخشی از آب در پایاب سدها با وزارت جهاد کشاورزی است.

وی افزود: وزارت نیرو بر اساس مطالعات انجام شده تعیین می‌کند که چقدر آب به بخش کشاورزی تخصیص یابد.

قائم‌مقام طرح شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور تصریح کرد: ما نیز بر پایه اطلاعات و میزان آب تامینی، طرح را تدوین و اجرا می‌کنیم.

وی به توافق وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و نیرو اشاره کرد و ابراز داشت: براساس توافق دو وزارتخانه، برنامه‌ریزی ما برای تکمیل این طرح، بر اساس جدول تامین آب صورت می‌گیرد.

فاتحی با اشاره به مشکلات دیگر طرح شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور ابراز داشت: یکی دیگر از مشکلات ما این است که تجهیزات این طرح مانند لوله‌ها و اتصالات سرقت می‌شود و ما در حال حاضر برای پیشگیری از سرقت، به پیمانکاران پول نگهبانی پرداخت می‌کنیم.

دلایل عدم تامین آب طرح، قابل قبول نیست

قائم‌مقام طرح شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور درباره دلیل عدم تامین آب از سوی وزارت نیرو گفت: وزارت نیرو برای عدم تامین آب در شبکه‌های اصلی برای خود دلایلی دارد و این دلایل برای ما قابل قبول نیست و وقتی دستگاهی طرحی را اجرا می‌کند باید آن را به اتمام برساند.

وی تاکید کرد: ما بر حسب اعلام و اطلاع وزارت نیرو، طرح مذکور را اجرا می‌کنیم.

فاتحی افزود: وزارت نیرو اخیرا اعلام کرده آب نداریم.

وی با بیان این که توزیع آب به کشاورزان باید به میزان مورد نیاز در قالب این طرح صورت گیرد، اظهار داشت: ما آب را در قالب این طرح به تشکل‌های آب‌بران تحویل می‌دهیم و آن‌ها براساس الگوی کشت و نیاز کشاورزان، آب را توزیع می‌کنند.

قائم‌مقام طرح شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور در همین حال گفت: استان اردبیل از نظر تشکیل تعاونی‌های تولید از پیشرفته‌ترین استان‌های کشور است.

وی اضافه کرد: استفاده بهینه از آب به فرهنگ‌سازی و قوانین و شیوه‌نامه نیاز دارد.

تثبیت ۵۲ تعاونی تولید

معاون نظام‌های بهره‌برداری سازمان تعاون روستایی استان اردبیل گفت: در قالب ۶۸ تعاونی تولید در این استان باید ۱۳ هزار و ۱۵۸ بهره‌بردار سازماندهی شوند.

عزیز جوادی افزود: از این ۶۸ تشکل آب‌بران که باید تشکیل شود، ۵۲ تشکل تثبیت شده و چهار مورد هم در مراحل تثبیت هستند.

وی اظهار داشت: در راستای توانمندسازی تعاونی‌های تولید و تشکل‌های آب‌بران، دوره‌های آموزشی برگزار می‌کنیم.

جوادی در عین حال تصریح کرد: تشکل‌های آب‌بران موظفند الگوی کشت را رعایت کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا