اسلایدجهاد کشاورزیزراعتیادداشت ویژه

طرح جهش تولید در دیمزارها اقدامی مؤثر در راستای تأمین امنیت غذایی کشور

در اکثر مناطق دنیا و به‌خصوص در کشور ما در منابع پایه آب و خاک، محدودیت وجود دارد و از آنجایی‌که امکان توسعه فیزیکی آن وجود ندارد، باید فضای جدید برای کشت در زمین‌های با کارایی کمتر ایجاد شود. براساس محاسبات کارشناسان و در کشور خودمان عملکرد دیمزار‌ها می‌تواند به حدی برسد که کشور به واردات گندم نیاز نداشته باشد و نیاز به این محصول استراتژیک بدین‌وسیله تأمین گردد.

گفتنی است طرح جهش تولید در دیمزارها با هدف اصلاح زیرساخت‌ها، بررسی تنگناها و اصلاح روش‌های معمول کشاورزی، ارتقاء مکانیزاسیون، انجام خاک‌ورزی حفاظتی، تغذیه، تناوب، مدیریت مزرعه و تأمین بذر محصولات اساسی در کشور اجرا گردیده و در حال حاضر در سومین سال اجرای خود در مناطق مختلف کشور می‌باشد. یکی از ارکان اصلی طرح جهش تولید، رعایت تناوب زراعی بهینه و وارد کردن محصولات حبوبات، علوفه و دانه‌های روغنی به دیمزارها است. همچنین طرح جهش تولید در دیمزارها موجب ارتقای سطح تولیدات زراعی و افزایش سطح علمی و فنی دیمکاران خواهد شد.

این طرح برای کشت محصولات مهم و راهبردی از جمله گندم و جو، حبوبات، دانه‌های روغنی و در راستای تأمین امنیت غذایی، ایجاد اشتغال پایدار کشاورزان، استفاده بهینه از آب سبز و صرفه‌جویی در استفاده از منابع آبی که اقدامی اثرگذار برای استفاده از زمین‌های کم بازده و توسعه کشت دیم است، با همکاری معاونت امور زراعت وزارت جهادکشاورزی، ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، سازمان‌های جهادکشاورزی استان‌ها، صندوق بیمه کشاورزی، بخش‌های خصوصی و با پشتیبانی فنی موسسه دیم در حال اجرا است.

بدون شک اجرای مطلوب طرح جهش تولید در دیمزارها را می‌توان معامله پر سود بین دولت و کشاورزان قلمداد کرد؛ چرا که اولاً دولت به اهداف خود در حوزه امنیت غذایی که همان تأمین پایدار و خودکفایی در تولید محصولات غذایی استراتژیک است، دست پیدا می‌کند و ثانیاً کشاورزان نیز فارغ از ایجاد اشتغال، به موهبت بزرگی چون بهبود وضعیت تأمین معاش خود می‌رسند. بنابراین شایسته است با رفع موانع احتمالی موجود این طرح در تمامی نقاط مستعد کشور اجرا گردد و در سال‌های آتی نیز استمرار یابد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا