اسلایدبانک کشاورزیجهاد کشاورزییادداشت ویژه

حمایت بانک کشاورزی از زنجیره‌های تولید

با توجه به اهمیت رشد و توسعه بخش کشاورزی در دستیابی به امنیت غذایی، اتخاذ و اجرای سیاست‌ها و اقداماتی که منجر به افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی گردد، در این راستا بسیار حائز اهمیت است. ایجاد انواع زنجیره‌های تولید محصولات اساسی کشاورزی با توجه در برگرفتن طیف گسترده‌ای از زیربخش‌های کشاورزی از تأمین انواع نهاده‌های مورد نیاز تولید تا دسترسی مصرف‌کننده به محصول نهایی، منجر به افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و همچنین رشد و توسعه صنایع پیشین و پسین مرتبط با آن محصولات می‌گردد.

به طور کلی می‌توان گفت که انسان برای بقا و ادامه حیات به تغذیه مناسب و با ارزش احتیاج دارد. تأمین این مواد غذایی در گام اول برعهده صنعت و بخش کشاورزی است. تأمین و در دسترس قرار دادن محصولات مختلف کشاورزی با توجه به وسعت کره خاکی و افزایش جمعیت، نیازمند زنجیره تأمینی دقیق، چابک و دارای کمترین ریسک ممکن است. از این جهت زنجیره تأمین در صنعت کشاورزی بسیار با اهمیت شمرده می‌شود.

هدایت تسهیلات به سمت زنجیره‌های تولید یکی از رویکردهای اساسی بانک کشاورزی در سال‌های اخیر است و بر همین اساس این بانک طی ماه‌های گذشته با رونمایی از الگوی نوین و کامل تأمین مالی زنجیره‌های تولید گامی اساسی در هدایت دقیق اعتبارات به سمت زنجیره‌های تولید و کنترل قیمت‌ها برداشته است. به عنوان نمونه اخیراً بزرگ‌ترین زنجیره تولید تخم مرغ خاورمیانه با ظرفیت سالانه ۷۵۰ هزار تن تخم مرغ با مشارکت و حمایت بانک کشاورزی در استان گلستان به بهره‌برداری رسیده است. این زنجیره کامل تولیدی شامل ۶۰ هزار مرغ مادر تخم‌گذار، ۳۰۰ هزار قطعه پولت تخم‌گذار، ۳ میلیون قطعه مرغ تخم گذار، ۹۰۰ هزار پرورش پولت تخم‌گذار و صنایع وابسته از قبیل کارخانه خوراک آماده دام، کارخانه جوجه‌کشی، کارخانه بسته‌بندی و همچنین مجتمع فرآوری تخم مرغ می‌باشد.

این واحد تولیدی در شهر گنبد کاووس استان گلستان و با تسهیلات چهار هزار میلیارد ریالی بانک کشاورزی و به عنوان یکی از طرح‌های ارزشمند ملی به بهره‌برداری رسیده است. این مجموعه عظیم قابلیت تولید سالیانه ۷۵۰ هزار تن تخم مرغ در سال را دارد که معادل ۲۵ درصد کل تولید تخم مرغ کشور است. بر همین اساس محصولات تولیدی این واحد علاوه بر تأمین نیاز و کنترل قیمت‌ها در بازار داخلی، به کشورهای همسایه نیز صادر شده و موجب ارز آوری برای کشور خواهد شد.

مدیریت زنجیره تولید محصولات کشاورزی، مقدمه پیشرفت و توسعه بخش کشاورزی و تقویت اقتصاد بخش کشاورزی خواهد بود. از نتایج جانبی این موفقیت می‌توان به تثبیت سبک زندگی روستایی و عشایری به عنوان یک سبک موفق، افزایش عدالت اجتماعی و بهبود وضعیت معیشتی قشر محروم و افزایش قدرت خرید و رضایت عمومی اشاره نمود. راه‌اندازی انواع مدیریت‌های زنجیره تولید در محصولات کشاورزی می‌تواند نقطه عطف گذر از کشاورزی نیمه سنتی به کشاورزی مدرن بومی‌سازی شده باشد و بانک کشاورزی می‌تواند با ارائه تسهیلات در این راه اثرگذار بوده و نقشی تعیین کننده برعهده داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا