اسلایدیادداشت ویژه

اهمیت جوجه‌ریزی در تأمین امنیت غذایی جامعه

همواره غذا و تأمین آن به عنوان یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در سطح جهان به شمار آمده و از این رو، وجود امنیت غذایی در هر کشوری به عنوان یکی از شاخص‌های مهم توسعه یافتگی آن کشور محسوب می‌شود و در این میان عرضه پروتئین حیوانی در سبد غذایی آحاد جامعه، یک معیار اساسی در تأمین امنیت غذایی آن جامعه می‌باشد.

در همین راستا گوشت مرغ به دلایل گوناگون اقتصادی و بهداشتی از جایگاه ویژه‌ای در بین اقلام مختلف پروتئین حیوانی برخوردار است. این امر بـه نوبه خود، رشد و گسترش صنعت مرغداری در ایران و جهان را بـه همراه داشته است. صنعت مرغداری به دلایل گوناگونی از جمله سرعت بالای رشد طیور در زمان کوتاه نسبت به سایر دام‌ها، ضریب تبدیل غذایی پایین، امکان تولید در تمام شرایط آب و هوایی و بازگشت سریع سرمایه نسبت به سایر صنایع دامپروری دارای اولویت می‌باشد. به همین جهت جوجه‌ریزی از اهمیت ویژه‌ای در زنجیره تولید گوشت مرغ برخوردار است. در حال حاضر صنعت مرغداری کشور تأمین‌کننده ۴۷ درصد از منابع پروتئین حیوانی در سبد مصرفی خانوار است. این صنعت علاوه بر تأثیرگذاری بر اقتصاد کشور نقش بسزایی در تأمین سلامت جامعه دارد.

از سال ۱۹۷۴ که اولیت تعریف از امنیت غذایی در کنفرانس جهانی غذا مطرح شد؛ تاکنون تعاریف مختلفی از امنیت غذایی توسط سازمان‌ها و نهادهای مختلف بین‌المللی ارائه شده و سرانجام سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد یا فائو در سال ۱۹۹۶ امنیت غذایی را به این صورت تعریف کرد که امنیت غذایی هنگامی وجود دارد که همه مردم در تمامی اوقات به غذای کافی، سالم و مغذی دسترسی فیزیکی و اقتصادی داشته باشند و غذای در دسترس نیازهای رژیم تغذیه‌ای سازگار با ترجیحات آنان را برای یک زندگی فعال و سالم فراهم سازد. طبق این تعریف موجود بودن غذا، دسترسی به غذا و پایداری در دریافت غذا سه رکن اصلی می‌باشند.

در صنعت مرغداری بازده تولید در گله‌های گوشتی با مقایسه میزان مصرف دان به ازای تولید یک کیلو گوشت ارزیابی می‌شود که ضریب تبدیل نامیده می‌شود. در ابتدای صنعتی شدن پرورش طیور این ضریب ۴ بود ولی امروزه با پیشرفت‌های انجام شده در این صنعت، آنچه در سطح جهان در حال اتفاق است ضرایب تبدیل بین ۱.۷ تا ۱.۸ است.

بر اساس ارزیابی عملکرد واحدهای پرورش جوجه گوشتی کشور که توسط وزارت جهاد کشاورزی انجام شده است، میانگین ضریب تبدیل در کشور ما ۱.۹۹ محاسبه شده است که کمی از میانگین جهانی بالاتر است. طبق سیاستگذاری و برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی ۱۷۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در هر ماه در دستور کار است که این امر علاوه بر پایداری تولید می‌تواند موجب استمرار صادرات شود.

با توجه به آمار موجود تولید، جوجه‌‌ریزی در فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۴۰ درصد رشد داشته که رقم قابل توجهی در تولید بوده و این امر نشان‌دهنده اهمیت این موضوع در امنیت غذایی کشور و حاصل به بار نشستن اهداف و برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا