اسلایدیادداشت ویژه

استفاده بهینه از کودهای کشاورزی، ضامن کمیت و کیفیت محصولات کشاورزی

افزایش تولید محصولات کشاورزی در جهت تأمین نیازهای جامعه مستلزم استفاده از کودها می‌باشد. کشاورزان و تولیدکنندگان زراعی به‌منظور تقویت زمین‌های کشاورزی، بهبود حاصلخیزی خاک و در پی آن افزایش تولیدات از کودها استفاده می‌کنند. دلیل اصلی اهمیت کود، افزایش تولید مواد غذایی برای برآوردن نیاز روزافزون جمعیت فزاینده در سراسر جهان است. علاوه بر این، کودها نیز نقش مهمی در افزایش حاصلخیزی طبیعی خاک و سالم سازی آن برای تولید محصول در آینده دارند. بدون استفاده از کود، افزایش بازده محصول و بهره‌وری کشاورزی دشوار خواهد بود. بنابراین، متعادل کردن سطوح مواد مغذی در خاک برای افزایش بهره‌وری، عامل اصلی اهمیت کود است.

یکی از مهمترین ابزار و سهل‌الوصول‌ترین روش‌های نیل به خودکفایی در محصولات اساسی را می‌توان تغذیه گیاهی برشمرد. امروزه سرمایه‌گذاری در کشاورزی از اهمیتی بسیار بالا برخوردار است. با توجه به اینکه هر ساله سطح زیر کشت کشاورزی کاهش می‌یابد، بنابراین بهترین راه برای تأمین غذا، افزایش عملکرد در واحد سطح می‌باشد و کودها نقش بسیار مهمی در این فرایند دارند. دستیابی به عرضه باثبات مواد غذایی و تأمین مناسب امنیت غذایی جامعه از جمله اولویت‌های راهبردی هر کشور است.

رشد ۳۶ درصدی مصرف کودهای کشاورزی طی سه سال فعالیت دولت سیزدهم نشان‌دهنده اهمیت این موضوع است. در ابتدای دولت سیزدهم مصرف کودهای فسفاته و پتاسه حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن بود که این میزان در سال ۱۴۰۲ به حدود ۳ میلیون تن افزایش یافت که از اثرات آن می‌توان به تولید مازاد بر نیاز گندم در کشور اشاره کرد.

شرکت خدمات حمایتی کشاورزی یکی از مهمترین شرکت‌های زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی است که به عنوان نخستین و بزرگترین زنجیره تأمین و توزیع نهاده‌های کشاورزی در ایران، وظیفه بسیار مهم تهیه، تأمین و توزیع انواع نهاده‌های کشاورزی شامل کودهای یارانه‌ای، سم و بذر را در سطح کشور برعهده دارد.

مشکلات زیست محیطی فعلی برای آینده بسیار مهم است. برای مقابله با چالش‌های رو به رشد تغییرات آب‌و‌هوایی، سلامت انسان، رشد جمعیت و… باید سیستم‌های کشاورزی را پایدارتر کرد. بنابراین بهترین روش برای رسیدن به تولید پایدار محصولات کشاورزی و تأمین عناصر غذایی مورد نیاز برای فعالیت‌های روزانه جامعه استفاده بهینه از کود در بخش کشاورزی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا