اسلایدامور دامجهاد کشاورزی

تأکید بر برنامه و استراتژی مدیریت ریسک در بخش کشاورزی

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی بر تدوین برنامه جامع برای مدیریت ریسک در بخش کشاورزی تأکید کرد و گفت: بروز ریسک در بخش کشاورزی وسیع و گسترده است و جمعیت زیادی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهادکشاورزی، محمدابراهیم حسن‌نژاد در نشست پدافند غیرعامل افزود: برخی ریسکها در بخش کشاورزی فاجعه‌بار هستند و می‌توانند تولیدکنندگان را برای مدت‌ها از چرخه تولید خارج کند.

وی دوره‌ای و تکراری بودن را از دیگر ویژگی‌های ریسکهای بخش کشاورزی عنوان و تصریح کرد: این قبیل مخاطرات که سختی و مرارت‌های زیادی را به تولیدکنندگان تحمیل می‌کند، وظایف دولت‌ها و سیاستمداران را سنگینتر می‌کند.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی، ریسکهای بخش کشاورزی را دسته‌بندی کرد و اظهار داشت: برخی ریسکها در بخش کشاورزی، کوچک و پرتکرار و برخی متوسط و فاجعه‌بار هستند و برای هر یک از این ریسکها باید از سوی دولت، متولیان و افرادی مسوول شوند.

وی با بیان این که دولت‌ها نمی‌توانند تمام این مخاطرات و خسارات را پوشش دهند، گفت: دسته‌بندی و سپردن هر یک از لایههای ریسک به افراد در بخش کشاورزی ضروری است و اغلب کشورها و دولت‌های پیشرفته در حوزه مدیریت ریسک، مخاطرات پرتکرار و کوچک را به خود تولیدکنندگان می‌سپارند و تولیدکنندگان برای این ریسکها باید برنامه داشته باشند.

حسننژاد ادامه داد: برخی از ریسکهای کوچک و پرتکرار با آموزش تولیدکنندگان و اقداماتی همچون تغذیه مناسب و استفاده به موقع از داروها و واکسن‌ها قابل مدیریت هستند.

وی اضافه کرد: این دسته از ریسکها باید شناسایی و روی آن مطالعه شود و پس از تهیه سازوکار و آموزش لازم، مدیریت آن را به تولیدکنندگان واگذار کرد.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی در همین حال گفت: ریسکهای کوچک با اقدامات مدیریتی قابل حل هستند و نیاز به آموزش و ترویج در بخش کشاورزی دارند.

وی درباره ریسکهای متوسط در بخش کشاورزی اذعان داشت: در کشورهای جهان، مدیریت ریسکهای متوسط به تشکل‌ها سپرده می‌شود و این مخاطرات با کمک تولیدکنندگان و دولت قابل حل هستند.

حسننژاد گفت: در اغلب کشورهای جهان، مسوولیت و مدیریت ریسکهای فاجعه بار و کم‌تکرار بر عهده دولت است.

وی افزود: یکی از دلایل ناکارآمدی بیمههای کشاورزی، واگذاری ریسکهای کوچک و پرتکرار به آنها است در حالی که باید ریسکهای متوسط برعهده بیمهها باشد.

حسننژاد خواستار آن شد که در تدوین برنامه و استراتژی‌های مربوط به مدیریت ریسک، به دسته‌بندی مخاطرات بخش کشاورزی توجه شود به ویژه این که ایران به لحاظ اقلیمی جزو کشورهای پرریسک و آسیبپذیر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا