اسلایدبانک کشاورزییادداشت ویژه

نقش بانک کشاورزی در ارتقاء ضریب مکانیزاسیون بخش کشاورزی

امروز در بخش کشاورزی بایستی به سمت افزایش بهره‌وری و تولید در واحد سطح گام برداشته و کیفیت محصولات تولیدی را در سطح کشور ارتقاء دهیم. افزایش بهره‌وری در حوزه کشاورزی و بهبود تولید در واحد سطح با ارتقاء ضریب مکانیزاسیون امکان‌پذیر است که باید به این مهم بیش از پیش توجه شود.

مکانیزاسیون کشاورزی به معنای استفاده از ادوات مکانیکی و فناوری در زراعت با تأثیر چشمگیر بر افزایش بهره‌وری کشت و کار می‌باشد و یکی از ضروری‌ترین روش‌های ابزاری برای توسعه کشاورزی و گامی اساسی به سوی توسعه پایدار در تأمین امنیت غذایی کشور است.

اولویت‌های بکارگیری روش‌های مکانیزه در تولید محصولات کشاورزی با توجه به شرایط فنی، اقتصادی و اجتماعی هر جامعه مشخص می‌شود. به صورت عمومی، در کشورهای توسعه یافته، کاربرد مکانیزاسیون برای کاهش هزینه‌ها است ولی در کشورهای در حال توسعه، کاربرد آن برای افزایش تولید است.

با وجود آن‌که کشاورزی سنتی منجر به افزایش ضایعات و هدر رفت محصول در تمامی مراحل کاشت، داشت و برداشت می‌شود، توسعه مکانیزاسیون و ادوات کشاورزی مهم‌ترین رکن در افزایش بهره‌وری تولید به شمار می‌رود که دستیابی به این امر مهم نیازمند سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی است.

امروزه تأثیر مکانیزاسیون در ارتقاء کشاورزی بر هیچ کس پوشیده نیست و تسهیلات بانک کشاورزی یکی از زمینه‌های اساسی توسعه مکانیزاسیون در توسعه کشاورزی به حساب می‌آید. بانک کشاورزی به منظور نقش‌آفرینی در تجهیز ناوگان مکانیزاسیون کشاورزی و تزریق فناوری‌های نوین برای تسهیل و استاندارد سازی مراحل تولید محصولات کشاورزی و تولیدات وابسته و با هدف افزایش تولید با کیفیت داخلی، تأمین امنیت غذایی و پایداری سفره هموطنان و رشد صادرات و رونق اقتصادی کشور از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان تیرماه سال ۱۴۰۳ در مجموع ۳۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون به فعالان بخش کشاورزی در اقصی نقاط کشور پرداخت کرده است.

پرداخت تسهیلات مکانیزاسیون همواره در اولویت برنامه‌های اعتباری بانک کشاورزی قرار دارد و در سال جاری نیز ۵۰ هزار میلیارد ریال خط اعتباری برای نوسازی ناوگان ماشین‌آلات کشاورزی در قالب تسهیلات مکانیزاسیون درنظر گرفته شده است که براساس ضوابط و مقررات به متقاضیان از جمله کشاورزان، باغداران، دامداران، واحدهای تولیدی مرتبط و صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی، برای تهیه ماشین‌آلات و ادوات مربوطه پرداخت خواهد شد.

مکانیزاسیون کشاورزی با انجام به موقع عملیات زراعی و کاهش هزینه‌های تولید، نقش مؤثری در افزایش درآمد و متعاقب آن، بهبود سطح اقتصادی و ارتقای سطح کیفی زیستی بهره‌برداران کشاورزی دارد. در این راستا، نقش دولت در توسعه زیرساخت‌های مکانیزاسیون از قبیل یکپارچه‌سازی، تسطیح، زهکشی اراضی، اعطای وام کم‌بهره و اتخاذ تدابیر اندیشیده شده برای نهاده‌های کشاورزی بسیار مهم و کلیدی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا