اسلایدبانک کشاورزییادداشت ویژه

جایگاه مهم بانک کشاورزی در توسعه کشت گلخانه‌ای

با توجه به اینکه بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقد هستند که روش کشت گلخانه‌ای نقش مؤثری در کنترل عوامل محیطی، مصرف بهینه آب، افزایش بهره‌وری زمین، افزایش کمی و کیفی تولید و اشتغال‌زایی دارد، همین امر موجب شده تا بانک کشاورزی این تسهیلات را جزء اولویت‌های اعتباری خود قرار دهد.

انواع کشت‌های گلخانه‌ای در افزایش محصول، صرفه‌جویی آب و حفاظت محصولات در برابر شرایط اقلیمی حائز اهمیت می‌باشند و در شرایطی که تغییرات اقلیمی و تداوم خشکسالی در سال‌های پیاپی، دامنگیر بخش کشاورزی و تولید محصولات غذایی کشور شده است، افزایش کشت گلخانه‌ای در سطح کشور، راهکار مناسبی برای برون رفت از شرایط فعلی است.

در شرایط طبیعی، عوامل اصلی رشد گیاه (آب و خاک) را تنها می‌توان از طریق آبیاری، وجین، کودپاشی و غیره، تا حدودی مناسب رشد گیاه ساخت، اما کنترل و تنظیم دما و رطوبت محیط و همچنین نور، از دست کشاورز خارج است. در کشت گلخانه‌ای می‌توان این عوامل را کنترل و جهت رشد مطلوب گیاه تنظیم نمود. انتقال محصولات آب‌بر به گلخانه‌ها راهکار مطمئنی است که در بسیاری از کشورهای پیشرفته در حال توسعه است.

در حال حاضر بانک کشاورزی نقش مهمی در اقتصاد کشاورزی ایفا کرده به طوری که حمایت های این بانک باعث شده بسیاری از کشاورزان سنتی به سمت مکانیزاسیون و کشاورزی صنعتی تمایل پیدا کنند و اثر آن در کشور نمایان شده است.در این راستا بانک کشاورزی از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون نزدیک به ۴۳ هزار میلیارد ریال تسهیلات برای احداث و توسعه تأسیسات کشت گلخانه‌ای پرداخت کرده و از این طریق نقش مؤثری در مدیریت پایدار منابع آب و خاک و تحقق کشاورزی پایدار، امنیت غذایی، اشتغال‌زایی و توسعه پایدار در کشور داشته است.

شایان ذکر است، تولید محصولات کشاورزی به روش کشت گلخانه‌ای، علاوه بر نقش بسیار مهمی که در مدیریت منابع آب، خاک و انرژی دارد، راهکار مؤثری برای کنترل شرایط اقلیمی و بهبود کمی و کیفی محصولات کشاورزی در راستای کاهش ضایعات، افزایش بازارپسندی، تولید محصولات صادرات ‌محور و شکوفایی اقتصادی کشور است. بانک کشاورزی با اولویت‌دهی به پرداخت تسهیلات گلخانه‌ای، نقش به‌سزایی در حمایت از فعالان این زیربخش ایفا می‌کند.

با توجه به محدودیت شدید منابع آب کشور، لازم است دولت منابع بیشتری را در اختیار بانک کشاورزی قرار دهد تا توسط این بانک تخصصی در اختیار رشد و توسعه روزافزون صنعت گلخانه در اقصی نقاط کشور قرار گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا