اسلایدامور دامیادداشت ویژه

اهمیت فراوان نهاده سالم در تأمین پروتئین مورد نیاز آحاد جامعه

نهاده‌های دامی و کشاورزی، عناصر اساسی در صنعت کشاورزی و دامپروری می‌باشند. همان‌طور که می‌دانید با خوراک معمولی تمامی نیازهای دام تأمین نخواهد شد، به همین دلیل برای پرورش بهتر دام، تأمین نهاده‌های متعدد بسیار حائز اهمیت است.

از آنجایی که استفاده از نهاده‌های دامی با کیفیت سبب افزایش عملکرد و بهبود سلامت دام‌ها می‌شود، در صنعت دامداری از اهمیت بالایی برخوردار هستند. همچنین، به دلیل روند صعودی قیمت نهاده‌های دامی در سال‌های اخیر، استفاده صحیح از آن‌ها برای تأمین نیازهای تغذیه‌‌ای دام و طیور و کاهش هزینه‌های دامداری بسیار حائز اهمیت است.

تأمین تغذیه مناسب، می‌تواند عملکرد و بهره‌وری دام‌ و طیور را بهبود بخشد و در عین حال بهبود کیفیت و میزان تولید محصولات دامی را نیز تضمین کند. در نتیجه برای داشتن یک صنعت دامپروری موفق و پایدار، تأمین نهاده‌های دامی و استفاده از خوراک مناسب برای دام و طیور بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

براساس آمار اعلام شده توسط وزارت جهاد کشاورزی، میزان واردات ذرت دامی در چهار ماهه نخست سال ۱۴۰۱ دو میلیون و ۳۳۰ هزار تن، در چهار ماهه اول سال ۱۴۰۲ سه میلیون و ۱۹۳ هزار تن با ۳۰ درصد افزایش بوده و در چهار ماهه نخست سال‌جاری هم با واردات ۳ میلیون و ۷۴۷ هزار تن، ۲۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است. میزان واردات جو در چهار ماهه نخست سال ۱۴۰۱، ۲۷۴ هزار تن، در چهار ماهه نخست سال گذشته ۵۰۸ هزار تن و در چهار ماهه نخست سال‌جاری ۷۰۶ هزار تن واردات جو انجام شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۰ درصد بیشتر است. میزان واردات کنجاله سویا در چهار ماهه نخست سال ۱۴۰۱ میزان ۲۸۰ هزار تن از این محصول وارد شده که این رقم در چهار ماهه نخست سال گذشته بدلیل مشکلاتی به کمتر از ۱۰۰ هزار تن رسید ، اما در سال‌جاری با جبران کمبود واردات سال گذشته بالغ بر یک میلیون و صد هزار تن کنجاله سویا وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل بالغ بر ۱۰ برابر است.

نهاده سالم نقش مهمی در زندگی انسان‌ها ایفا می‌کند و یکی از مسیرهای بسیار حیاتی جهت اطمینان از سلامت انسان‌ها به حساب می‌آید چرا که تأمین پروتئین‌های لازم در خوراک انسان، به طور غیر‌مستقیم وابسته به کیفیت خوراک دام است. تغذیه مهم‌ترین عامل موفقیت در دامپروری به شمار می‌رود به طوری که اگر حیوان به خوبی تغذیه شود، می‌تواند محصول با‌کیفیت و سالم نیز برای انسان تولید کند. نهاده‌های دامی و کشاورزی از جمله ذرت، کنجد، کنجاله سویا، جو، گندم، کلزا، آفتابگردان و … سال‌ها است که جای خود را به عنوان محصولات کشاورزی ضروری در کشور باز کرده‌اند، به طوری که اگر اندک نوسانی در بازار این نهاده‌ها ایجاد شود، بازار گوشت و مواد پروتئینی کشور به طور کلی مختل خواهد شد.

شایان ذکر است ساماندهی شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه الگوهای موفق در زمینه تولید خوراک دام و طیور با محوریت قرارگاه تحول، نوآوری و پیشرفت کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی و نقش‌آفرینی فعال دانش‌بنیان‌ها گام مؤثری برای رسیدن به خوداتکایی در تأمین نهاده‌های صنعت دام و طیور خواهد بود. خودکفایی کشور در تأمین نهاده‌های دام و طیور از متغیرهای عمده در دستیابی به امنیت غذایی کشور است، وابستگی به واردات خوراک دام و طیور، سال‌ها پاشنه آشیل این صنعت در کشور بوده و نوسانات آن در امنیت غذایی و تأمین سفره مردم تأثیر مستقیم دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا