اسلایدیادداشت ویژه

جایگاه ارزشمند صنایع تبدیلی و تکمیلی در رونق توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی کشور

توسعه کشاورزی به عنوان کانون و محور اصلی توسعه کشور، از نقش و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و صنایع وابسته به کشاورزی را می‌توان به عنوان شرط لازم و محرک توسعه این بخش، محسوب نمود. به علاوه، جایگاه صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی در کشور ما به دلیل مقتضیات جهانی، حضور در بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی و پیوستن به سازمان تجارت جهانی، روز به روز از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود.

بدون تردید رونق صنایع تبدیلی یکی از سودمندترین ارتباطات بین دو بخش صنعت و کشاورزی است. توسعه این صنایع از میزان بیکاری‌های دائمی و فصلی در مناطق روستایی می‌کاهد. همچنین زمینه مناسب جهت توسعه بخش کشاورزی را فراهم آورده و به افزایش تولیدات، بهره‌وری، ایجاد فرصت‌های شغلی، تأمین نیازهای اساسی، پیوند با دیگر بخش‌های اقتصادی و کاهش نابرابری‌های منطقه‌ای منجر خواهد شد. لذا این گونه صنایع می‌توانند پیش نیاز استراتژی صنعتی‌شدن و تأمین‌کننده امنیت غذایی در کشور باشند.

هدف از ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی، ایجاد تعادل، استفاده از منابع موجود، تأمین نیازمندی‌های روستاییان در خود روستا، افزایش سطح رفاه جامعه روستایی و جذب نیروهای منفعل روستاها است که به خاطر نابرابری‌های موجود ناشی از اقتصاد ناسالم و در پی کسب فرصت‌های شغلی دست به مهاجرت می‌زنند.

گسترش صنایع تبدیلی می‌تواند از پتانسیل‌های مناطق روستایی به نحو مطلوبی بهره‌گیری نماید و باعث استفاده بهتر از اوقات فراغت روستاییان، بهره‌گیری از تولیدات مختلف روستایی، نگاه علمی به تولیدات و بهره‌برداری اقتصادی از آن‌ها، افزایش درآمد روستاییان، تنوع بخشی به اقتصاد روستایی، کاهش فاصله شهر و روستا، توسعه درون‌زای مناطق روستایی، کاهش مهاجرت و بیکاری آشکار و پنهان، دسترسی به زمین، مواد اولیه، نیروی انسانی و زیرساخت‌های اولیه ارزان قیمت و نهایتاً تولیدات ارزان‌تر شود. بنابراین ایجاد و گسترش صنایع روستایی و به خصوص صنایع تبدیلی که گام اول آن امکان‌سنجی این‌گونه صنایع می‌باشد، لازم و ضروری بنظر می‌رسد تا تمرکززدایی به معنای واقعی عملی گردد و از فرصت‌ها و مزیت‌های نسبی مناطق در جهت توسعه موزون منطقه‌ای و همه‌جانبه بهره‌گیری شود.

در هفته جهاد کشاورزی در سال‌جاری ۱۴۹ طرح با اعتبار ۳۶۰۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید و همچنین در هفته دولت نیز ۲۰۵ طرح دیگر در زیر بخش‌های مختلف صنایع تبدیلی و غذایی از جمله کارخانجات خوراک دام و طیور و آبزیان، سردخانه محصولات کشاورزی، فرآوری محصولات باغی، کارخانجات رب و صنایع بسته بندی محصولات کشاورزی و … با اعتباری بالغ بر ۹ هزار و ۱۲۳ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.

با توجه به نیاز به توسعه روستاها و نیاز روزافزون جامعه به غذا و رشد جمعیت و کاهش منابع غذایی، یکی از مهم‌ترین مسائلی که توجه دولتمردان، اندیشمندان و محققان را به خود معطوف داشته است، لزوم گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی روستایی است. در این زمینه صنایع تبدیلی با بکارگیری محصولات کشاورزی به عنوان مواد اولیه می تواند عاملی برای توسعه روستاها و استفاده بهتر از این محصولات تلقی شود.

موضوع صنایع تبدیلی و تکمیلی علیرغم اهمیت آن، در ایران مقوله‌ای نسبتاً جدید است که هنوز آن‌گونه که شایسته بخش کشاورزی و اقتصاد ملی است، مورد حمایت و هدایت قرار نگرفته است. لذا بایستی برای انجام و تحقق این مهم، تمامی کشاورزان و تولیدکنندگان با کمک و یاری مسئولین وزارت جهاد کشاورزی و متخصصین در این حوزه، سرمایه‌گذاران و کارآفرینان، دست به اقدامات اثربخش زده و سعی در رفع نقاط ضعف، موانع و مشکلات کرده و با استفاده از تکنولوژی‌های نوین و مدرن در بخش کشاورزی و تولیدات کشاورزی سعی در افزایش تولیدات باکیفیت با بهره‌وری بالا کنند تا از این طریق بتوانند علاوه بر در دست گرفتن بازار داخلی از طریق کاهش واردات، به بازار جهانی نیز قوی‌تر از گذشته ورود کرده و قادر باشند با افزایش صادرات، گامی در رونق توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی کشور بردارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا