۱۰ کشتی برنج در راه ایران
به گزارش داغ (دیدهبان امنیت غذایی)، براساس مندرجات ذیل یادداشتهای کتاب مقررات صادرات و واردات، هرسال جهت حمایت از محصول داخل، از ابتدای مرداد تا پایان آبانماه، ممنوعیت فصلی واردات برنج اعمال و بعد از چهار ماه لغو میشود، در این فاصله ترخیص آن از گمرک ممنوع است.
شرط واردات برنج در زمان ممنوعیت فصلی
برای سالجاری نیز ممنوعیت واردات برنج از ابتدای مردادماه پیشبینی شده و در دستور کار قرار خواهد گرفت؛ هرچند که پیش از این درخواستهایی بهویژه از سوی انجمن واردکنندگان برنج جهت عدم اعمال ممنوعیت واردات برای امسال وجود داشت و حتی در جلسه ستاد تنظیم بازار لغو ممنوعیت برای سالجاری مورد بررسی قرار گرفته بود.
در هر صورت طبق آنچه که اخیراً قبادی، معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت، به دستگاههای ذیربط از جمله گمرک اعلام کرد تصریح بر این موضوع داشت که ممنوعیت واردات برنج در سالجاری از ابتدای مردادماه تا پایان آبانماه، اعمال میشود اما تأکید بر این بود که برای حمایت از مصرفکننده، امکان ترخیص برای محمولههای وارداتی برنج که تا قبل از ۳۱ تیرماه به بنادر رسیده و دارای اعلامیه ورود و یا قبض انبار میباشند به شرط اینکه ثبت سفارش داشته باشند، فراهم شود.
بنابراین در زمان چهار ماهه ممنوعیت فصلی واردات برنج، آن بخشی که قبل از اعمال ممنوعیت، دارای اعلامیه ورود بوده و یا قبض انبار شده باشد، امکان ترخیص دارد.
حدود ۱۰ کشتی بارگیری شده ولی اغلب بعد از ممنوعیت میرسد
اما اعلام ارونقی، معاون فنی گمرک ایران، از این حکایت دارد که در حال حاضر واردکنندگان برنج، محمولههایی را از کشورهای مختلف از جمله هند خریداری کردهاند که حدود هشت تا ۱۰ کشتی را شامل میشود. این محمولهها در آستانه بارگیری است و یا بارگیری شده اما زمان حرکت آنها به نحوی است که تا قبل از ۳۱ تیرماه احتمالاً فقط یک کشتی به بندر میرسد و زمان ورود مابقی کشتیها بعد از این تاریخ یعنی در زمان اعمال ممنوعیت خواهد بود.
برنجها باید ماهها بماند و واردکنندگان نگرانند
طبق گفته وی، مسأله اینجاست که وقتی کشتیها بعد از ۳۱ تیرماه به بندر رسیده و تاریخ اعلامیه ورود و یا قبض انبار آنها بعد از این تاریخ باشد دیگر مشمول شرایط ترخیص نخواهند شد و این برنجها به مدت حداقل چهار ماه در گمرک و بنادر دپو شده و امکان اظهار و ترخیص نخواهند داشت.
ارونقی گفت که در این شرایط صاحبان کالا با مشکلاتی مواجه شده و ترجیح میدهند که اگر قرار است کالای آنها دپو شده و ترخیص نشود فعلاً از حمل و ورود کالا خودداری کرده و برنج وارد نکنند. آنهم در شرایطی که در حال حاضر موجودی برنج در بنادر به کمتر از ۴۰ هزار تن میرسد و بهطور حتم در این فاصله بازار به ورود برنج نیاز دارد.
ممنوعیت یک ماه دیرتر شروع شود
از پیشنهادات مطرح شده از سوی این مقام مسئول در گمرک ایران، تأخیر یک ماهه در شروع ممنوعیت فصلی و آغاز آن از اول شهریورماه است.
این جریان در حالی پیش آمده که در سال گذشته و زمان اعمال ممنوعیت واردات برنج، واردکنندگان با مشکلات بسیاری مواجه بودند از سویی محمولههایی که ماهها در شرایط جوی بنادر و یا داخل کانتینرها مانده و رو به فساد رفته بود و با ممنوعیت واردات مواجه گردید و از سویی عدم به موقع تأمین ارز از سوی بانک مرکزی که در مجموع به دپوی بیش از ۲۰۰ هزار تنی برنج انجامید.
بر این اساس اکنون واردکنندگان برنج نگران تکرار ماجراهای گذشته بوده و در حمل و ورود محمولههای خریداری شده مردد ماندهاند.