اسلایدجهاد کشاورزی

ساداتی‌نژاد، مرد میدان است

به گزارش داغ (دیده بان امنیت غذایی)، بر کسی پوشیده نیست که کشاورزی ایران در یکی از بحرانی‌ترین مقاطع خود قرار دارد، چالش‌های متعدد و زیربخش‌های مختلف صنعت کشاورزی علاوه بر اینکه زندگی کشاورزان و تولیدکنندگان را تحت‌الشعاع خود قرار داده، تأثیر بسیاری بر زندگی عموم مردم داشته است. شاید بتوان گفت که کشاورزی ایران از نفس افتاده است.

افزایش قیمت‌های محصولات کشاورزی باعث کوچک‌تر شدن سفره‌ هم‌وطنانمان گردیده و علی‌رغم افزایش قیمت چند صد برابری این محصولات، تولید آن برای کشاورزان مقرون‌به‌صرفه نبوده و امکان ادامه مسیر برایشان فراهم نیست.

کاهش میزان ذخایر استراتژیک کالاهای اساسی نظیر گندم، ذرت و … نیز زنگ خطر جدی است.

بسیاری از کارشناسان با اذعان به این نکته که خشکسالی و تحریم، مشکلات بخش کشاورزی را دوچندان نموده است، اعتقاد دارند نحوه اداره کردن وزارت جهاد کشاورزی و در یک کلام ضعف مدیریت از اساسی‌ترین مشکلات کشاورزی کشور است.

از سوی دیگر، بیشترین ارز ۴۲۰۰ تومانی به بخش کشاورزی تخصیص یافته که نه تنها تأثیر آن‌چنانی بر سفره مردم نداشته؛ بلکه بیشتر باعث سوءاستفاده عده‌ای خاص و سردرگمی تولیدکنندگان شده است.

بیشترین اخبار روز صنعت کشاورزی به هشدار مدیران تشکل‌ها در خصوص عواقب عدم اصلاح قیمت محصولات، به دلیل عدم تخصیص ارز، نا عادلانه بودن قیمت‌گذاری‌های محصول نهایی و درنهایت کمبود تولید به دلیل زیان ناشی از تولید می‌باشد. جو حاکم بر صنعت کشاورزی کشور و فاصله گرفتن کشاورزان و تولیدکنندگان از مدیران دولتی حاکی از آن است که مدیران

در اداره امور تولید به بن‌بست رسیده‌اند. اعتقاد عمده تولیدکنندگان این است که تصمیمات دولتی همواره باعث ضرر و زیان آن‌ها شده است.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم، همه دست‌اندرکاران منتظر معرفی وزیر جهاد کشاورزی بودند. سؤال اصلی این بود که در این فضای دلهره‌آور سکان وزارت جهاد کشاورزی به دست چه کسی سپرده خواهد شد؟

انتخاب وزیر جهاد کشاورزی که عهده‌دار امنیت غذایی کشور در این آشفته‌بازار می‌باشد، می‌تواند عیاری برای کل تیم اقتصادی دولت سیزدهم باشد.

گمانه‌زنی‌های بسیاری در این خصوص صورت گرفت تا بالاخره رییس‌جمهور لیست وزرای پیشنهادی خود را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد و سیدجواد ساداتی‌نژاد به‌عنوان وزیر جهاد کشاورزی معرفی گردید.

یکی از سؤالات اصلی دست‌اندرکاران در خصوص تحصیلات ساداتی‌نژاد است. ساداتی‌نژاد عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران با رتبه علمی دانشیاری است. کارشناسی خود را در رشته منابع طبیعی با گرایش مرتع و آبخیزداری از دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی کشاورزی ساری اخذ نموده، در مقطع کارشناسی ارشد در رشته مهندسی منابع طبیعی مرتع و آبخیزداری از دانشگاه تربیت مدرس گرفته و سپس در رشته آبخیزداری با گرایش هیدرولوژی موفق به اخذ دکتری از دانشگاه دولتی مسکو شده است.

و اما بخشی از سوابق علمی و اجرایی به شرح زیر است:

  • معاون آبخیزداری اداره جهاد سازندگی کاشان،
  • مجری ۱۰ طرح پژوهشی در زمینه آبخیزداری و منابع آب،
  • تألیف و ترجمه ۳ کتاب در زمینه آبخیزداری و منابع آب،
  • نویسنده ۵۰ مقاله علمی و پژوهشی در رشته آبخیزداری و منابع آب،
  • مجری چندین پروژه بخش سیلاب، آبخوانداری و آبخیزداری،
  • عضو شورای تحقیقات آب کشور،
  • دبیر کمیسیون کشاورزی آب و محیط‌زیست شورای عالی علوم و تحقیقات و فناوری کشور،
  • عضو هیئت ممیزه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی،
  • معاون توسعه و سرمایه‌گذاری دانشگاه تهران،
  • معاون اداری و مالی دانشگاه تهران،
  • رییس دانشگاه کاشان،
  • معاون پارلمانی وزیر علوم در مجلس هشتم و نهم،
  • رییس کمیته راهبردی آب کمیسیون آموزش و تحقیقات،
  • رییس فراکسیون آب مجلس دهم،
  • نماینده مجلس شورای اسلامی دوره دهم و یازدهم از حوزه انتخابیه کاشان، آران و بیدگل،
  • و درنهایت رییس کمیسیون کشاورزی آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست در مجلس یازدهم.

کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم از بدو تشکیل همواره توجه خاصی به موضوعات و مشکلات کشاورزی کشور داشته است. در طول یک سال گذشته بسیار فعال و از عملکرد بسیار مطلوبی برخوردار بوده است.

سیدجواد ساداتی‌نژاد به‌عنوان رییس کمیسیون کشاورزی مجلس، در سؤال از وزرا، تحقیق و تفحص، بررسی اعمال ماده۲۳۴، بررسی علل افزایش بی‌رویه قیمت مرغ و نحوه تأمین و توزیع نهاده‌ها، کنترل و تنظیم بازار کالاهای کشاورزی نقش بسیار پر رنگ و اساسی داشته است. وی علاوه بر نظارت‌های میدانی و تلاش شبانه‌روزی با سفر به ۱۵ استان کشور از نزدیک از مشکلات کشاورزان آگاه شده است. در این‌خصوص ۳۴ طرح و لوایح را به صحن علنی مجلس برده که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به اصلاح قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی، طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی، طرح حفظ کاربری اراضی زراعی و باغات کشور، طرح تشکیل شورای عالی آب اشاره کرد. همچنین، بازگشت اختیارات بازرگانی محصولات کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی که بی‌شک یکی از مهم‌ترین دستاوردهای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی است.

مهم‌ترین شاخصه سیدجواد ساداتی‌نژاد تشخیص کارشناسی و درست مشکلات موجود و ارائه راهکارهای منطقی و عملی، مشارکت تشکل‌ها و تولیدکنندگان در تصمیم‌گیری‌ها، جدیت و پیگیری شجاعانه تا حصول نتیجه در مجلس شورای اسلامی بوده است.

سیدجواد ساداتی‌نژاد در جایگاهی قرار دارد که به کلیه مشکلات و تنگناهای موجود بخش کشاورزی اشراف کامل داشته و از تمامی مصائب و مشکلات وزیر شدن اطلاع دارد. ساداتی‌نژاد بسیار باهوش است و قوه تشخیص بسیار بالایی دارد. وی قطعاً برای هدایت کشاورزی کشور دارای برنامه بوده و مصمم است که کشاورزی ایران را در این مقطع زمانی حساس نجات دهد. وی با اخلاص کامل برای برون‌رفت از بحران، پا به عرصه گذاشته و به دنبال اعتلای کشاورزی کشور است. اعتقاد دارد که ایران نه تنها می‌تواند غذای مردم عزیز کشورمان را تأمین نماید؛ بلکه می‌تواند از بازیگران اصلی تأمین غذای منطقه باشد. ساداتی‌نژاد مرد میدان است که در این زمان حساس می‌خواهد سکان وزارت جهاد کشاورزی را به دست گیرد. اعتقاد دارد که کشاورزی باید مهم‌ترین دغدغه و اولویت دولت سیزدهم باشد. ساداتی‌نژاد وزیری قدرتمند، پر تلاش و شجاع است.

دست‌اندرکاران و مدیران تشکل‌های کشاورزی به خوبی با روحیات او آشنایی دارند. کشاورزی کشور به یک جراحی عظیم و مراقبت پس‌ازآن نیاز دارد و برای عبور از این جراحی نیازمند توجه همگانی است.

با حضور ساداتی‌نژاد، عزت کشاورزی به آن بازگردانده خواهد شد و ما نیز وظیفه داریم که در این راه وزیر جهاد را یاری نماییم. مدیران تشکل‌ها باید برای رسیدن به این هدف متعالی و برون‌رفت از وضعیت موجود از هیچ کوششی فروگذار ننمایند.

ما نمی‌توانیم همه چیز را تنها از شخص وزیر توقع داشته باشیم. باید با تمام قوا در کنار دکتر ساداتی‌نژاد باشیم، با ارائه راهکاری عملی و کاربردی در بهبود وضعیت کشاورزی کشور سهیم باشیم. مشکل کشاورزی با مصاحبه و بیانیه رفع نخواهد شد.

دست وزیر جوان، پر توان و پر تلاش را به گرمی بفشاریم. دکتر ساداتی‌نژاد می‌تواند و ما هم باید در کنار ایشان فعل خواستن را صرف نماییم. وزیری در عرصه کشاورزی است و هدفش اقتدار غذایی کشور است، را تنها نگذاریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا