اخبار ویژهاسلایدجهاد کشاورزی

بیانیه کمیته مرکزی کشاورزی ستاد انتخاباتی دکتر سیدابراهیم رییسی

حمد سپاس خدای عزوجل و سلام برحسین شهید و یاران باوفای آن حضرت و شهدای نظام مقدس جمهوری اسلامی همگان استحضار داریم یکی از مهمترین مؤلفه‌های اقتدار ملی، اقتدار غذایی است. با توجه به تجربه‌های موجود در دنیا، اقتدار غذایی بعضاً از اقتدار نظامی کلیدی‌تر و اثرگذارتر می‌باشد. از جمله پیش نیازهای اولیه اقتدار غذایی، دستیابی به امنیت غذایی با تحول بخش کشاورزی و تأکید برظرفیت‌های داخلی کشور است. بخش کشاورزی با داشتن زیربخش‌های چهارگانه زراعت، دامپروری، شیلات و جنگلداری یکی از مهمترین بخش‌های اقتصادی ایران است. این بخش با توجه به ویژگی‌های منحصربفرد ایران از جمله ۴ فصل بودن و سابقه تاریخی ایران در تأمین غذای خاورمیانه (انبار غله منطقه) ظرفیت تبدیل شدن به موتور محرکه اقتصادی و جایگزینی نفت را دارد.

بخش کشاورزی علاوه‌بر تأمین امنیت غذایی کشور نقش مهم و قابل توجهی در ایجاد اشتغال دارد. آمارها نشان می‌دهد با یک سرمایه‌گذاری یک میلیارد تومانی در بخش کشاورزی حدود ۱۴.۹ شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجادخواهد شد که تقریباً دو و سه برابر بخش صنعت و خدمات است.

بخش کشاورزی طی سال‌های ۱۳۹۸-۹۰ بسیار بهتر از بخش‌های صنعت و خدمات عمل کرده و رشد کلی اقتصاد را افزایش داده و به نوعی جبران‌کننده روند نزولی بخش‌های دیگر بوده است. این بخش در سال (۹۹-۹۸) همزمان با اوج تحریم‌های بین‌المللی دارای نرخ رشد ۴.۵ درصدی بوده است اما در بازه زمانی مذکور نرخ رشد کل اقتصاد ایران ۳.۶ درصد بوده است.

این همه حاکی از آن است که در صورت تحول بخش کشاورزی، اقتصاد ایران می‌تواند تحول اساسی، بنیادی و تاریخی را تجربه نموده و و در مسیر خنثی‌سازی تحریم‌ها و تبدیل شدن به الگوی منطقه‌ای گام‌های اساسی بردارد.

معرفی دکتر سیدجواد ساداتی‌نژاد، به‌عنوان گزینه پیشنهادی وزارت مهم و کلیدی جهادکشاورزی از سوی ریاست محترم جمهوری نشان می‌دهد دولت عزم جدی برای ایجاد تحول در اقتصاد با تکیه بر بخش کشاورزی دارد.

وی به‌عنوان یک نیروی جهادی و انقلابی برخاسته از بطن جهادسازندگی و متلعق به خانواده علمی، تحقیقاتی و دانشگاهی کشور و با سابقه علمی، اجرایی و قانون‌گذاری در طول مدت محدود ریاست کمیسیون کشاورزی، منابع طبیعی و آب مجلس شورای اسلامی اثبات کرد از توانایی راهبردی برای مدیریت تحول آفرین بخش کشاورزی برخوردار است تصویب اصلاحیه قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی و ایجاد شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی با عضویت ۳ نفر کشاورز برای نخستین‌بار در کشور، ارائه طرح تقویت امنیت غذایی کشور برای رفع مشکلات بازار و تجارت محصولات کشاورزی و تنظیم بازار کشاورزی، «افزایش اعتبارات بخش کشاورزی، تصویب احکام موردنیاز برای رفع مشکلات کاداستر اراضی کشاورزی، تصویب حکم برای اختصاص حمایت و یارانه لازم برای صادرات محصولات کشاورزی برای حمل و نقل هوایی، افزایش ده هزار میلیارد ریالی اعتبارات صندوق بیمه کشاورزی و تصویب احکام موردنیاز برای اعطای تسهیلات ارزان قیمت به بخش کشاورزی در قانون بودجه ۱۴۰۰» و انجام نظارت‌های میدانی در حوزه‌های مرتبط با کشاورزی، دامداری، شیلات، منابع طبیعی و محیط زیست استان‌های کشور در این مدت نمونه‌های بارز و آشکار از این توانمندی بی‌نظیر است.

از سوی دیگر برنامه‌های ارائه شده از ایشان در قالب «چارچوب اندیشه‌ای حاکم بر برنامه»، «چالش‌های بخش کشاورزی»، «راهکارهای حل چالش‌های بخش کشاورزی» ، «برنامه‌های پیشنهادی برای تحول بخش کشاورزی»، «برنامه‌های پیشنهادی برای تحول بخش کشاورزی»، «طرح‌های ویژه و تحولی بخش کشاورزی»، «طرح‌های‌تحولی»، «برنامه‌های کوتاه مدت بخش کشاورزی»، «هدف‌گذاری‌های بلندمدت» به روشنی نشان می‌دهد دکتر ساداتی‌نژاد به ظرفیت‌ها، پتانسیل‌ها، نیازها، مشکلات و راهکارهای بخش کشاورزی تسلط لازم را دارد و عنوان و محتوای برنامه نیز حاکی از آن است که وزیر پیشنهادی از اصحاب «ما می‌توانیم» بوده و می‌تواند با درک شرایط جامعه و نظام بین‌الملل، با اتکای به درون از همه ظرفیت‌های روز دنیا برای تحول در بخش کشاورزی به‌عنوان پایه تحول اقتصاد کشور بهره‌گیری نماید.

بر این اساس انتظار می‌رود نمایندگان معزز مردم در خانه ملت که درک مناسبی از وضعیت اقتصادی و بخش کشاورزی داشته و در دوره اخیر از هیچ مساعدتی دریغ نورزیده‌اند در راستای عمل به وظیفه خطیر و تاریخی خود با رأی قاطع و اول، فرصت بهره‌مندی از خدمات شایسته دکتر سیدجواد ساداتی‌نژاد را در جایگاه مسئولیت وزارت جهاد کشاورزی فراهم نمایند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا