اخبار ویژهاسلایدتعاون روستایی

تلاش در جهت برنامه‌پذیر کردن اتحادیه‌ها و تعاونی‌های روستایی و کشاورزی اولویت سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، مهندس سیدمحمد موسوی، رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در جلسه مشترک با مدیران عامل اتحادیه‌های سراسری بخش کشاورزی و مدیران تعاون روستایی استان‌ها و ستاد که به صورت وبینار برگزار شد گفت: باید در جهت برنامه‌پذیر کردن اتحادیه‌ها و تعاونی‌های بخش کشاورزی تلاش کرده و در چارچوبی مشخص با شاخص‌های کمی و کیفی ایفای نقش کنیم.

وی افزود: نکته مهم دیگر ایفای نقش شبکه در تولید، تأمین، تدارک و توزیع نهاده‌ها است، هم اکنون فاصله زیادی با چشم‌انداز موردنظر داریم و در برنامه‌ریزی ما تا سال ۱۴۰۴ می‌بایست ۷۰ درصد نیاز بخش کشاورزی در این حوزه از طریق عملکرد شبکه تعاونی‌های روستایی و کشاورزی تأمین گردد.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی در ادامه بازاریابی و بازاررسانی، خرید، فروش و صادرات محصولات کشاورزی (غلات، دانه‌های روغنی، سیب‌زمینی، پیاز، گوجه‌فرنگی، خرما و…) از دیگر دغدغه‌های مهم برشمرد و خاطرنشان کرد: جایگاه ما در حلقه‌های بعد از تولید تعریف شده نیست، در بودجه‌های سنواتی و سایر موارد نیز زیاد به آن پرداخت نشده در حالی که ۵۰ درصد تولید کشاورزی مربوط به بازاررسانی است.

وی همچنین یادآور شد: مسئله مهم دیگر ایجاد و استقرار عملکرد شبکه‌ای بین همه تعاونی‌ها و تشکل‌هاست، در این زمینه بایستی درخصوص تبادل کالا، خدمات محصول استفاده از زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های متقابل را مدنظر قرار دهیم که این مهم بدون مدیریت یکپارچه و هماهنگ امکان‌پذیر نمی‌باشد.

عالی‌ترین مقام سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران اقدام آنی جهت حل بحران تأمین نهاده‌ها (همانند نهاده‌های دامی) و خرید محصول کشاورزی (مانند خرما، سیب‌زمینی…) در شرایط اضطرار، تقویت زیرساخت‌ها با تأکید بر استفاده از فناوری‌های نوین (با رویکرد ایفای نقش در مدیریت زنجیره تولید) ایجاد و استقرار شبکه حمل و نقل ملی و بین‌المللی با ظرفیت حمل ۴۰ میلیون تن نهاده و محصول در سال را از دیگر دغدغه‌های مهم این سازمان عنوان کرد.

مهندس موسوی در ادامه جلسه گفت: یکی از وظایف مهم اتحادیه‌ها و تعاونی‌های روستایی استان‌ها که ملاک تأثیرگذاری و اثربخشی آنها نیز هست، میزان مشارکت و واکنش سریع آنها در حل بحران‌های مقطعی است مثلاً وقتی محصول خرما وضعیت بحرانی دارد تمامی اتحادیه‌ها و تعاون روستایی استان‌ها بایستی با هم مشارکت کنند تا مشکل حل شود.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران آمایش استقرار زیرساخت‌ها را نکته مهم دیگر عنوان کرد و گفت: بایستی در مورد انبارها، سردخانه‌ها، محل نگهداری محصولات و پایانه‌ها و مواردی از این دست اعمال گردد.

مهندس سیدمحمد موسوی تصریح کرد: مشکلات و بحران‌های موجود در حوزه شبکه بایستی توسط دست‌اندرکاران و مسئولان خود شبکه حل شود همچنین وضعیت زیرساخت‌ها و بهبود تراز مالی تعاونی‌ها بایستی مورد بازنگری جدی قرار گیرد و قانون‌گرایی و دقت در اجرا و تحقق بندهای اساسنامه سازمان نقشی مهم و اساسی در تحقق اهداف پیش‌رو دارد.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در پایان ضمن اشاره به شاخص‌های سنجش و ارزیابی عملکرد اتحادیه‌های سراسری عنوان کرد:‌ قانون‌گرایی، دقت در اجرا و تحقق بندهای اساسنامه قانونی، میزان هماهنگی با سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان، میزان رضایتمندی اعضاء از عملکرد ارکان، فعالسازی و بهبود درآمد سالانه اتحادیه‌ها و تعاونی‌های استانی و شهرستانی عضو و میزان خلاقیت، نوآوری و تحول در ارائه خدمات به اعضاء از جمله شاخص‌های مهم ارزیابی محسوب می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا