از ارائه بستهبندی نوین تا راهکارهایی برای کاهش تلفات محصولات غذایی با کمک ضایعات کشاورزی
به گزارش داغ (دیدهبان امنیت غذایی)، در بیست و هشتمین رویداد آنلاین دوشنبههای استارتاپی با موضوع صنایع غذایی که در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، ۷ شرکت محصولات خود را در حوزه صنایع غذایی عرضه کردند که به این شرح است:
افزایش ماندگاری محصولات کشاورزی با ازون
بشیر فتوحی، مدیر فنی یکی از شرکتهای استارتآپی تولید «فناوری و دانش به کارگیری ازون» را از دستاوردهای این شرکت عنوان کرد و گفت: مشکل اصلی بخش محصولات غذایی آلودگی آن است و براساس آمارهای منتشر شده در دنیا ۸۰۰ میلیون نفر گرسنه هستند و سالانه ۵۰۰ هزار نفر بهدلیل آشامیدنیهای آلوده جان خود را از دست میدهند.
وی تلف شدن محصولات کشاورزی را از دیگر چالشهای صنایع غذایی دانست و اظهار کرد: مشکلات کشور در این زمینه بسیار است که دلیل آن عدم رعایت الزامی در حین حمل و نقل محصولات کشاورزی، نداشتن فرهنگ استفاده از مواد غذایی است.
فتوحی خاطر نشان کرد: در این زمینه راهکاری ارائه کردیم که در آن دستگاهی طراحی و تولید کردیم که با استفاده از گاز ازون زمان نگهداری محصولات کشاورزی را افزایش خواهد داد.
به گفته وی گاز ازون یک ماده آنتیباکتریال است که در برخی موارد ۳۰۰ برابر بیشتر از کلر قدرت گندزدایی دارد.
این محقق با تأکید بر اینکه این روش قادر به از بین بردن کلیه باکتریها، میکروارگانیزمها و قارچها و اسپور آنها است، ادامه داد: مکانیزم عملکردی این دستگاه به این صورت است که دستگاه هوای ورودی را دریافت و طی فرآیندی در انتها گاز ازون را به داخل محوطه که میتواند شامل سردخانهها باشد، منتقل میکند.
وی اضافه کرد: نتایج تحقیقات نشان میدهد که این روش میتواند تا چند ماه ماندگاری محصولات کشاورزی را افزایش دهد.
فتوحی، صنایع شیلات، غذایی، لبنی، فرآوردههای گوشتی، آب بطری شده و سردخانهها را از مشتریان این دستگاه نام برد و اضافه کرد: کاهش مصرف سموم، خرابی محصولات و حفظ ارگانیک بودن محصول از مزایای این دستگاه به شمار میرود.
به گفته وی این شرکت برای تولید این دستگاه که دارای سطح فناوری ۹ است، نیاز به یک میلیارد تومان سرمایهگذاری دارد.
رفع چالش بنکداران صنایع غذایی
صمد اقسامی، بنیانگذار یکی از استارتآپها درخصوص نحوه فعالیت خود گفت: در حال حاضر در دنیا پلتفرمهای بزرگی تحت عنوان «کشاندکری» وجود دارد و در حال فعالیت هستند و ما نیز در این استارتآپ سعی کردیم که برندهای مختلف را در قالب بنکداری زیر یک سقف جمع کنیم و مشکلات بنکداران محصولات غذایی از قبیل نداشتن سکوی بارگیر، سکوی تخلیه، قرار گرفتن در طرح ترافیک از بین برود.
وی اظهار کرد: در این استارتآپ تولیدکنندگان محصولات غذایی، رستورانها، مغازههای فست فود و هر کسی بخواهد عمده خرید کند، بدون واسطه محصول خود را دریافت میکند و مشتریان بدون دغدغه میتوانند در بین غرفهها، محصولات موردنیاز خودرا به قیمت درب کارخانه تهیه کنند.
اقسامی ادامه داد: قیمت مناسب، سبد متنوع و بهینه کالا، تحویل درب منزل، عدم مراجعه ویزیتوری به سوپرمارکت، سفارشگذاری بدون محدودیت زمان و مکان، حذف هزینههای توزیع، حاشیه سود بیشتر و فروش مستقیم و عمده محصولات از ارزشهای پیشنهادی این استارتآپ به سوپرمارکتها و فروشگاههای مواد غذایی است.
وی یادآور شد: برای توسعه کار و اجاره انبار، تهیه صندوقهای فروشگاهی و قفسه، به ۱۵ میلیارد تومان سرمایه نیاز است.
ماهی جزیره؛ پلتفرم فروش آنلاین ماهی
معید ربیعی، بنیانگذار یکی از استارتآپها درخصوص طرح پلتفرم فروش آنلاین ماهی گفت: این استارتآپ بعد از شناسایی نیازها و امکان سنجی جزیره کیش در بهمن ماه سال ۹۹ کار خود را شروع کرد. این استارتآپ فروشگاه آنلاین محصولات دریایی است که بهصورت مستقیم و بدون واسطه تأمینکننده محصولات دریایی را به مشتریان و متقاضیان وصل میکند.
وی اظهار کرد: از ویژگیهای این استارتآپ این است که ضمانت سلامتی کالا، به روز بودن کالا و تحویل فوری محصولات به مشتریان در سراسر کشور است.
ربیعی، سهولت در رفت و آمد، جلوگیری از پایین آمدن کیفیت ماهی خریداری شده، خرید ماهی تازه و بستهبندی شده، حس نکردن بوی ماهی در فضای فروشگاهی، داشتن برنامههای آموزشی پخت و نگهداری ماهی، بهبود کیفیت سبد غذایی خانوار را از دیگر مزایای این فروشگاه آنلاین نام برد.
تولید طعمدهنده با ضایعات کشاورزی
غزاله قنبرنژاد، رییس هیأت مدیره شرکت مستقر در پارک علم و فناوری آذزبایجان شرقی عنوان محصول تولیدی این شرکت را «لاکتیک اسید» عنوان کرد که از ضایعات کشاورزی تولید شده است و گفت: مشکل اصلی کشور حجم بالای ضایعات کشاورزی است و از سوی دیگر لاکتیک اسید اولین اسید موجود در غذا است که بهصورت شربت از مواد غذایی چون قند و نشاسته تهیه و در صنایع غذایی برای تنظیم کردن PH، طعمدهنده، ماده نگهدارنده استفاده میشود. همچنین در صنایع لبنی و آرایشی و بهداشتی نیز کار برد دارد.
وی با بیان اینکه براساس پیشبینیها بازار این محصول تا سال ۲۰۲۸ بالغ بر ۵.۸ میلیارد دلار خواهد شد، اظهار کرد: محصولی که ما تولید کردیم، رقیب داخلی ندارد و دارای مزایتهای رقابتی چون قیمت پایین و در دسترس بودن مواد اولیه آن یعنی ضایعات کشاورزی در بازارهای بینالمللی است.
رییس هیأت مدیره این شرکت اضافه کرد: این محصول از ضایعات محصولاتی چون نیشکر و چغندرقند تولید شده است.
قنبرنژاد با بیان اینکه در گذشته از این محصول کاغذ پلیمری تولید شده است، ادامه داد: اسید لاکتیک در گرید صنایع غذایی در مقیاس نیمه صنعتی تولید شده است و برای تأمین کل بازار ایران و صادرات آن نیاز به سرمایهگذاری ۷ میلیارد تومانی داریم.
تولید پوششهای صنایع غذایی
منوچهر بهزادی، مدیرعامل یکی از شرکتهای استارتآپی با بیان اینکه در این شرکت اقدام به تولید «پوششهای خوراکی برای افزایش عمر پس از برداشت محصولات کشاورزی» کردیم، گفت: حدود ۳۰ درصد از محصولات کشاورزی ایران و سایر کشورها به ضایعات تبدیل میشوند که این امر در مراحل انبار، حمل و نقل، میادین ترهبار و فروشگاهها رخ میدهد.
وی آفات و هوازدگی را از عوامل مؤثر در تلف شدن محصولات کشاورزی نام برد و یادآور شد: یکی از راهکارهایی که در این زمینه معرفی میشود، استفاده از سردخانهها است که این روش تنها در مرحله نگهداری مؤثر است و از جلوگیری از آسیبهای بعد از آن مؤثر نیست.
بهزادی استفاده از پارافین و اعمال دود را از دیگر راهکارهای ارائه شده برای افزایش ماندگاری محصولات کشاورزی دانست و خاطر نشان کرد: این روشها سازگار و تمایل مشتریان نیست، از اینرو ما در تحقیقاتی که انجام دادیم، محلولی با استفاده از مواد مورد تایید وزارت بهداشت عرضه کردیم که با غوطهورسازی محصولات کشاورزی، زمان نگهداری را افزایش دادیم.
مدیرعامل این شرکت مجاز بودن مواد اولیه این محلول، کاربرد آسان، امکان ورود به بازارهای صادراتی، عدم تغییر در شکل ظاهری محصولات و طعم آنها را از مزایای این محصول نام برد و یادآور شد: این محلول برای افزایش ماندگاری محصولاتی چون گیلاس، گوجهفرنگی، خیار، هلو و بامیه اجرایی شده که نتایج خوبی به دست آمد.
وی از کاربردی شدن این محلول بر روی پسته خام خبر داد و گفت: تاکنون امکان صادرات پسته خام بهدلیل خرابی محصول میسر نبوده و امیدواریم این روش، راهکاری برای امکان صادرات محصول پسته خام فراهم کند.
بهزادی سطح فناوری این محصول را ۸ عنوان کرد و گفت: برای تولید ۳۰ هزار لیتر از این محصول نیازمند جذب سرمایه یک میلیارد تومانی هستیم.
ساخت دستگاهی برای بستهبندی نوین صنایع غذایی
علی رشیدی، مدیرعامل یکی از شرکتهای فناور از ارائه مدل جدیدی برای بستهبندی محصولات غذایی خبر داد و گفت: ما برای اجرای این طرح در ابتدا به سراغ کسب وکارهای کوچک و خانگی رفتیم و اصلیترین چالش آنها بستهبندی محصولات تولیدی آنها بود، از اینرو دستگاهی برای بستهبندی ارائه کردیم که امکان بستهبندی ایستا را فراهم میکند.
مدیرعامل این شرکت فناور با بیان اینکه این دستگاه بستهبندی مخروطی را اجرا میکند، افزود: برای توسعه این دستگاه نیاز به یک میلیارد تومان سرمایهگذاری داریم.
ارائه راهکاری برای ارتقای واحد تحقیق و توسعه صنایع غذایی
آرش قیطران، مدیر یکی از استارتآپها گفت: این استارتآپ با هدف غلبه بر قطع ارتباط میان صنعت، دانشگاه و جامعه در حوزه صنایع غذایی راه اندازی شده و در این راستا تمرکز تحقیقات ما بر بازار و بررسی رفتار مصرفکنندگان و همچنین تهیه فرمولاسیون این حوزه است.
وی ادامه داد: براین اساس چهار دپارتمان تخصصی در این استارتآپ در حوزههای مواد غذایی، فرمولاسیون مواد غذایی، توسعه غذای سالم و توسعه بازار راهاندازی شده است.
قیطران با اشاره به مطالعه بر صنعت غذایی کشور، خاطر نشان کرد: برآوردها نشان میدهد که ۸۲۸۱ واحد صنعت غذایی و آشامیدنی در کشور راهاندازی شده است که ۱۶۵۶ واحد فاقد واحد تحقیق و توسعه هستند و ما در این زمینه قادریم صنایع را یاری کنیم.