حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 9 شوال 1445 Wednesday, 17 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4524 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
ضرورت بهره‌برداری از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی منطقه آسیا و اقیانوسیه
13 شهریور 1399 - 20:44
شناسه : 3728
6

وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر ضرورت بهره‌برداری از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی منطقه آسیا و اقیانوسیه با دو رویکرد درون منطقه‏ای و برون منطقه‏ای، گفت: بخش کشاورزی در فرآیند رشد و توسعه خود نیازمند تحولات عمیق در نوع و میزان استفاده از عوامل اصلی تولید است؛ بکارگیری فن‌آوری‌های مدرن و کم‌هزینه با در […]

ارسال توسط :
پ
پ

وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر ضرورت بهره‌برداری از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی منطقه آسیا و اقیانوسیه با دو رویکرد درون منطقه‏ای و برون منطقه‏ای، گفت: بخش کشاورزی در فرآیند رشد و توسعه خود نیازمند تحولات عمیق در نوع و میزان استفاده از عوامل اصلی تولید است؛ بکارگیری فن‌آوری‌های مدرن و کم‌هزینه با در نظر گرفتن مسئله اشتغال روستائیان، جایگزینی نیروی کار متخصص به جای نیروی کار مسن و کم سواد، تلفیق تولید و تجارت کشاورزی، مدیریت آثار مخرب تغییرات اقلیمی، جلوگیری از مهاجرت‌های گسترده روستائیان و کنترل فقر و گرسنگی، همگی تحت تأثیر دو عامل کلیدی یعنی مدیریت و سرمایه‌گذاری قرار دارند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دیده‌بان امنیت غذایی به نقل از روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی، دکتر کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران در سی و پنجمین کنفرانس منطقه‌ای آسیا و اقیانوسیه فائو که به‌صورت مجازی در حال برگزاری است، با بیان این که سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، نقشی به‌سزا در کاهش فقر و افزایش امنیت غذایی در کشور‏های عضو دارد، خاطرنشان کرد: در دنیای امروز نمی‌توان نقش و توان همکاری‏های بین‌المللی را برای جلوگیری از بحران‏های اقلیمی و اجتماعی و همچنین افزایش ضریب امنیت غذایی نادیده گرفت. کشور‏های عضو این سازمان با ایجاد همگرایی در زمینه‏های مورد علاقه توانسته‌اند سهم مهمی از مسئولیت بین‌المللی خود را در‌ قالب همکاری‏های چندجانبه بجا بیاورند. وجود مراکز تخصصی در مجموعه سازمان گواه مهمی بر این مدعا است.

وی با اشاره به برخی چالش‌های بخش کشاورزی ایران، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با پیامدهای تغییرات اقلیمی و مخاطرات مرتبط با آن، راهبردهای سازگاری نظیر تغییر فصل کشت، تغییر ارقام زراعی، استفاده از فناورهای نوین، انتقال کشت از فضای باز به فضای بسته، محدود کردن کشت برخی از محصولات همانند برنج در برخی از مناطق جغرافیایی، افزایش حجم آب ذخیره شده سالانه از طریق اجرای عملیات آبخیزداری، کنترل فرسایش خاک، کنترل رسوب و همچنین افزایش تولید علوفه را اتخاذ کرده است.

متن سخنان دکتر کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران در سی و پنجمین کنفرانس منطقه‌ای آسیا و اقیانوسیه فائو به این شرح زیر است:

جناب آقای رییس، جناب آقای مدیرکل، عالیجنابان، خانم ‏ها و آقایان

در ابتدا فرصت را مغتنم می‏شمارم و به نمایندگی از طرف جمهوری اسلامی ایران مراتب سپاس و قدردانی خود را به دولت بوتان به خاطر میزبانی شایسته این نشست ابراز می‌دارم. همچنین مراتب سپاس خود را از میزبان محترم، وزیر کشاورزی بوتان و مدیرکل محترم سازمان سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) اعلام می‌دارم و خشنودم که در جمع وزرای محترم کشاورزی کشورهای شرکت‌کننده در سی و پنجمین کنفرانس منطقه‌ای آسیا و اقیانوسیه حاضر هستم.

عالیجنابان،

روندهای کلان جهانی به‌خصوص تغییرات اقلیمی، فعالیت‌های کشاورزی و روستایی ما را متأثر ساخته و موجب آسیب‌پذیری آن شده است. از جمله پیامدهای تغییرات اقلیمی و مخاطرات مرتبط با آن که در سال‌های اخیر مواجه بوده‌ایم، فرسایش خاک و فرونشست زمین، گرد و غبار و شن‌های روان، بیابان‌زایی، آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع، سیل، سرمای زودرس، بروز و افزایش هجوم آفات بویژه ملخ صحرایی بوده  است. در این راستا جمهوری اسلامی ایران راهبردهای سازگاری نظیر تغییر فصل کشت، تغییر ارقام زراعی، استفاده از فناورهای نوین، انتقال کشت از فضای باز به فضای بسته، محدود کردن کشت برخی از محصولات همانند برنج در برخی از مناطق جغرافیایی، افزایش حجم آب ذخیره شده سالانه از طریق اجرای عملیات آبخیزداری، کنترل فرسایش خاک، کنترل رسوب و همچنین افزایش تولید علوفه را اتخاذ کرده است. با این حال مقابله با مشکلات مذکور مستلزم بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و همکاری‏های علمی، فنی، مشاوره‏ای و اجرایی بین‌المللی و منطقه‌ای است و امید می‏رود این نشست در این راستا قدم‏های لازم را بردارد.

عالیجنابان، خانم‏ها و آقایان

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) دارای نقشی به‌سزا در کاهش فقر و افزایش امنیت غذایی در کشور‏های عضو است. در دنیای امروز نمی‌توان نقش و توان همکاری‏های بین‌المللی را برای جلوگیری از بحران‏های اقلیمی و اجتماعی و همچنین افزایش ضریب امنیت غذایی نادیده گرفت. کشور‏های عضو این سازمان با ایجاد همگرایی در زمینه‏های مورد علاقه توانسته‌اند سهم مهمی از مسئولیت بین‌المللی خود را در‌ قالب همکاری‏های چند جانبه بجا بیاورند. وجود مراکز تخصصی در مجموعه سازمان گواه مهمی بر این مدعا است. همانگونه که قبلاً نیز گفتم تغییرات اقلیمی، بروز خشکسالی، فرسایش خاک، نوسانات قیمتی‌، بروز جنگ و سیاست‏های سلطه‌گرایانه قدرت‏های جهانی و پدیده نوظهور کویید ۱۹ به بروز ناامنی و تشدید توسعه نیافتگی در مناطقی از جهان دامن زده است. سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) با تکیه بر دیدگاه‏های مشترک می‌تواند به خنثی کردن سیاست‏های توسعه طلبانه و همچنین توسعه معیشت در کشورهای عضو کمک درخور و به سزایی نماید.

عالیجنابان

خانم‌ها و آقایان

بخش کشاورزی در فرآیند رشد و توسعه خود نیازمند تحولات عمیق در نوع و میزان استفاده از عوامل اصلی تولید می‌باشد. لزوم بکارگیری فن‌آوری‌های مدرن و کم هزینه با در نظر گرفتن مسئله اشتغال روستائیان، جایگزینی نیروی کار مسن، کم سواد و ریسک‌گریز به جای نیروی کار متخصص، تلفیق تولید و تجارت کشاورزی، مدیریت آثار مخرب تغییرات اقلیمی، جلوگیری از مهاجرت‌های گسترده روستائیان و کنترل فقر و گرسنگی، همگی تحت تأثیر دو عامل کلیدی یعنی مدیریت و سرمایه‌گذاری قرار دارند. اقتصادی کردن فعالیت‌های کشاورزی و افزایش سودآوری آن مستقیماً تابع سطح بهره‌وری عوامل تولید مورد استفاده می‌باشد. عقب‌ماندگی تاریخی بخش کشاورزی در استفاده از سرمایه در قیاس با بخش صنعت و خدمات آثار خود را به شکل توسعه نیافتگی و کمتر توسعه یافتگی بخش کشاورزی نشان داده است. در این راستا به منظور بهره‌برداری از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی منطقه آسیا و اقیانوسیه باید دو رویکرد درون منطقه‏ای و برون منطقه‏ای موردتوجه قرار گیرد. منشاء حجم گسترده‌ای از جریان سرمایه‏گذاری خارجی در جهان مربوط به قاره آسیا و اقیانوسیه است. از این‌رو توجه ویژه به انجام سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی کشورهای این منطقه می‌تواند تأمین‌کننده بخش عظیمی از نیازهای سرمایه‌ای این بخش باشد. بررسی جریان خروج سرمایه در سطح جهانی بیانگر وجود ظرفیت‌های عظیمی برای بهره‌مندی کشورهای مختلف از این منابع مالی عظیم می‌باشد و به نظر می‌رسد کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه از طریق یک برنامه‌ریزی جامع مشترک می‌توانند بسترهای لازم برای جذب و هدایت سرمایه‌های خارجی را برای بخش کشاورزی خود فرآهم نمایند.

خانم‌ها و آقایان

امروزه کشاورزان با چالش‌های زیادی مواجه هستند، تولید بیشتر و بهتر با مصرف کمتر منابع، قیمت‌های مقرون‌به‌صرفه درحالی‌که مشکلات زیست‌محیطی کمتری ایجاد کند و همه اینها با توجه به تغییرات آب‌وهوایی و بازارهای نوظهور، قسمتی از چالش‌های کشاورزی هستند. فناوری‌های دیجیتال می‌توانند به حل این چالش‌ها کمک کنند. کمک به کشاورزان برای تولید غذای بیشتر به روشی راحت‌تر، آنالیز الگوهای آب‌وهوا و تنوع زیستی، استفاده از حس‌گرها برای حیوانات اهلی، ابزارهای بررسی دقیق وضعیت خاک و گیاهان، هواپیماهای بدون سرنشین برای از بین بردن علف‌های هرز، مدیریت مناسب در کاهش نیاز به سموم و مواد شیمیایی مضر و اینترنت اشیاء که همه بخش‌های زنجیره ارزش را به هم متصل می‌کنند. فناوری‌های جدید قابلیت ردیابی مواد غذایی از مزرعه تا سفره را فراهم می‌کنند. کشاورزان و مدیران بخش کشاورزی می‌توانند براساس نیازهای روزافزون مشتریان، محصولات غذایی را سفارشی‌تر و خاص‌تر تولید کنند. علاوه‌بر این، فناوری‌های دیجیتال می‌توانند به کارآمد کردن و متناسب‌سازی طرح‌هایی که سیاست پژوهان تهیه می‌کنند نیز کمک کنند. سیستم‌های ماهواره‌ای برای افزایش کارایی تولید است. نظارت و تجزیه ‌و تحلیل داده‌های کشاورزی به‌وسیله سیستم‌های حسگر می‌تواند در مدیریت آبیاری برای محصولاتی که آب زیادی مصرف می‌کنند، استفاده شود. با بهره‌گیری از این انواع فناوری‌های اشاره‌ شده، کشاورزی پایدار تحقق می‌یابد.

عالیجنابان

در پایان با تشکر مجدد از میزبانی شایسته این نشست ، ضمن آرزوی سلامتی برای همه حاضرین مراتب قدردانی خود را از جانب دولت جمهوری اسلامی ایران تقدیم می‌کنم.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.