حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4527 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
کشاورزی حفاظتی راهکار افزایش مواد آلی خاک
17 آذر 1399 - 18:26
شناسه : 5441
8

وزیر جهاد کشاورزی گفت: فائو اعلام کرده است که حفظ تنوع زیستی زندگی در خاک باید حفظ شود، نکته مهم این است که باید میزان ماده آلی خاک را افزایش دهیم که این امر راهی به جز کشاورزی حفاظتی ندارد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دیده‌بان امنیت غذایی به نقل از ایانا، دکتر کاظم خاوازی، وزیر […]

ارسال توسط :
پ
پ

وزیر جهاد کشاورزی گفت: فائو اعلام کرده است که حفظ تنوع زیستی زندگی در خاک باید حفظ شود، نکته مهم این است که باید میزان ماده آلی خاک را افزایش دهیم که این امر راهی به جز کشاورزی حفاظتی ندارد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دیده‌بان امنیت غذایی به نقل از ایانا، دکتر کاظم خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه مراسم روز جهانی خاک در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از مجموع ۸ میلیون هکتار اراضی کشاورزی که به صورت آبی کشت می‌شود، ۱.۲ میلیون هکتار اراضی درجه یک است و باقی اراضی یعنی ۶.۸ میلیون هکتار مبتلا به برخی محدودیت‌ها هستند؛ کمبود عمق خاک، سنگ‌ریزه، شن‌ریزه و شوری قابل توجه دارد و ۴.۳ میلیون هکتار از این میزان مبتلا به شوری است.

وی افزود: ما در ایران تنها  ۱.۲ میلیون هکتار خاک حاصلخیز داریم و باید قدر خاک‌های درجه یک و خاک‌های کشاورزی را بدانیم.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد:  فائو اعلام کرده است که حفظ تنوع زیستی زندگی در خاک باید حفظ شود، نکته مهم این است که باید میزان ماده آلی خاک را افزایش دهیم که این امر راهی به جز کشاورزی حفاظتی ندارد.

وی افزود: کشاورزی حفاظتی شامل خاک‌ورزی حفاظتی با حداقل شخم است که ابزارهای خاص خودش را دارد و با رعایت تناوب کشت و نهایتاً استفاده از پوشش‌های گیاهی و حفظ بقایای گیاهی انجام می‌شود.

دکتر خاوازی در رابطه با فرسایش خاک گفت: فرسایش خاک حدود ۱۵.۵ تا ۱۶ تن در هکتار است که با توجه به  محدودیت‌هایی که در منابع خاک در کشور داریم، باید به‌طور جدی به آن بپردازیم.

وی افزود: آبخیزداری از برنامه‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری است تا بتواند با این روش بخش بالایی از فرسایش را کنترل کند، چراکه در آبخیزداری به ازای هر هکتار ۹ تن از فرسایش خاک جلوگیری می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اهمیت رسوبات پشت سدها خاطرنشان کرد: این رسوبات بخشی از مواد آلی و خود خاک هستند که می‌توانند از لحاظ پایداری خاک برای نسل آینده اهمیت داشته باشند.

دکتر خاوازی عنوان کرد: امسال در تلاش هستیم به ۱.۲ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری برسیم که بیش از ۸۰۰ هزار هکتار از این عملیات انجام شده است.

وی با اشاره به سیل در فروردین ۹۸ گفت: مناطق سیل‌زده شناسایی شدند و یکی از مواردی که عملیات آبخیزداری به خوبی انجام شده، در دروازه قران شیراز بود.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: عملیات آبخیزداری انجام شده در ۱۱ استان سیل‌زده به حدی است که تا صدها سال آینده این عملیات می‌تواند از ورود سیل به داخل شهر جلوگیری کند، همچنین در چند شهری که اخیراً بارندگی زیادی داشت، اگر فعالیت‌هایی که ۶ ماه گذشته سازمان جنگل‌ها نبود، شاهد سیل و خسارت شدیدی می‌شدیم.

نهاده‌های موردنیاز تولیدکنندگان طیور تأمین است

وی در خصوص بازار نهاده‌ها و تلاظم بازار پروتئینی کشور گفت: در حال حاضر علیرغم همه فشارهایی که در کشور است ما نهاده‌های موردنیاز کلیه زنجیره مرغداری‌های گوشتی و تخمگذار را تأمین کردیم و تأمین خواهیم کرد.

دکتر خاوازی افزود: ما هیچگونه محدودیتی از لحاظ ارایه و تحویل نهاده‌های طیور برای تولیدکنندگان مرغ و تخم‌مرغ نداریم.

وی خاطرنشان کرد: در دو هفته گذشته تولیدکنندگان ما نشان دادند که پای کارند و نگران مردم هستند، به بازارهای عمده‌فروشی ورود پیدا کردند و بسیاری از مرغدارهای ما کالاهایی همچون مرغ سبز را که می‌توانستند با قیمت بالاتر عرضه‌ کنند، با بسته‌بندی‌های عادی در اختیار مردم قرار دادند تا قیمت کاهش پیدا کند.

دکتر خاوازی با اشاره به کاهش قیمت مرغ در بازار گفت: قیمت مرغ از ۳۶ هزارتومان تا ۲۴ هزارتومان کاهش یافته است و ما در تلاش هستیم تا قیمت به نرخ مصوب برسد.

وی افزود: مرغ را در اختیار زنجیره‌های تولید مانند اتکا و رفاه را قرار دادیم تا از ایجاد صف جلوگیری شود.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که میزان تولید تخم‌مرغ بیشتر از نیاز کشور است و محدودیتی در تولید نداریم، بیان کرد: در حال حاضر به صورت روزانه قیمت را با حضور در میادین رصد می‌کنم و قیمت مصوب هرکیلو تخم‌مرغ بین ۱۳ هزارو ۵۰۰ تا ۱۴ هزارو ۵۰۰ تومان است و هر شانه  ۲۹ هزار تومان عرضه می‌شود.

وی با تأکید بر این که اکنون صادرات تخم‌مرغ ممنوع است، اذعان کرد: در حال حاضر صادرات تخم‌مرغ بار روانی ایجاد می‌کند و باعث افزایش قیمت این محصول در بازار خواهد شد، بنابراین در یک موقعیت مناسب که بازار متعادل شود به صورت محدود، حساب شده و تنها توسط تولیدکنندگانی که از تنظیم بازار حمایت کردند، صادرات انجام خواهد شد.

وی افزود: فاصله قیمتی بین واحدهای عمده‌فروشی تا خرده‌فروشی و شبکه‌هایی که در خرده‌فروشی‌ها وجود دارد، مردم را رنج می‌دهد و وزارت صنعت برای حل این معضل تلاش می‌کند اما گستردگی زیادی در این بازار وجود دارد که باید کمی به آن فرصت بدهیم.

دکتر خاوازی در رابطه با تأمین نهاده‌های دامی بیان کرد: در زمینه نهاده‌های دامی مشکلی برای تولیدکنندگان وجود ندارد و واردات آن تا تأمین کامل ذخایر کشور ادامه خواهد داشت و در این خصوص با وزارت صنعت و بانک مرکزی پیگیری خواهیم کرد.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.