حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 28 شوال 1445 Monday, 6 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4486 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
آمادگی برنامه جهادی احیای سرزمین، جنگل و مرتع کشور برای اجرا
02 آذر 1402 - 16:10
شناسه : 19664
3
رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: برنامه جهادی برای احیای سرزمین، جنگل و مرتع کشور در شهریور ماه امسال آماده شده است، اما برای حل مشکلات حوزه منابع طبیعی و محیط زیست به همکاری همه دستگاه‌های مرتبط به‌ویژه مردم نیاز داریم.
ارسال توسط : منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، عباسعلی نوبخت، معاون وزیر جهاد کشاورزی در چهارمین کنفرانس بین‌المللی و هفتمین کنفرانس ملی صیانت از منابع طبیعی و محیط زیست و پنجمین همایش ملی جنگل در دانشگاه محقق اردبیلی اظهار کرد: امسال ۴۷ بار از وضعیت منابع طبیعی استان‌های مختلف کشور بازدید شده است.

وی با اشاره به این که مشکلات منابع طبیعی فقط در جنگل‌ها خلاصه نمی‌شود بلکه به بیابان‌ها نیز ارتباط دارد، افزود: اگر مدیریت پایدار جنگل عملیاتی شود، مشکلات طبیعت و مردم رفع خواهد شد، یکی از طرح‌های مرتبط با این مقوله در ۷۵ لایه مطالعاتی و ۹ لایه کاربردی در ۱۰۴ حوزه آبریز کشور انجام شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: از مراتع غنی کشور حدود ۱۲۵ میلیون هکتار در قلمرو فرسایش آبی و ۳۰ میلیون هکتار در قلمرو فرسایش بادی قرار دارد و هنوز برای ۹۰ میلیون هکتار، فعالیت آبخیزداری صورت نگرفته است اما در برنامه‌های هفتم و هشتم توسعه کشور طرح‌ها و برنامه‌های لازم را گنجانده‌ایم تا پرونده آبخیزداری در کشور بسته شود.

به گفته وی، اگر مراتع درجه یک به درجه ۲ و مراتع درجه ۲ به سه و در نهایت به بیابان تبدیل شود، جز متخصصان امر کسی متوجه نخواهد شد و به لحاظ حساسیت امر، سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور امسال طرح تحول احیای پوشش گیاهی و تولید علوفه در مراتع را آماده کرده است.

نوبخت اضافه کرد: نظام‌نامه توانمندسازی جوامع محلی در حوزه‌های جنگل و مرتع را آماده و در اختیار انجمن صنفی مرتع‌داران قرار داده‌ایم و طرح جهادی مقابله با کانون‌های ریزگرد را نیز برای سه میلیون هکتار و همچنین طرحی برای مقابله با پدیده ال‌نینو فراهم کرده‌ایم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به بادهای ۱۲۰ روزه سیستان که متاسفانه رو به افزایش است، گفت: تداوم این پدیده در سیستان و بلوچستان ۱۲ هزار هکتار از منابع طبیعی را در معرض خشکی قرار داده و در تداوم مهاجرت نیز اثرگذار است، در این راستا طرح علاج‌بخشی به منطقه سیستان و بلوچستان را از سال قبل آماده کرده‌ایم و برای مدیریت بهینه دشت قزوین نیز طرح و برنامه داریم.

وی اظهار کرد: مشکلاتی پیش روی حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری وجود دارد که اگر مدیریت جامع سرزمینی داشته باشیم، این مشکلات قابل حل است.

نوبخت تصریح کرد: دانشجویان که مدیران آینده کشور خواهند بود، باید کلان‌نگر باشند و امور را با برنامه و دید کلی پیش ببرند.

در حاشیه این کنفرانس‌ها نمایشگاهی از مقالات، کتاب‌ها و برترین تولیدات علمی و تخصصی در حوزه منابع و محیط زیست دایر شده است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.