حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 28 شوال 1445 Monday, 6 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4486 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
ابلاغ تیپ الگویی طرح زنجیره ارزش به ۱۱ استان کشور
01 بهمن 1402 - 16:23
شناسه : 20586
4
با دبیری مدیران شیلات، تیپ الگویی طرح زنجیره ارزش و خوشه تولید به ۱۱ استان کشور ابلاغ شد.
ارسال توسط : منبع : روابط عمومی سازمان شیلات ایران
پ
پ

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، رییس سازمان شیلات ایران گفت: سازمان شیلات ایران با همکاری شورای عالی صنایع دریایی در موضوعات مختلفی همچون شناورهای صید و صیادی و پشتیبان، زنجیره‌های ارزش آبزی‌پروری در داخل که مراحل پیش از تولید و فراوری را دربر می‌گیرد، هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهد تا ایران همچون سایر کشورها به سمت و سوی تامین پروتئین از طریق آبزیان حرکت کند.

سیدحسین حسین افزود: طرح زنجیره ارزش آبزیان به عنوان تیپ الگویی به ۱۱ استان کشور ابلاغ شد و سایر استان‌ها نیز برای اجرای آن آمادگی لازم را دارند.

وی با اعلام این که میزان تولید جهانی آبزیان ۲۱۸ میلیون تن است، گفت: در ۴۶ ساله اخیر کشور ما توانسته است از تولید ۳۵ میلیون تنی در اوایل انقلاب اسلامی به تولید یک میلیون و ۳۵۲ هزار تن آبزی دست یابد که ۷۵۱ هزار تن آن از راه صید و صیادی و ۶۰۱ هزار تن از طریق آبزی‌پروری بوده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در سند امنیت غذایی که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان شده است مقرر شد که تا سال ۱۴۱۱ میزان تولید آبزیان به ۲.۶ میلیون تن برسد و در این راستا لازم است تمامی بخش‌های تولید، حین تولید و پس از آن برای به سرانجام رسیدن این زنجیره کمک کند.

وی افزود: سهم پروتئین آبزیان مصرفی مردم در حال حاضر ۱۶ درصد است که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده به ۲۵ تا ۳۰ درصد خواهد رسید.

سرمایه‌گذاری ۱۱ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی در سال گذشته در حوزه شیلات

رییس سازمان شیلات ایران ملزوماتی که برای دستیابی به هدف‌های بلندمدت شیلات و آبزی‌پروری مدنظر است را تشکیل زنجیره‌های ارزش، همراهی ارگان‌های دریایی با یکدیگر و راهنمایی برای حضور حداکثری سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را برشمرد و خاطرنشان کرد: در سال گذشته سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ۱۱ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برآورد شد که این رقم در سال جاری از رشد قابل ملاحظه‌ای برخوردار بود.

وی ادامه داد: استفاده از دانش شرکت‌های دانش‌بنیان همچون نانوحباب توانسته است انقلاب بزرگی در صنعت شیلات و آبزی‌پروری و افزایش تولید بردارد که از فن‌آوری‌هایی از این دست استفاده حداکثری خواهد شد.

حسینی تاکید کرد: از تمامی علاقمندان و سرمایه‌گذاران برای حضور در این زمینه دعوت می‌شود تا بتوانیم شاهد رشد و توسعه آبزی‌پروری در کشورمان باشیم.

 رییس سازمان شیلات ایران، درباره پایداری زنجیره ارزش گفت: با توجه به ظرفیت قابل توجه کشورمان در حوزه صنعت شیلات، امکان پرورش آبزیان در آب‌های شیرین، شور و لب شور، غیرمتعارف و زمین‌های لم‌یزرع امکان تولید میگو در حال حاضر در ۲۰ هزار هکتار از اراضی تحت بررسی قرار گرفته که با اضافه شدن ۶ هزار هکتار دیگر و ساخت ۱۴ هزار هکتار دیگر تا دو سال آینده سطح زیرکشت میگو از افزایش قابل توجهی برخوردار خواهد شد.

وی درباره توسعه آبزیان پرورشی در دریا گفت: در حال حاضر ۱۳۳ حلقه قفس وجود دارد که امکان افزایش آن تا ۳۵۳ قفس پیش‌بینی شده است.

حسینی به وجود ۲۲۰ نقطه تلاقی که ۷۰ نقطه آن در بنادر و ۱۲۰ نقطه آن در مکان‌های تخلیه آبزیان و وجود ۳۷ موج‌شکن مردمی اشاره کرد و گفت: تمامی سیاست‌های سازمان شیلات، توسعه دریامحور است و خواهیم توانست با تاب‌آوری و توسعه بخش آبزی‌پروری فرصت مناسبی را برای تامین امنیت غذایی برداریم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی به تولید آرتمیا در پساب آب شیرین‌کن‌ها و تولید میگو در آب‌های بسیار شور اشاره کرد و گفت: با استفاده از دانش شرکت‌های دانش‌بنیان توانستیم تولید موفقی را در این بخش‌ها داشته باشیم و با فرهنگ‌سازی در زنجیره می‌توانیم سهم بیشتری را به حوزه پرورش آبزیان اختصاص دهیم.

وی ادامه داد: در سال گذشته ۱۸۱ هزار تن آبزی با ارزش صادراتی ۶۰۵ میلیون دلار صادر شد که پیش‌بینی می‌شود این رقم افزایش یابد.

رییس سازمان شیلات ایران تاکید کرد: در راستای توسعه آبزی‌پروری در کشور کمیته شورای عالی راهبری تحقیقات و کمیته شرکت‌های دانش‌بنیان تشکیل شد و راه اندازی اولین مزرعه تولید متراکم میگو در بریس و در سواحل مکران در حال انجام است که با کمک یک شرکت دانش‌بنیان انجام شده است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.