حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 10 رمضان 1445 Tuesday, 19 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4462 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
اجرای طرح مشترک آبخیز تا جالیز برای افزایش آبدهی و پایداری قنوات
12 مهر 1400 - 12:57
شناسه : 9310
2
طرح مشترک آبخیز تا جالیز توسط معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با هدف پایداری و افزایش آبدهی قنوات در حال اجرا است.
ارسال توسط : منبع : پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی
پ
پ

به گزارش داغ(دیده‌بان امنیت غذایی)، مدیرکل دفتر امور آب کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: بر اساس این طرح، معاونت آب و خاک کار مرمت و بازسازی قنوات را انجام و اداره کل آبخیزداری در بالادست این قنوات اقدام به تغذیه مصنوعی و کنترل سیل می‌کند.

رضا سرافرازی افزود: با تأمین اعتبار از محل اعتبارات معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، یک هم افزایی برای بازسازی، حفظ و حراست و افزایش آبدهی قنوات بوجود آمده است.

وی اظهار داشت: هدف دیگر اجرای این طرح مشترک این است که آب شیرین و با کیفیت این قنوات صرف کشت‌های گلخانه‌ای و همچنین گیاهان مثمری که پایاب اراضی آن تحت پوشش سامانه‌های نوین آبیاری قرار گرفته، شود.

سرافرازی خاطر نشان کرد که این طرح مشترک از حدود دو سال پیش آغاز شده و اجرا و پیشرفت آن بستگی به درخواست و آمادگی بهره‌برداران دارد و این که آنان چقدر می‌توانند خود را با این طرح وفق دهند.

وی با اشاره به این که اراضی پایاب قنوات حدود ۱۴ درصد اراضی آبی کشور است، گفت: آب برداشتی از این منابع آبی بین ۴ تا ۶ میلیارد مترمکعب در سال است که بستگی به میزان بارش های جوی دارد و آب خروجی از این قنوات به علت بالا بودن کیفیت، برای کشت‌های حساس به شوری مناسب است.

مدیرکل دفتر امور آب کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی اذعان داشت: با مشارکت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، سه طرح الگویی در چارچوب این طرح مشترک در حوزه قنوات در استان خراسان جنوبی، اصفهان و خراسان رضوی آغاز شده است که امیدواریم این طرح‌ها امسال به بهره‌برداری برسد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.