حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 28 شوال 1445 Monday, 6 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4486 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
ادغام معاونت‌های وزارت جهاد در واپسین لحظه‌ها
21 مرداد 1400 - 13:17
شناسه : 8535
5
در واپسین لحظه‌ها که وزارت جهاد در انتظار وزیر جدید دولت سیزدهم است معاونت‌ها را در هم ادغام می‌کند که حتی از داخل وزارتخانه هم منتقدان زیادی دارد و اجرای آنرا به ضرر امنیت غذایی کشور می‌دانند.
ارسال توسط : منبع : خبرگزاری فارس
پ
پ

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت جهاد کشاورزی طی نامه شماره 1400/200/25644 مورخ 400/50/18 به رؤسای سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها ابلاغ کرده است که 1- از تجمیع معاونت بهبود تولیدات گیاهی و معاونت بهبود تولیدات دامی، معاونت بهبود تولیدات محصولات کشاورزی با واحدهای سازمانی زیرمجموعه تحت عناوین مدیریت امور زراعت، مدیریت امور باغبانی و مدیریت امور دام و طیور تشکیل می‌شود.2- معاون توسعه بازرگانی و صنایع تبدیلی کشاورزی و غدایی مشتمل بر مدیریت توسعه تجارت، مدیریت تنظیم بازار محصولات و نهاده‌های تولید کشاورزی و مدیریت صنایع تبدیلی کشاورزی و غذایی تشکیل می‌شود.

این خبر که در آخرین روزهای حضور وزیر جهاد کشاورزی دولت دوازدهم مطرح شده  با انتقادات زیادی از سوی خود مسئولان وزارت جهاد کشاورزی مواجه است به‌طوری‌که جواد وفابخش، معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در نامه‌ای به کاظم خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی خواستار تعلیق مکاتبات مربوط به تجمیع معاونت‌های باغبانی، زراعت و دام و طیور شد.

در این نامه آمده است: بازگشت به مکاتبه شماره ۱۴۰۰.۲۰۰.۲۵۶۴۴ مورخ ۱۴۰۰.۵.۱۸ معاونت محترم توسعه منابع انسانی درخصوص ادغام معاونت بهبود تولیدات گیاهی و معاونت بهبود تولیدات دامی در استان‌ها به استحضار می‌رساند: معاونت بهبود تولیدات گیاهی استان‌ها و مدیریت‌های تحت پوشش بر اساس مأموریت‌های محوله وظیفه تأمین امنیت غذایی، تأمین مواد اولیه صنایع تبدیلی و تکمیلی و تولید جهت صادرات محصولات کشاورزی را به‌عهده دارند.

لذا ادغام این معاونت با معاونت امور دام و حذف برخی از مدیریت‌های تأثیرگذار در تولید و بلاتکلیفی فرآیندهای وابسته به آن تولیدات هر دو بخش را تحت تأثیر منفی قرار خواهد داد.

با عنایت به مصوبه هیئت محترم وزیران، در مورد بازگشت مسئولیت‌های تعیین شده در قانون تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به بازرگانی بخش کشاورزی به وزارت متبوع پیشنهاد می‌گردد دستور فرمائید ضمن تعلیق مکاتبه فوق‌الذکر، معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی در استان‌ها-انتقال و تجمیع نیروهای جدید از وزارت صنعت، معدن و تجارت وظایف محوله را عهده دار شوند و معاونت جدیدی تحت عنوان معاونت برنامه‌ریزی، اقتصادی و توسعه بازرگانی در استان‌ها ایجاد شده و از توانمندی‌ها و امکانات ادارات کل غله و خدمات بازرگانی نیز به نحو مطلوب بهره‌برداری شود تا انشاءالله خلل و آسیبی در حفظ امنیت غذایی کشور حاصل نگردد.

ضمناً خواهشمند است موافقت و دستور فرمائید در شرایط خاص فعلی تغییرات ساختاری با رعایت ملاحظات ویژه و نیز مشورت و نظرخواهی از مدیران مربوطه انجام شود تا ضمن برخورداری از نظرات و تجربه‌های گذشته، ساختار مناسبی در پشتیبانی از تولید و همکاران خدوم و کم توقع حوزه‌های فنی و اجرایی که در سخت‌ترین شرایط و کمترین امکانات وظایف خود را به انجام می‌رسانند داشته باشیم.

کارشناسان معتقدند که تقلیل جایگاه معاون‌های مهم و کلیدی وزارت جهاد کشاورزی در سطح مدیریت می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به امنیت غذایی کشور وارد سازد. مثلاً معاونت امور دام که تامین‌کننده گوشت،‌ مرغ، تخم‌مرغ و محصولات لبنی برای مردم است نقش به سزایی در تأمین امنیت غذایی دارد و در یکی دو سال گذشته تنش‌های شدیدی در این بخش وجود داشت، افزایش قیمت محصولات پروتئینی در بازار انتقادات شدیدی را متوجه این معاونت کرد.

در بخش زراعت و باغبانی هم تولید میوه، و محصولات اساسی مانند دانه‌های روغنی، خوراک دام و طیور نظیر ذرت، جو، برنج، شکر و دیگر محصولات زراعی مدیریت می‌شود که وزن زیادی در تأمین سفره مردم دارد. اما در چند سال گذشته هم بازار این گونه محصولات اصلاً اوضاع خوبی نداشت، قیمت میوه سر به فلک کشید و واردکننده عمده خوراک دام و طیور بودیم که بیش از 75 درصد از سوی کشاورزان خارجی تأمین می‌شد. بنابراین همه آنها متفق‌القولند که تضعیف جایگاه معاونتی این وزارتخانه در پست‌های حساس به امنیت غذایی کشور آسیب می‌زند. اما چند سوال دیگر هم در این زمینه مطرح است:

چرا وزارت جهاد کشاورزی در دورانی که دولت دوازدهم به سر آمده و وزیر جهاد در انتظار تحویل این پست به وزیر جدید است موضوع ادغام معاونت‌ها را دنبال می‌کند؟

آیا این پیگیری‌ها در 8 سال گذشته امکانپذیر نبود که با فرض خوب بودن گره از مشکلات مردم را باز کند؟

آیا فرصتی برای ادغام این معاونت‌ها تا تحویل وزارتخانه به وزیر جدید خواهد بود؟

و آیا مطالعه در زمینه این ادغام‌ها انجام شده است؟ و اگر اینکار غیر کارشناسی و غیر منطقی باشد چه بار سنگینی را بر دوش دولت سیزدهم خواهد گذاشت؟

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.