حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 28 شوال 1445 Monday, 6 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4486 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
تأکید بر تأمین سوخت کشتی‌های صیادی در آب‌های دور در برنامه هفتم توسعه
03 بهمن 1402 - 10:16
شناسه : 20614
2
رئیس سازمان شیلات ایران گفت: حمایت از صید فراسرزمینی و تأمین سوخت کشتی‌های صیادی در آب‌های دور در برنامه هفتم توسعه تکلیف شده است.
ارسال توسط : منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی
پ
پ
به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، همایش ماهیگیری مسئولانه با تأکید بر ارزش افزوده تون ماهیان با حضور، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران، رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی ایران، سفیر ژاپن در ایران، دبیر اجرایی کمیسیون تون ماهیان اقیانوس هند، نمایندگان سازمان UNIDO ، روسای اتحادیه‌ها و شرکت‌های بخش خصوصی فعال در زمینه تون ماهیان در هتل المپیک تهران برگزار شد.
در این همایش، سید حسین حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران با وسعتی حدود ۵۸۰۰ کیلومتر خط ساحلی بستر مناسبی برای صید و صیادی و اشتغال در کشور ایجاد کرده است.
حسینی افزود: ایران به عنوان مهم‌ترین سازمان مدیریت ماهیگیری فائو در حوزه اقیانوس هند برای حفاظت و مدیریت ذخایر تون ماهیان از سال ۲۰۰۲ با تصویب مجلس شورای اسلامی به عضویت کمیسیون iotc در آمد و در راستای حمایت از صید فراسرزمینی تأمین سوخت کشتی‌های صیادی در آب‌های دور در برنامه هفتم توسعه تکلیف شده است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه به میزان تولید تون ماهیان اشاره کرد و گفت: ایران با صید بیش از ۲۸۲ هزار تن تون ماهی در منطقه iotc به عنوان اولین برداشت‌کننده تون و شبه تون ماهیان در منطقه غرب اقیانوس هند محسوب شده و ۴۵ درصد صید کشور را تشکیل می‌دهد.
وی، به پایبندی ۷۳ درصدی ایران در قوانین iotc اشاره کرده و تصریح کرد: با به آب انداخته شدن اولین کشتی پشتیبان در سال گذشته که با طراحی و ساخت محققان ایرانی انجام شده پتانسیل‌های بسیار خوبی برای پشتیبانی از صیادان تون ماهی فراهم شده است.
حسینی با بیان اینکه تغییر روش های صید از سنتی به رشته قلاب یا لانگ لاین موجب کیفی‌سازی گوشت ماهی تون شده است، خاطرنشان کرد: در دهه‌های گذشته بیش از ۱۳۰ واحد تولید کنسرو در کشور فعال بوده است که با وجود تأمین ماده اولیه لازم است تمهیداتی برای پرکردن ظرفیت‌های خالی انجام شود.
وی ادامه داد: صادرات تون ماهیان با ارزش صادراتی ۳۶ میلیون دلار امکان تولید سایر فرآورده‌های تون ماهی همچون سوشی را که ارزش افزوده بالایی نیز دارد، فراهم کرده است.
حسینی به صید ۹۶ هزار تنی ماهی یلوفین که قابلیت تازه خوری دارد، اشاره و عنوان کرد: فرآورده‌های با ارزشی چون سوشی با این ماهی امکان تولید دارد.
وی اذعان کرد: در راستای تامین غذای ۸ میلیارد نفر جمعیت جهان لازم است به نقش آفرینی شیلات در تأمین امنیت غذایی توجه ویژه شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر پشتیبانی از شناورها و توانمندسازی آن‌ها، معرفی تیپ الگویی جدید، بروزرسانی دستورالعمل‌ها، ساماندهی شناورهای غیرمجاز، کیفی‌سازی محصولات تولیدی و تنوع بخشی آن‌ها گفت: با دیپلماسی فعالی که وجود دارد برای ارزشمندتر کردن تون ماهیان، کاهش ضایعات و استفاده از زنجیره مدرن تولید تلاش خواهیم کرد.
وی ادامه داد: با همکاری خوب و مؤثر بخش تولید، شرکت‌های فراوری و کنسروسازی و همچنین بخش بازار می‌توانیم قدم‌های مؤثری برای تحقق منویات مقام معظم رهبری برداریم.
رئیس سازمان شیلات با تأکید بر افزایش درصد پروتئین مورد نیاز انسان‌ها از آبزیان گفت: این رقم باید تا سال ۱۴۳۰ از ۱۶ درصد فعلی به ۳۰ درصد برسد.
گفتنی است، در این همایش از برگزیدگان صنعت صیادی تون ماهیان توسط معاون وزیر جهاد کشاورزی تقدیر به عمل آمد و در حاشیه برگزاری همایش نمایشگاه محصولات تولیدی و شرکت‌های شاخص تولیدکننده تون ماهی و فرآورده‌های آن افتتاح شد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.