حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 28 شوال 1445 Monday, 6 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4487 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد اعضا : 5 تعداد دیدگاهها : 0×
تولید ۱۵ درصد شکر مورد نیاز کشور توسط شرکت کشت و صنعت کارون
02 بهمن 1402 - 15:13
شناسه : 20602
3
شرکت کشت و صنعت کارون در صورت جذب سرمایه‌گذار، توان تولید ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تن شکر معادل حدود ۲۰ درصد نیاز کشور را در سال دارد.
ارسال توسط : منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی
پ
پ

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، مدیرعامل شرکت کشت و صنعت کارون با بیان این مطلب گفت: امسال پیشبینی می‌کنیم ۱۵۰۰ هزار تن شکر از سطح حدود ۱۷ هزار هکتار مزارع نیشکر تولید کنیم که حدود ۱۲ تا ۱۵ درصد شکر تولیدی کشور است.

عبدالمجید میرزاپور افزود: کل اراضی شرکت کشت و صنعت کارون ۴۵ هزار هکتار است که حدود ۲۷ هزار هکتار آن قابل کشت نیشکر است و به طرز پیوسته ۲۳ تا ۲۴ هزار هکتار آن را استفاده می‌کنیم.

وی ادامه داد: اراضی که استعداد کشت نیشکر را نداشتند و یا برای کشاورزی ضعیف بودند، به حوضچه‌های پرورش ماهی و بخشی نیز به کشت محصولاتی همچون چغندر قند و سویا اختصاص داده شده است.

میرزاپور افزایش عملکرد تولید در مزارع نیشکر را یکی از برنامه‌های شرکت کشت و صنعت کارون عنوان و اظهار کرد: با توجه به محدودیت آب، توسعه مزارع نیشکر در واحد سطح ناممکن است.

وی گفت: تا پیش از سال ۱۳۹۵ مصرف آب در مزارع نیشکر ۳۲ هزار مترمکعب در هکتار بود و ما با اقدامات انجام شده این عدد را به ۲۴ هزار متر مکعب در هکتار کاهش داده‌ایم.

میرزاپور دومنظوره کردن کارخانه استحصال شکر در این شرکت را از دیگر برنامه‌ها نام برد و اذعان داشت: با کمک کشورهای اروپایی و برزیل کمک به دنبال دومنظوره کردن این کارخانه هستیم.

وی افزود: اگر اتفاقات خاصی در روابط سیاسی ایران نیفتد، تا نیمه دوم بهمن پاسخ‌های خوبی برای دومنظوره کردن کارخانه‌مان از کشورهای اروپایی و برزیلی دریافت کنیم.

میرزاپور با بیان این که مشکلات این شرکت بیشتر به جنبه‌های مدیریتی به ویژه در زمینه آبیاری برمی‌گردد، تصریح کرد: ما قادریم با آب کمتر نیشکر و چغندرقند تولید کنیم به شرط آن که پیوستگی در تامین آب از سوی اداره آب منطقه‌ای برای ما تضمین شود.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره میزان تولید این شرکت در سنوات گذشته نیز خاطرنشان کرد: بالاترین میزان تولید این شرکت ۱۶۸ هزار تن شکر از نیشکر در سال ۱۳۹۶ بود و پس از آن به ۱۴۰، ۱۳۰ و ۱۱۰ هزار تن در سال رسید.

میرزاپور تغییرات اقلیمی و تنش‌های محیطی نظیر یخبندان و خشکسالی‌های متوالی و همچنین ضعف برنامه‌ریزی را دلایل کاهش تولید شکر در شرکت کشت و صنعت کارون برشمرد.

وی در همین حال برنامه‌ریزی و شناخت از توانایی‌های تولید را مهمتر از موضوع نقدینگی برای این شرکت دانست و گفت: اگر برنامه‌ریزی و شناخت از توانمندی‌هایمان داشته باشیم و از آن استفاده بهینه کنیم، می‌توانیم با تولید درآمد، تحول ایجاد کنیم.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت کارون با بیان این که شرکت کشت و صنعت کارون با ایجاد تغییرات و انضباط‌های مالی از دو سال پیش به سود عملیاتی خالص رسیده است، خاطرنشان کرد: این شرکت از ورشکستگی و زیاندهی بیرون آمده است.

وی میزان کل بدهی‌های این شرکت را ۳۳۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: همه این بدهی‌ها پرداخت شده و اکنون نزدیک به ۴ هزار میلیارد تومان درآمد داریم که باید با استفاده از سایر توانمندی‌ها به ۱۰ هزار میلیارد تومان برسد.

میرزاپور در پاسخ به دیگر پرسش خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی دربار سهامداران این شرکت ابراز داشت: بانک کشاورزی ۹۸.۷ درصد و بیمه ایران ۱.۰۳ دهم درصد سهام این شرکت را در اختیار دارند.

وی با اشاره به تاریخچه و سوابق شرکت کشت و صنعت کارون نیز گفت: ثبت و شناسایی این شرکت به سال ۱۳۵۴ برمی‌گردد و در سال ۱۳۵۶ بهره‌برداری آن آغاز شد، اما بعد از انقلاب و با شروع جنگ، تحریمها و ضعف مدیریت تولید شکر در حد ظرفیت اسمی این شرکت در سال ۱۳۵۶محقق نشد.

میرزاپور ادامه داد: با تلاش‌هایی که کردیم، توانسته‌ایم حدو د ۷۰ تا ۷۵ درصد ظرفیت اسمی این شرکت در سال ۱۳۵۶ را محقق کنیم.

وی جذب سرمایهگذاری را از دیگر مشکلات شرکت کشت و صنعت کارون دانست و اظهار داشت: امنیت سرمایهگذاری برای این منطقه باید ایجاد شود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.