حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 10 رمضان 1445 Tuesday, 19 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4462 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
حرکت به سمت تحقق عدالت اداری در سازمان اقتصادی کوثر، با اهتمام به استعدادیابی
01 آبان 1400 - 12:35
شناسه : 9624
4
سرپرست سازمان اقتصادی کوثر گفت: این سازمان در راستای عینیت‌بخشی به بیانیه گام دوم انقلاب و رویکردهای کلان دولت سیزدهم با هدف اجرای عدالت اداری و استقرار نظام شایسته ­سالاری، سامانه « استعدادیابی مدیران صالح کارآمد» را راه اندازی می‌کند.
ارسال توسط : منبع : تسنیم
پ
پ

به گزارش داغ(دیده‌بان امنیت غذایی)، سازمان اقتصادی کوثر یکی از بنگاه‌­های اقتصادی زیرمجموعه بنیاد شهید و امور ایثارگران است که به تازگی سکان هدایت آن با حکم دکتر قاضی زاده هاشمی ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران، به دکتر ناصر فخاری سپرده شده است. ظاهراً وی در بدو ورود خود به این مجموعه اقتصادی به دنبال ارتقای بهره­وری واحدهای تولیدی آن بوده و در همین راستا طبق مسئله­ شناسی انجام شده و پاسخ به دغدغه­‌های ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران، بنای پیاده­‌سازی نظام شایسته­‌گزینی را داشته و به همین منظور راه­ اندازی سامانه‌ای برای استعدادیابی کارکنان داخل این مجموعه را در دستور کار دارد.

در همین راستا روز دوشنبه 3 آبان ماه سال جاری «سامانه استعدادیابی مدیران صالح کارآمد» با حضور معاون رئیس جمهور و ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران، معاون رئیس جمهور و ریاست سازمان اداری و استخدامی کشور و جمعی از کارکنان این سازمان رونمایی خواهد شد. به این بهانه گفتگویی با دکتر ناصر فخاری سرپرست و عضو هیئت‌مدیره این سازمان انجام دادیم تا توضیحاتی پیرامون این سامانه را ارائه دهند.

فخاری در تبیین ضرورت تأسیس سامانه شایسته­‌گزینی این سازمان گفت: لزوم راه‌اندازی سازوکار بهینه برای امر شایسته­‌گزینی، علی‌الخصوص در بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی را از چند منظر می­توان موردبررسی قرار داد. اول از جنبه اجرای عدالت در نظام اسلامی، دوم از جنبه سیاست‌­های ابلاغی و رویکردهای دولت سیزدهم، و سوم از جنبه مدیریتی و کارکردهای استراتژیک سازمانی.

وی با اشاره به تأکیدات دین مبین اسلام و سیره اهل‌بیت (ع)، پایبندی به اصل شایسته‌سالاری را یکی از ضروریات حکمرانی دینی شمرد و افزود: آیات متعددی در قرآن کریم وجود دارد که می‌توان از آن‌­ها ضرورت پایبندی به اصل شایسته‌سالاری را در حکومت اسلامی و نظام اداری و مدیریتی استنباط کرد. در نظام اسلامی، تصدّی همه پست­‌ها و مناصب؛ به ­ویژه آن‌­هایی که به سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌های کلانِ نظام اسلامی مربوط می‌شوند، بایستی بر اساس اصل شایسته‌سالاری صورت پذیرد و ترتیبی اتخاذ شود که کارآمدترین افراد در این مناصب قرار گیرند. زیرا که این مهم یکی از ارکان اصلی اجرای عدالت اجتماعی و فردی به شمار می­آید. ازجمله این آیات، آیه «247» سوره بقره[1] است. این آیه اشاره به این ماجرا دارد که بنی‌اسرائیل اعتراض داشتند که چرا فرماندهی سپاه باید به طالوت سپرده شود؟ که خداوند در پاسخ اشاره می‌فرمایند دلیل این امر، شایستگی طالوت و برتری او در دو توانایی و ویژگی مهم برای امر فرماندهی نظامی؛ یعنی قدرت جسمانی برتر و علم و آگاهی به مسائل و تاکتیک‌های جنگی است. در سیره حضرت رسول اکرم (ص) نیز رفتار شایسته ­­سالارانه مشاهده می­شود. ایشان خطاب به ابوذر در روایتی می‌فرمایند: « مسئولیت­‌ها امانت است و اگر انسان درست از عهده آن برنیاید مایه خواری و پشیمانی در قیامت می­‌باشد.» مولا علی (ع) نیز در نامه 53 نهج‌البلاغه خطاب به مالک اشتر می‌فرمایند: « لَا تَقبَلَنَّ فِی استِعمَالِ عُمَّالِکَ وَ أمَرَائِکَ شَفَاعَهً الا شفاعهَ الکِفَایَهِ وَ الأمَانَهِ; در به‌کارگیری کارگزارانت که باید زیر نظر تو کار کنند واسطه و شفاعتی را نپذیر، مگر شفاعت «کفایت » و امانت را.» که در اینجا کفایت یعنی همان کارآمدی و امانت یعنی همان صالح بودن، که به نظر می‌رسد دو ویژگی اساسی مدیران تراز انقلاب اسلامی هستند. بنابراین در جای‌جای مکتب اهل‌بیت (علیهم‌السلام) به شایسته­ گزینی تأکید شده است.

سرپرست سازمان اقتصادی کوثر با اشاره به اینکه نظام سیاسی کشور ما نیز برگرفته از اصول دینی و دستورات الهی است، بر تأکید پایبندی به شایسته‌سالاری در سیاست­‌گذاری­‌های سطوح مختلف کشور اشاره کرد و ادامه داد: این امر در اسناد بالادستی نظام و قوانین، همچون قانون اساسی و سیاست­‌های کلی نظام نیز متبلور شده است. برای مثال ازجمله وظایف دولت در بند (9) اصل سوم قانون اساسی « رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه، در تمام زمینه‌­های مادی و معنوی » است که برقراری شرایط عادلانه و مبتنی بر توانمندی شخصی برای تعالی سازمانی تمامی کارکنان داخل هر مجموعه حاکمیتی نیز در این حیطه قرار می‌­گیرد. در بند (6) اصل دوم قانون اساسی و سند چشم اندازه توسعه جمهوری اسلامی[2] نیز به شکل­‌های دیگر این موضوع بیان شده است.

فخاری دو رکن «فرآیند» و «مجریان» را تعیین‌کننده‌ترین عوامل در خروجی مطلوب هر نظام تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری برشمرد و تأکید کرد که در مدیریت واحدهای اقتصادی، هم خود فرآیندها و دستورالعمل‌­ها مهم هستند و هم کسانی که این فرآیندها را اجرا می‌کنند. وی ادامه داد: از همین منظر، گاه مشکلات و ضعف­‌هایی که در تصمیم‌ها و خط‌مشی‌ها وجود دارد، مربوط به ساختار است (که مسلماً برای حل آن باید آن مشکلات ساختاری را برطرف کرد) و گاه مشکل در شایستگی‌ها و صلاحیت افراد و نیروهایی است که در درون آن ساختار در جای متناسب با استعداد و قابلیت خود به کار گرفته نشده‌اند، که همچون هر سازمان دیگری در سازمان اقتصادی کوثر نیز این موارد قابل‌ مشاهده می­‌باشند.

سرپرست سازمان اقتصادی کوثر ادامه داد: این سازمان دارای منابع انسانی بسیار غنی هست که از همه ظرفیت­‌های آن استفاده نشده است و ما درصدد هستیم تا با تکیه بر روش­‌های به­ روز و نوین در استعدادیابی این نیروی انسانیِ در اختیار، زمینه رشد و بهره‌­مندی از توانمندی­‌های منحصربه‌فرد این سرمایه­‌های انسانی و فرصت ارتقاء را به‌صورت عادلانه‌­ای برای تمام کارکنان فراهم کنیم.

وی با اشاره به رسالت سنگین سازمان تحت مدیریت خود در قبال پاسخگویی به دغدغه‌­های به جای نظام نسبت به آن افزود: سازمان اقتصادی کوثر علاوه بر نقش اقتصادی که دارد و لازمه کارآمدی آن بهره‌وری و عملکرد اقتصادی مثبت است، نقش حاکمیتی هم دارد و از بنیاد شهید و امور ایثارگران تبعیت می­‌کند که بار وظیفه‌­ای و عمومی آن را در قبال جامعه هدف و تمام مردم ایران دوچندان می­‌کند. به‌عبارت‌دیگر این سازمان علاوه بر اینکه باید عملکرد اقتصادی درستی داشته باشد، بایستی نماد اجرای عدالت و شایسته‌سالاری در جامعه ارزشی ایران نیز به شمار برود.

فخاری ضمن اشاره به رونمایی قریب‌الوقوع سامانه شایسته­ گزینی سازمان اقتصادی کوثر با حضور برخی از معاونین رئیس‌جمهور محترم، توجه هر بنگاه اقتصادی به مقوله شایسته­ گزینی در داخل مجموعه خود را مقدمه‌ای برای تحقق کلی این مهم در تمام حوزه­‌های مدیریتی حاکمیت دانست و ادامه داد: ضرورت دارد تا برای تحول اساسی حکمرانی اقتصادی کشور در عرصه کلان، هر بنگاه اقتصادی در گام نخست و به‌نوبه خود، سرمایه­‌های انسانی در اختیار خویش را ساماندهی کرده و هر فرد را مبتنی بر استعداد، توانمندی و اثربخشی مطلوب؛ در مدیریت حوزه‌های کسب‌وکاری به کار گیرد تا منجر به ارتقای بهره‌وری تولید گردد. لذا بر اساس این اقتضائات و با هدف بهبود معیارها و روزآمدی روش‌­های گزینش سرمایه‌­های انسانی، شناسایی و ارتقای نیروهای صالح، توانمند، متعهد و به دور از اعمال سلیقه و سفارشات غیرحرفه‌ای جریانات و گروه‌های سیاسی، سامانه «استعدادیابی مدیران صالحِ کارآمد » سازمان اقتصادی کوثر طراحی شده که روز دوشنبه سوم آبان ماه سال جاری با حضور مقام عالی بنیاد شهد و امور ایثارگران و نیز ریاست محترم سازمان امور اداری و استخدامی کشور رونمایی خواهد شد.

وی در مورد فاز نخست سامانه راه‌­اندازی شده سازمان اقتصادی کوثر گفت: در این سامانه که فعلاً فاز نخست آن بر شناسایی نیروهای شایسته موجود در داخل سازمان برای عضویت غیرموظف در هیئت‌مدیره برخی از شرکت‌­های تابعه تمرکز کرده است، گام اول تمرکز بر شناسایی و ارزیابی علمی و عملی استعداد کارکنان می‌­باشد. هدف نهایی ما بهره‌گیری از عناصر سه‌گانه سرمایه انسانی« شایسته گزینی، شایسته‌پروری و شایسته‌سالاری» است تا بتوانیم نظام کلی عدالت اداری و شایسته ­سالاری را در این سازمان حاکم کنیم. وی ادامه داد: از مزایای دیگر راه‌اندازی این سامانه ایجاد داشبورد مدیریتی و بانک اطلاعاتی از استعدادهای نهفته نیروی انسانی موجود در این سازمان است که می­تواند مدیران آینده مجموعه را کمک کند تا با دیدی شفاف و حرف‌ه­ای نسبت به انتخاب مدیران مناسبِ هر حوزه کسب‌و کاری موردنیاز اقدام نمایند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.