حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 28 شوال 1445 Monday, 6 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4486 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
همکاری صندوق توسعه ملی با بانک کشاورزی
29 آذر 1402 - 14:04
شناسه : 20030
2
چالش جدی پیش ‌روی سیاست‌گذاران در کشورهای وابسته به نفت، امکان‌پذیر نبودن تعیین دقیق درآمدهای نفتی و بودجه‌ریزی بر مبنای درآمدهای نفتی به دلیل عوامل مختلف اقتصادی، سیاست خارجی و برون‌زا بودن آن نسبت به اقتصاد داخل است.
ارسال توسط : نویسنده : دکتر محمودرضا عیسی خانی
پ
پ

چنین چالشی موجب شد تا سیاست‌گذاران اقتصادی به دنبال راهی برای کم‌رنگ کردن نوسانات اقتصادی منفی مبتلابه باشند و باتوجه به این موضوع می‌توان به نقش صندوق توسعه ملی به‌عنوان یکی از راهکارهای تمهید شده در کاهش نوسانات اقتصادی ایران اشاره کرد.

از جمله چالش‌های مهم سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی می‌توان به عدم تناسب نرخ رشد سرمایه‌گذاری با ظرفیت‌ها و قابلیت‌های موجود در بخش کشاورزی، پایین‌بودن سهم سرمایه‌گذاری از کل سرمایه‌گذاری‌ها نسبت به تولید ناخالص داخلی بخش کشاورزی، ریسک بالاتر سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های بخش کشاورزی نسبت به سایر بخش‌های اقتصادی و ضعف ساختاری تشکل‌های تولیدی در نظام پولی و اعتباری کشور را نام برد.

براساس توافق اخیر تعریف صندوق توسعه ملی و بانک کشاورزی؛ مقرر گردید معرفی مگاپروژه‌های بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی و تکمیلی این بخش به منظور تأمین مالی توسط صندوق توسعه ملی؛ چه به صورت مشارکتی و چه به صورت تأمین مالی تسهیلاتی، صورت پذیرد و در همین راستا، اهرمی کردن منابع صندوق توسعه ملی توسط بانک کشاورزی؛ به منظور تأمین مالی متقاضیان بخش آب، کشاورزی و صنایع تبدیلی و تکمیلی این بخش، در دستور کار قرار گرفت.

همچنین مقرر گردید منابع صندوق توسعه ملی به کشاورزانی که دارای محصولات صادراتی هستند، در قالب قراردادهای سپرده‌گذاری ریالی بخش صادراتی و قراردادهای سپرده‌گذاری ارزی برای کشاورزان و سرمایه‌گذاران بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی پرداخت شود.

شایان ذکر است که منابع ارزی صندوق توسعه ملی در توسعه صنایع تبدیلی و صادرات محور و منابع ریالی آن نیز در بخش تولیدات محصولات کشاورزی نقش موثری دارد. با تعامل بانک کشاورزی و صندوق توسعه ملی، خدمات مطلوب‌تری به تولیدکنندگان و فعالان بخش داده می‌شود و در نهایت منجر به رونق تولید در بخش کشاورزی خواهد شد.

بی‌شک تخصیص بهینه منابع صندوق توسعه ملی به بانک کشاورزی نه تنها منجر به ارزآوری می‌شود، بلکه نقش پررنگی در امنیت غذایی جامعه و گسترش تولید انواع محصولات در این بخش مهم و زیربنایی کشور دارد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.