به گزارش داغ (دیدهبان امنیت غذایی) به نقل از خبرگزاری تسنیم، دکتر اسماعیل قادریفر، رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با اشاره به اینکه با اجرای قانون انتزاع، بعد از 8 سال مدیریت تنظیم بازار و امنیت غذایی به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شده است، اظهار داشت: براساس مصوبه شورای قیمتگذاری محصولات اساسی کشاورزی در تاریخ 29 آبان 1400 برای خرید و ذخیرهسازی میوههای تنظیم بازاری شب عید شیوهنامه اجرایی تعیین شده است که سازمان تعاون روستایی براساس آن عمل میکند.
وی افزود: براین اساس کمیته راهبری با حضور نمایندگان دستگاههای مختلف وزارت جهاد کشاورزی، سازمان بازرسی کشور، سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، وزارت کشور و سازمان تعاون روستایی تشکیل و مقرر شد، سیب و پرتقال تنظیم بازار شب عید از 8 استان هدف خریداری شود. بهای تمام شده سیب زرد کوهپایه تنظیم بازاری با قیمت ثابت برای عرضه در ایام پایانی سال 14500 تومان و پرتقال تامسون 13900 تومان برآورد شده است.
وی تصریح کرد: از 20 اسفند تا 15 فروردین میوههای تنظیم بازاری سیب و پرتقال در سراسر کشور با توزیع هوشمند، درب منزل مصرفکنندکان توزیع میشود.
وی با تأکید بر اینکه برای اولینبار است که میوههای تنظیم بازار شب عید به صورت هوشمند توزیع میشود اظهار داشت: امیداریم که براساس ظرفیتهای شبکههای توزیع هوشمند 40 تا 50 درصد این محصولات را با ارسال رایگان، در کلان شهرها درب منزل مردم تحویل دهیم و الباقی در فروشگاههای زنجیرهای، مغازههای سطح شهر و میادین میوه و ترهبار توزیع خواهد شد. قیمتهای یاد شده با در نظر گرفتن هزینههای نگهداری چند ماهه در سردخانهها، سورتینگ، شستشو، حمل و نقل، افت وزن و ضایعات و…است که به قیمت اولیه خود میوه اضافه میشود.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران ادامه داد: قیمت اولیه خرید و خالص خود سیب 8500 تومان تا 9500 تومان و پرتقال بهطور میانگین 8000 تومان تا 9000 تومان است که هزینههای سربار یاد شده نیز بهعنوان هزینههای تبعی در طول مدت 4 ماه به آن اضافه میشود. هزینههای تبعی ذخیرهسازی میوههای شب عید با حفظ قیمت تا زمان توزیع (20 اسفند تا 14 فروردین) به قیمت خرید اولیه اضافه میشود.
واکنش سازمان تعاون روستایی به حاشیهها در خرید میوه شب عید
وی همچنین درباره نحوه انتخاب مباشر خرید میوه شب عید گفت: با مصوبه کمیته راهبردی، اتحادیه مرکزی تعاونیهای روستایی ایران بهعنوان مباشر اصلی انتخاب و مباشر اصلی نیز با انعقاد قرارداد با مباشرین خرد که عمدتاً از اتحادیههای استانی و شهرستانی و سورتینگداران مجاز هستند اقدام به خرید میوه موردنیاز کردند. پس از دو مرحله مناقصه رسمی برگزار و در روزنامه رسمی و سامانه تدارکات الکترونیکی دولت، اعلامیه منتشر شد؛ 11 شرکت در دور اول و 7 شرکت در دوم پاکت مزایده را دریافت کردند اما در هر دو مرحله فقط یک شرکت رسماً در مناقصه شرکت کرد تا در نهایت آن شرکت با مصوبه کمیسیون معاملات سازمان انتخاب شود.
وی اظهار داشت: گزارش رسانه ملی متأثر از برخی از رسانههای زرد این القا را به وجود آورد که شرکت مازند آریا که تشابه اسمی با شرکت سیمرغ آریا دارد، برنده مزایده شده است و اعضای هیأت مدیره آن با بنده نسبت فامیلی دارند و ثبت شرکت در محل تولدم بوده اما این دو شرکت تنها دارای تشابه اسمی هستند و صدا و سیما اشتباه کرده است و شرکت بازرسی منتخب نیز با فرآیند کاملاً قانونی انتخاب شده و هیچ رابطه سببی و نسبی نیز با بنده و بستگانم ندارد.
دکتر قادریفر گفت: از مردم، دیوان محاسبات، بازرسی کل کشور، بازرسی ویژه رئیس جمهور میخواهیم که به موضوع ورود کنند و اگر تخلفی توسط سازمان تعاون روستایی صورت گرفته برخورد کنند، در غیر این صورت با افرادی که با شبهه افکنی، آرامش مردم را به هم میزنند برخورد شود.
میوههای تنظیم بازاری شب عید در توزیع هوشمند در صورت ایراد بدون قید و شرط پس گرفته میشود
وی درباره کیفیت میوههای شب عید گفت: این محصولات بر اساس استانداردهای کیفی تعیین شده ذخیره و نگهداری میشود و قبل از توزیع، مجددا شبکه بازرسی بر کیفیت آنها نظارت دارد اما با این وجود در صورتی که در بستههای میوه، فساد، آفت یا ایرادی داشته باشد مردم میتوانند بدون قید و شرط میوه خریداری شده را عودت دهند.
دکتر قادریفر گفت: این اقدام برای احترام به حقوق مصرفکنندگان است که برای تحقق این مهم راهی جز هوشمندسازی شبکههای توزیع وجود ندارد. شبکههای بزرگ تعاون روستایی و روستا بازارها در سراسر کشور تمام نقاط و روستاهای کشور را در بر میگیرد و تلاش میکنیم این محصولات به دست همه مردم برسد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه میوههای تنظیم بازاری 20 تا 25 درصد زیر قیمت بازار عرضه خواهد شد گفت: در صورتی که در بازار میوه شب عید با التهابات معمول مواجه نباشد و قیمتها جهش نکنند طبیعتاً میوههای ذخیره شده را در بازار عرضه نخواهیم کرد و به جای تزریق در بازار داخلی صادر میشوند؛ ما بهطور همزمان حامی حقوق مصرفکنندگان و تولیدکنندگان هستیم و صیانت از بازار مصرف و ممانعت از رهاشدگی بازار در ایام پایانی سال هدف نهایی ما در این طرح است.
ثبت دیدگاه