حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 10 رمضان 1445 Tuesday, 19 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4462 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
ورود جدی‌تر وزارت جهاد کشاورزی در تنظیم بازار مواد پروتئینی
17 مهر 1400 - 11:29
شناسه : 9409
6
از زمان آغاز به کار دولت جدید و در ادامه روند چند ماهه اخیر، شاهد کاهش معناداری در هزینه‌های مواد غذایی نبوده‌ و حتی در بسیاری از محصولات شاهد افزایش قیمت نیز بوده‌ایم که این امر فشار مضاعفی را به آحاد مردم تحمیل نموده است. البته این نکته را نباید از ذهن دور داشت که وضعیت فعلی بازار، نتیجه عملکرد دولت دوازدهم بوده و ارتباطی به مسئولان فعلی در دولت سیزدهم ندارد.
ارسال توسط : نویسنده : مهندس محمودرضا عیسی‌خانی، دانشجوی دوره دکتری تخصصی کشاورزی (زراعت) منبع : داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)
پ
پ

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، با توجه به وظیفه ذاتی دولت مستقر در تأمین مواد غذایی با قیمت مناسب برای تمامی افراد و به خصوص اقشار آسیب‌پذیر، به دستور دکتر رئیسی و همکاری تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی، قیمت محصولاتی چون: ماست ساده ۲.۵ کیلوگرمی، پنیر یواف ۴۰۰ گرمی و شیر پاستوریزه ساده کیسه‌ای ۹۰۰ گرمی از امروز (شنبه مورخ ۱۷ مهرماه ۱۴۰۰) به میزان ۱۰ درصد کاهش می‌یابد. همچنین در هفته‌های آتی شاهد این کاهش قیمت در سایر محصولات لبنی خواهیم بود.
این موضوع را دکتر سیدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی روز 15 مهرماه در حاشیه بازدید خود از روستاییان و عشایر شهرستان زرندیه اعلام کرد و گفت: با تصمیمی که در ستاد تنظیم بازار و بنا به دستور رئیس‌جمهور در مورد ثبات قیمت‌ها و فراوانی و دسترسی اقلام صادر نمودند، از شنبه کاهش ۱۰ درصدی قیمت برخی از اقلام لبنی عملیاتی خواهد شد.
البته انتظار عمومی این است که این کاهش قیمت به تمامی محصولات لبنی تسری یابد و دولت هم یارانه‌ای را به این امر اختصاص دهد تا شاهد کاهش قیمت تنها چند محصول با عرضه محدود و افزایش قیمت سایر محصولات لبنی نباشیم.
همچنین از امروز عرضه تخم‌مرغ به‌طور گسترده و در سطح مراکز عرضه سراسر کشور با قیمت شانه‌ای حدود ۴۲۵۰۰ تومان آغاز می‌شود. در همین رابطه مهندس حسین دماوندی‌نژاد، سرپرست معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: تولید ماهانه تخم‌مرغ در کشور به حدود ۱۰۰ هزار تن رسیده که این میزان از مصرف کشور کمی بیشتر است و به این ترتیب هیچ مشکلی در تأمین تخم‌مرغ موردنیاز کشور و حتی افزایش ذخایر وجود ندارد. اتحادیه سراسری مرغ تخم‌گذار هم توافقاتی برای واردات تخم‌مرغ از کشور ترکیه داشته که این واردات هم در حال انجام است.
با توجه به واردات و وجود مازاد تولید، پیش‌بینی‌های لازم برای تأمین افزایش تقاضای تخم‌مرغ صورت گرفته و به این ترتیب مشکلی هم در تأمین مازاد تقاضای شش ماهه دوم سال وجود ندارد و تمام تلاش ما این است که با حفظ تعادل بازار تخم‌مرغ، آرامش به این بازار باز گردد. همچنین با توجه به تلاش‌های صورت گرفته و تأمین ارز موردنیاز توسط بانک مرکزی، نیاز مرغداران به نهاده برای ماه جاری و آینده به‌طور کامل تأمین شده است. البته برای جبران کاستی‌ها، این نهاده‌ها به سرعت در حال رسیدن به گمرک و ترخیص هستند و در کوتاه‌ترین زمان در اختیار واحد‌های تولیدی قرار می‌گیرند. با تمهیدات صورت گرفته این نهاده‌ها در ماه‌های پس از آبان نیز به مقدار موردنیاز تأمین و در اختیار دامداران و مرغداران قرار خواهد ‌گرفت.
با توجه به مسئولیت وزارت جهاد کشاورزی در زمینه تنظیم بازار محصولات کشاورزی و پروتئینی، حرکت‌های فوق می‌تواند به‌عنوان تغییر رویکرد وزارتخانه از ناظر خاموش به نظارتی فعال و مؤثر و با لحاظ نمودن منافع کل زنجیره تأمین، تولید و توزیع تا سفره خانوار، محسوب شود. بی‌شک در ماه‌های آینده روند بهبود دسترسی مردم به محصولات کشاورزی و انواع محصولات پروتئینی را شاهد خواهیم بود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.