حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 28 شوال 1445 Monday, 6 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4486 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
پایداری تولید گندم، برنامه مهم وزارت جهاد کشاورزی
30 آبان 1402 - 11:59
شناسه : 19642
4
معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: یکی از اهداف مهم وزارت متبوع، پایداری تولید گندم است.
ارسال توسط : منبع : ایانا
پ
پ

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، علیرضا مهاجر در سفر به خوزستان در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت: حدود ۲۰ درصد نیاز کشور به گندم در استان خوزستان تأمین می‌شود و با توجه به پتانسیل‌های موجود در این استان میزان تولید می‌تواند به بیش از این برسد.

معاون امور زراعت در وزارت جهاد کشاورزی افزود: اگر مدیریت مناسب از ظرفیت‌های موجود انجام شود باعث افزایش درآمد کشاورز، افزایش سرانه ملی در استان و برطرف شدن نیاز کشور به محصولات استراتژیک خواهد شد.

وی یکی از اهداف مهم وزارت را پایداری تولید گندم عنوان و اضافه کرد: یکی از روش‌های پایداری تولید، تناوب زراعی است و بهترین تناوب در غلات، تناوب به‌وسیله محصول کلزا است.

مهاجر بابیان اینکه در سال زراعی گذشته یک‌میلیون و ۷۲۰ هزار تن گندم و بیش از ۵۰ هزار تن کلزا از کشاورزان خریداری شد، خاطرنشان کرد: یکی از دلایل افزایش تولید گندم، تناوب آن با کلزا بوده است و به همین دلیل قیمت خرید کلزا دو برابر قیمت گندم اعلام شد.

وی ادامه داد: پایداری تولید گندم، کمک به صنعت زنبورداری، ایجاد هوای سالم، کمک به معیشت کشاورز ازجمله اثرات تناوب گندم با رده است.

مهاجر بابیان اینکه درزمینهٔ کشت قراردادی و تأمین نهاده‌ها امتیاز ویژه‌ای به کشاورزان گندم‌کار و کلزاکار استان اعطا می‌شود، یادآور شد: دولت ۷۰ درصد هزینه کودهای پتاسه و فسفاته کشاورزان را به‌صورت یارانه‌ای پرداخت می‌کند، همچنین یارانه کودهای ازته تا ۸۰ درصد افزایش‌یافته است.

وی توضیح داد: بهره‌وری آب و مصرف بهینه کود نیز باعث افزایش تولید می‌شود و در همین راستا شرکت‌های نیشکری را به استفاده از روش‌های آبیاری تیپ و زیرسطحی متقاعد کرده‌ایم که استفاده از این روش‌ها ۵۰ تا ۶۰ درصد مصرف آب را کاهش می‌دهد.

مهاجر خاطرنشان کرد: ۷۰ تا ۸۰ درصد هزینه‌های آبیاری تحت‌فشار توسط دولت به‌صورت یارانه‌ای به کشاورز اعطا می‌شود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.