حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 28 شوال 1445 Monday, 6 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4486 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
پلاک‌گذاری 99 درصد کمباین‌ها و تراکتورهای کشور
27 مهر 1402 - 16:19
شناسه : 19201
5
رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: تاکنون ۹۹ درصد ماشین‌های موتوردار نقلیه کشاورزی شامل کمباین و تراکتور پلاک‌گذاری شده است.
ارسال توسط : منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، کریم ذوالفقاری در گردهمایی مدیران ستادی مکانیزاسیون کشاورزی و صنایع استان‌های سراسر کشور که در سالن اجتماعات موسسه تحقیقات اصلاح بذر کشور در کرج برگزار شد، افزود: تعداد ماشین‌های کشاورزی پلاک‌گذاری شده به ۶۲۴ هزار دستگاه رسیده که بسیار ارزشمند است.

وی با بیان این که ۲ تیپ ماشین خودگردان مکانیزه کشاورزی داریم، اظهار کرد: یکی ماشین‌های موتورداری هستند که به عنوان وسیله نقلیه تلقی می‌شوند و یکسری هم موتور دارند ولی وسیله نقلیه تلقی نمی‌شوند که کمباین یا تراکتورها نمونه موتوردارها به شمار می‌روند.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی، ماشین‌های کشاورزی موتوردار نمونه دوم را همچون دروگرها، چاپرها و تیلرها عنوان کرد و گفت: این ماشین‌ها هنوز پلاک‌گذاری نشده‌اند ولی پیگیر شماره‌گذاری آنها هستیم.

وی افزود: همچنین ۲۰ دستگاه کمباین وارداتی داریم که از طریق گمرک وارد کشور شده‌اند ولی تاکنون فقط یک دستگاه از سوی پلیس راهور پلاک‌گذاری ‌شده و مابقی فقط با یک برگ سبز در حال تردد هستند ولی در حال رفع مشکل مابقی این ماشین‌های وارداتی هستیم.

تولید ماشین‌های کشاورزی افزایش یابد

ذوالفقاری با اشاره به عمر بالای تعداد زیادی از ماشین‌های کشاورزی کشور، اظهار کرد: فناوری‌های نوینی در دنیا وارد حوزه مکانیزاسیون شده که ما هم باید پیگیری کرده و یا خودمان بسازیم و یا مهندسی معکوس کنیم.

وی گفت: شرایط مکانیزاسیون در کشور ما خوب نیست به طوری که حدود ۵۵ درصد تراکتورهای کشور عمری بیشتر از ۱۳ سال داشته و از رده خارج محسوب می‌شوند و از سر ناچاری از آن‌ها استفاده می‌کنیم و ۶۰ درصد کمباین‌های کشور نیز بیش از ۱۰ سال عمر داشته و از رده خارج هستند.

این مسوول با اشاره به این که طبق قانون متولی و تولیت تولید و توزیع این ماشین‌آلات با وزارت صنعت، معدن و تجارت است و متولی درخواست و نیاز با وزارت جهاد کشاورزی است، افزود: با توجه به محدودیت‌های تحریمی انتظار می‌رود وزارت صنعت، معدن و تجارت میزان تولید را تا ۲ برابر افزایش دهد تا ماشین‌های فرسوده را جایگزین و نیازهای جامعه کشاورزی را برطرف کنیم.

رسوخ مکانیزاسیون در بخش کشاورزی رضایت‌بخش است

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی در ادامه به وضعیت استفاده از مکانیزاسیون در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: استفاده از مکانیزاسیون در بخش‌های مختلف متفاوت است به طوری که در برنج تا ۱۰ سال گذشته کشت نشایی کمتر از پنج درصد در کشور بود ولی امروزه این عدد به ۸۵ درصد رسیده است.

وی افزود: همچنین تا ۱۰ سال پیش برداشت شالی حدود ۱۵ درصد بود که امروز به بیش از ۹۰ درصد رسیده است.

ذوالفقاری بیان کرد: وضعیت مکانیزاسیون در محصولات مختلف متفاوت است ولی درجه مکانیزاسیون و سطح اراضی که به صورت مکانیزه کاشت، داشت و برداشت می‌شود رضایت‌بخش است ولی کیفیت آن را هم باید روز به روز ارتقا دهیم.

وی با بیان این که در این نشست تمام مسایل و مشکلات حوزه مکانیزاسیون با حضور مسوولان ستادی و کشوری مرتبط در حال طرح است تا به یک راهکار برسیم، افزود: در ستاد وزارت جهاد کشاورزی تغییراتی داشتیم که مرکز توسعه مکانیزاسیون با دفتر صنایع تبدیلی و تکمیلی که ذیل ۲ معاونت بودند تغییر ساختار یافته و مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع زیر نظر مستقیم وزیر جهاد کشاورزی راه‌اندازی شد.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی یادآور شد: درصدد هستیم در استان‌ها این اتفاق هم بیافتد و متناظر با ملی ارتقاء جایگاهی داشته باشیم.

ذوالفقاری هدف از برگزاری این نشست را طرح مشکلات رفع نشده استان‌ها همچون سامانه ۱۲۴ برای پرداخت تسهیلات عنوان کرد و گفت: خوشبختانه این مشکل در سازمان حمایت رفع شده است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.