حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 28 شوال 1445 Monday, 6 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4486 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
کمبود خاک اسیدی علت اصلی پرورش بلوبری در گلخانه
25 تیر 1402 - 11:20
شناسه : 17632
3
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران گفت: نیاز اصلی رشد بلوبری خاک اسیدی است. در نتیجه با پرورش گیاه بلوبری در فضای گلخانه این کمبود را با اسیدی کردن خاک جبران می‌کنند.
ارسال توسط : منبع : ایانا
پ
پ

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، رضا نظری مقدم بیان کرد: بلوبری در اقلیم و خاک مناسب در فضای باز پرورش داده می‌شود و به‌منظور تولید محصول بیشتر و صرفه‌جویی در مصرف آب از فضای باز به فضای گلخانه آورده شده است.

وی افزود: این محصول در خاک اسیدی رشد می‌کند که در شمال کشور پیدا می‌شود. در نتیجه در استان تهران  یکی از دلایل پرورش بلوبری در سطح گلخانه عدم وجود خاک اسیدی، رطوبت و دمای محیطی مناسب در تهران است، به همین دلیل در گلخانه‌ها شرایط محیطی رشد و بستر بلوبری را اصلاح و اسیدی می‌کنیم تا بتواند رشد کند و مدت طولانی‌تر از فضای باز میوه بدهد.

وی گفت: ارقام اصلاح شده بلوبری در گلخانه کشت می‌شود و شرایط گلخانه را اعم از نور، دما و سایر موارد می‌توان مدیریت کرد.

نظری مقدم ادامه داد: یکی دیگر از دلایل پرورش بلوبری در گلخانه طولانی کردن دوره برداشت آن است. که در محیط‌های بسته به مدت دو ماه افزایش دوره برداشت را خواهیم داشت. برداشت در فضای گلخانه هزینه بیشتری دارد که در فضای باز این هزینه را ندارد. اما باید در اقلیم‌ها و سرزمین‌های متفاوت میزان تولید و هزینه را ارزیابی کنیم و بعد برای پرورش این محصول با توجه به ارقام در دسترس برای کشت آن در گلخانه یا محیط‌های باز ارزیابی و تصمیم‌‎گیری کنیم.

نظری مقدم اضافه کرد: ما به دلیل عدم وجود شرایط لازم برای کشت بلوبری در استان تهران این محصول را به داخل گلخانه بردیم و برای رشد آن با وجود صرف انرژی ناگزیر به استفاده از وسایل خنک‌کننده هستیم، به دلیل اینکه بلوبری درآمد خوبی دارد، کشت آن در گلخانه برای گلخانه‌دار به‌صرفه است. دمای مناسب مورد نیاز پرورش گیاه بلوبری 22 تا 29 درجه است.

وی اضافه کرد: برای تولید بلوبری نیز طرح توسعه‌ای داریم اما در حال حاضر به دلیل نداشتن الگوی کشت این تصمیم به عهده تولیده‌کننده و بهره‌بردار است. امیدواریم در آینده با داشتن الگوی کشت، برنامه مشخص‌تری برای کشت این محصول داشته باشیم.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران یادآور شد: در تهران سه گلخانه بلوبری داریم. سطح این گلخانه‌ها یک و نیم هکتار است که 10 تن در سال محصول تولید می‌کنند و تولیدات آن‌ها به بازار عرضه می‌شود.

وی افزود: عملکرد این  محصول  با ارقام کشت شده و علم موجود تولیدکنندگان استان، 700 گرم در متر مربع در سال است. تراکم در هکتار دو هزار بوته و هزینه اولیه طرح در هر متر مربع گلخانه یک میلیون و 750 هزار تومان است.

نظری مقدم گفت: درصورت دریافت پروانه تاسیس گلخانه از سازمان نظام مهندسی استان، متقاضیان می‌توانند از تسهیلات بانکی استفاده کنند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.