اسلایدجهاد کشاورزیمنابع طبیعی

برنامه‌ریزی برای مبارزه با لورانتوس در ۳۷ هزار و ۵۰۰ هکتار عرصه‌های جنگلی

مبارزه با گیاه نیمه‌انگلی لورانتوس در سطح 37 هزار و 500 هکتار از کانون‌های بحرانی در عرصه‌های جنگلی از سوی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور طی امسال برنامه‌ریزی شده است.

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهادکشاورزی، مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان این مطلب افزود: برای تحقق این برنامه حدود ۱۸۸ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که با توجه به میزان تخصیص اعتبارات از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور در موافقت‌نامه‌های سال ۱۴۰۳ و متناسب با اعتبار تخصیصی برای کنترل سطوح آلوده، در کانون‌های بحرانی اقدام خواهیم کرد.

حمیدرضا قنبری، سطح آلودگی درختان جنگلی به لورانتوس از سال ۱۴۰۱ تاکنون را ۱۱۲ هزار و ۵۱۲ هکتار در ۱۰ استان کشور عنوان و تصریح کرد: از این میزان، کانون‌های بحرانی در سطح ۴۷ هزار و ۵۵۰ هکتار بوده است.

وی ادامه داد: در کانون‌های بحرانی و خسارت‌زا تاکنون در سطح ۱۰ هزار و ۱۰۰ هکتار، عملیات کنترل و مبارزه با گیاه نیمهانگلی لورانتوس با اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان و با روش مکانیکی شامل هرس و قطع شاخه‌های آلوده انجام گرفته است.

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان این که از نیمه سال ۱۴۰۲ تاکنون در سطح دو هزار و ۸۷۵ هکتار با لورانتوس در عرصه‌های جنگلی مبارزه شده است، گفت: این میزان مبارزه را با اعتباری بالغ بر ۵۱۴ میلیون تومان انجام داده‌ایم.

وی هزینه هر هکتار مبارزه با لورانتوس را ۴ تا ۵ میلیون تومان اعلام کرد و اذعان داشت: عملیات کنترل و مبارزه با لورانتوس توسط پیمانکاران و با نظارت کارشناسان ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری استان‌ها و ناظر عالی این سازمان صورت می‌گیرد.

به گفته قنبری، عمده این آلودگی‌ها در جنگل‌های زاگرسی و در استان‌های کرمانشاه، ایلام، فارس، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کردستان، جنوب کرمان، کرمان و بخشی هم در استان‌های خراسان شمالی و آذربایجان غربی گسترش یافته است.

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور افزود: گیاه نیمهانگلی لورانتوس با آلودگی درختان جنگلی به عنوان میزبان و با تغذیه از درختان موجب زوال و خشکیدگی آنان می‌شود.

وی گفت: در حال حاضر درختان جنگلی شامل بلوط، زالزالک، گیلاس وحشی و ازگیل جنگلی میزبان لورانتوس هستند.

قنبری تصریح کرد: با توجه به این که درختان جنگلی حساس هستند، برای کنترل و مبارزه با این گیاه نیمه‌انگلی نمی‌توان از ترکیبات شیمیایی استفاده کرد.

وی افزود: بهترین زمان برای کنترل و مبارزه با لورانتوس از مهر ماه تا اوایل فروردین سال بعد است.

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی را مهمترین عامل گسترش لورانتوس نام برد و گفت: تغییرات اقلیمی و افزایش دما موجب شده درختان ضعیف شوند و توان فیزیولوژی خود را در برابر آفات، بیماری‌ها و انگل‌ها از دست بدهند.

وی در همین حال افزود: آلودگی لورانتوس قابل سرایت به سایر نقاط عرصه‌های جنگلی کشور نیز است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا