اخبار ویژهاسلایدجهاد کشاورزی

امکان‌پذیری تحول در بخش کشاورزی با ارتقای بهره‌وری منابع تولید

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، وی افزود: طی کردن این مسیر، سنت نیکویی است که ضمن جهت‌دهی، روشن می‌سازد مجموعه ما در چه مسیری حرکت می‌کند و این نکته را پیش روی محققان قرار می‌دهد که تحقیقات خود را به چه سمت و سویی سوق داده و هدایت کنند.

دکتر خیام نکویی تصریح کرد: نکته مهم‌تر از تکریم و تجلیل از محققین، برآورد این امر است که چند درصد و چه میزان از این دستاوردهای علمی–پژوهشی به بخش کشاورزی رسوخ کرده و اشاعه یافته است و میزان تأثیرگذاری آن بر بخش (در راستای حل مشکلات و معضلات بخش) چقدر بوده و چه تحولی را در بخش به وجود آورده است.

وی با اشاره به مشارکت کمرنگ اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها در ارائه دستاوردهای پژوهشی به همایش هفته پژوهش و فناوری (به‌رغم فعالیت ۴ هزار عضو هیأت علمی کشاورزی در دانشگاه‌ها) اظهار داشت: در کل دستاوردهای تحقیقاتی ارائه شده، صرفاً یک یا دو پژوهش به مجامع دانشگاهی تعلق داشت و این امر یک آسیب به حساب می‌آید، لذا درخواست من این است که یک مطالعه آسیب‌شناسی در این مورد صورت گیرد و باید با اتخاذ تدابیری خاص، زمینه مشارکت بیشتر و فعال‌تر اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها را در این رویداد علمی فراهم کنیم.

معاون وزیر در سازمان تحقیقات کشاورزی اظهار داشت: باید مشارکت پتانسیل‌های علمی و فناوری‌های بخش کشاورزی را به شکل هم‌افزایی و سینرژیک افزایش دهیم و ارزشمندترین ظرفیت‌ها، ظرفیت نیروی انسانی است.

وی بر نقش و رسالت ترویج در معرفی دستاوردهای تحقیقاتی افزود: با توجه به فعالیت حدود ۶۵۰۰ عضو هیأت علمی در بخش کشاورزی، اگر این افراد به میزان ۱۰ درصد، دستاورد تحقیقاتی داشته باشند، منجر به آن خواهد شد که ۶۵۰ دستاورد علمی به بخش کشاورزی تزریق شود و این مهم می‌تواند موجب بروز تحولی عظیم در بخش شود.

دکتر خیام‌نکویی با تأکید بر اینکه باید متدولوژی برگزاری مراسم هفته پژوهش را مقداری ارتقا دهیم و آن را تأثیرگذارتر کنیم، ادامه داد: مطالعه و سنجش مهمی را که در این رابطه باید انجام دهیم این است که، دستاوردهای تحقیقاتی سال‌های گذشته را مرور کرده و این مهم را برآورد کنیم که این دستاوردها تا چه میزان جایگاه بخش کشاورزی و جایگاه مجموعه را ارتقاء داده است.

وی تصریح کرد: در داوری‌های خود باید عنایت بیشتری بر روی این دستاوردها داشته باشیم و حتی مزایای اقتصادی این دستاوردها در بخش کشاورزی مورد سنجش قرار دهیم و اگر چنانچه یک دستاورد پژوهشی، ارزش اقتصادی قابل توجهی را به ارمغان آورده است، محقق را در این مزایای اقتصادی سهیم نمائیم که مسلماً این اقدام باعث افزایش انگیزه در بین محققین خواهد شد.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: با اتخاذ این تدابیر می‌توانیم طرح‌های علمی–پژوهشی را به سمت و سوی تأثیرگذاری بیشتر سوق دهیم و در این راستا باید با خبرگان بخش کشاورزی نیز تعامل مستمر و منسجم ایجاد کرد.

گفتنی است؛ کمیته ارزیابی دستاوردهای کاندید برای معرفی در هفته پژوهش و فناوری سال ۱۴۰۰ بخش کشاورزی با حضور دکتر خیام نیکویی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، دکتر اسکندر زند مشاور وزیر و مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی، دکتر سیدحسین گلدانساز رئیس پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، دکتر ارژنگ جوادی معاون پژوهش و فناوری سازمان، دکتر علی‌اکبر مؤیدی معاون آموزش و ترویج سازمان، دکتر مجید ولدان معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان و دیگر مسئولان سازمان، هیأت داوران، صاحب‌نظران و رئیس مؤسسه‌های تحقیقاتی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی و اساتید دانشگاه‌های شاخص در حوزه‌های تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی در دو نوبت صبح و عصر چهارشنبه ۱۰ آذر در سالن اندیشه به صورت وبینار برگزار شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا