اسلایدبانک کشاورزیجهاد کشاورزی

تسهیلات بانک کشاورزی برای افزایش تولید پروتئین دامی

در فرآیند تأمین اعتبار بخش کشاورزی در ایران، بانک کشاورزی اهمیت ویژه‌ای داشته و بخش عمده تسهیلات و سرمایه در گردش فعالان و دست‌اندرکاران بخش کشاورزی و دام و طیور کشور نیز همانند سایر زیربخش‌های کشاورزی، توسط این بانک کاملاً تخصصی تأمین می‌گردد. همواره اعطای اعتبارات بانک کشاورزی در کوتاه‌ مدت بر اشتغال و در درازمدت بر سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی کشور، تأثیر مثبت داشته است و بانک کشاورزی در راستای وظیفه اصلی حمایت از تولیدکنندگان در بخش کشاورزی، هرساله تسهیلات قابل ‌توجهی را برای حمایت از تولید محصولات اساسی و استراتژیک پرداخت می‌نماید.

تأمین مالی واحدهای تولیدی با هدف تحکیم پایه‌های امنیت غذایی کشور، یکی از مهمترین اهداف بانک کشاورزی است و این بانک از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان تیرماه سال ۱۴۰۲ با پرداخت بالغ بر ۶۴۵ هزار میلیارد ریال در قالب ۵۶۷  هزار فقره تسهیلات به واحدهای پرورش دام، طیور و آبزیان، در تولید گوشت تازه مصرفی خانوارها مشارکت کرده است.

استفاده بهینه از منابع و امکانات موجود به منظور برآورده ساختن نیاز‌ها و خواسته‌های بشری از جمله افزایش تولید، درآمد، اشتغال، رفاه جامعه و… جزء مهم‌ترین هدف‌های توسعه هر کشور محسوب می‌شود. برای دستیابی به این منظور، معمولاً سعی می‌شود تا با به‌کارگیری سیاست‌ها و ابزار‌های اجرایی گوناگون در برنامه‌های توسعه به این هدف دست یابیم. در این زمینه سیاست‌های پولی و اعتباری جایگاه ویژه‌ای دارد و اقتصاد‌دانان توسعه، وجود نظام پولی و اعتباری مناسب را رمز موفقیت برنامه‌های توسعه می‌دانند. استفاده از اعتبارات با عنوان سرمایه‌گذاری جدید و یا تحت عنوان تأمین سرمایه در گردش، منجر به افزایش تولید می‌شود و از این رو می‌تواند در افزایش اشتغال‌زایی در بخش کشاورزی کشور تأثیر مثبتی داشته باشد.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که بانک کشاورزی به عنوان یکی از بانک‌های توسعه‌ای جمهوری اسلامی ایران و تنها نهاد مالی بخش کشاورزی؛ سهم بسیار مهمی در رونق و شکوفایی روزافزون این بخش مهم و اساسی اقتصاد کشور و تأمین امنیت غذایی پایدار آحاد جامعه ایفا می‌کند. بنابراین دولت می‌بایست نسبت به تأمین و تقویت هرچه بیشتر منابع بانک کشاورزی اقدام نمایند تا توان اعطای تسهیلات بانک افزایش معناداری پیدا کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا