آب و خاکاسلایدجهاد کشاورزی

عزم جدی برای نجات حیات خاک‌های کشور

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، صفدر نیازی در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی خاک برگزار شد، بیان کرد: می‌توانیم دو‌ پایه آب‌وخاک را با مشارکت مردم و کشاورزان حفظ کنیم و اگر این اتفاق نیفتد این دو موضوع چالش آینده کشور خواهد شد و کمبود ماده آ چالش بسیار مهمی است.

وی ادامه داد: ارزش خاک برای تولید کمتر از آب نیست و زمانی که خاک شور شود و خاک زراعی از بین برود چالش‌های خاک تولید بخش کشاورزی را تهدید می‌کند.

معاون آب‌وخاک وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: در حوزه فیزیک خاک باید کل اراضی را در مقیاس و فیزیک خاک آنالیز می‌کنیم و قطعا کار بزرگی است، همچنین سازوکار جدیدی برای آن تعریف‌ و تقسیم‌بندی شده و‌ در همین راستا اراضی شرکت‌های بزرگ را مشخص کردیم و به مشارکت طلبیدیم.

انعقاد تفاهم‌نامه با بسیج در راستای اجرای جدی پروژه‌ها

نیازی اضافه کرد: تفاهم‌نامه‌ای با بسیج سازندگی که از تهاتر نفت پول خوبی در اختیار آن‌ها است منعقد می‌کنیم و به دنبال این هستیم مشکل بزرگ را خرد و با استفاده از یک نقشه راه پروژه‌هایی که آغازشده را جدی‌تر دنبال کنیم.

وی با اشاره به چالش دیگر خاک گفت: ماده آلی خاک کشور به‌شدت فقیر و نیازمند روش‌های اجرایی است که با کمک بهره‌بردار باید انجام شود.

نیازی تصریح کرد: در کشور ۴۰۰ هزار کیلومتر کانال آبی وجود دارد که تاکنون ۱۸۰ هزار کیلومتر آن بتونی شده یا انتقال آب به‌وسیله لوله انجام می‌شود. برای ترمیم و به سازی باقی‌مانده این کانال‌ها به ۲۰۰ همت اعتبار نیاز است. همچنین ۴۱ هزار قنات در کشور وجود دارد که فقط ۱۶ هزار قنات مرمت‌شده و ادامه آب به دلیل کمبود منابع مالی باقی‌مانده است. درحالی‌که با اصلاح این امور می‌توان به‌راحتی یک میلیارد مترمکعب آب در کشور ذخیره کرد.

پروژه‌های کلان زیرساختی در حوزه آب‌وخاک هزار همت اعتبار نیاز دارد

نیازی بابیان اینکه میزان مواد آلی خاک‌های ما کم است و بهتر است از کودهای آلی استفاده کنیم و استفاده از آن‌ها را توسعه دهیم، ادامه داد: پروژه‌های کلان زیرساختی در حوزه آب‌وخاک هزار همت اعتبار نیاز دارد که در این راستا باید از بخش خصوصی کمک گرفت.

معاون آب‌وخاک وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: بر اساس سند امنیت غذایی که ابلاغ‌شده است تا سال ۱۴۱۱ باید تولیدات کشاورزی به ۱۶۰ میلیون تن برسد و بهره‌وری از ۱.۴۵ درصد به ۲.۶ درصد ارتقا پیدا کند. افزایش بهره‌وری با سه عامل اصلی عملیات آب‌وخاک، به زراعی و به نژادی ممکن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا