اسلایدجهاد کشاورزییادداشت ویژه

اهمیت توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در کشور

از این رو در راستای تحقق دو هدف اصلی توسعه پایدار که شامل تأمین امنیت غذایی و حفظ منابع پایه آب و خاک می‌باشد، پرداخت تسهیلات به منظور کشت گلخانه‌ای، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که در این مسیر راهبری وزارت جهاد کشاورزی، نقش به‌سزایی دارد.

از جمله فواید طرح توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در کشور می‌توان به کاهش مصرف آب نسبت به انواع کشت در فضای باز به میزان یک هشتم تا یک دهم، افزایش ۱۰ برابری تولید انواع محصولات کشاورزی، تولید انواع محصول خارج از فصل، ساماندهی بازار و جلوگیری از نوسانات شدید قیمت انواع محصولات کشاورزی اشاره کرد. بنابراین می‌توان گفت احداث گلخانه به معنی افزایش تولید، عملکرد و همچنین استفاده بهینه از منابع آب و خاک به عنوان مهم‌ترین عوامل تولید است.

گلخانه‌ها به عنوان یکی از بسترها و ظرفیت‌های تولید محصولات کشاورزی برای تأمین امنیت غذایی مردم فصل جدیدی را در دنیای کشاورزی پیشرفته و امروزی برای خود گشوده‌اند و در سال‌های اخیر دولت و سرمایه‌گذاران بخش کشاورزی با درک اهمیت این موضوع، اهتمام ویژه‌ای به توسعه کشت گلخانه‌ای در مناطق مختلف کشور دارند.

در شرایطی که بحران کم آبی، امکان فعالیت‌های زراعی و باغی را محدود کرده است و نگرانی‌ها برای تأمین پایدار امنیت غذایی کشور افزایش یافته است، انواع کشت گلخانه‌ای در محیط‌های کنترل شده، می‌تواند با بهره‌وری چند برابری؛ ضمن فراهم ‌آوردن اشتغال پایدار، تا حدی نگرانی‌ها را در حوزه کشاورزی کاهش دهد.

امروزه این نوع کشت به یکی از سود آورترین بخش‌های کشاورزی تبدیل شده است. در جدیدترین روش‌های کشت گلخانه‌ای میزان مصرف آب به طرز چشمگیری کاهش یافته و علاوه بر آن با این روش‌ها، در هر نقطه‌ای از کشور بدون توجه به اقلیم و نوع خاک می‌توان هر نوع محصولی را برداشت کرد.

به طور کلی می‌توان گفت تولید محصولات کشاورزی به روش کشت گلخانه‌ای علاوه بر نقش بسیار مهمی که در مدیریت منابع آب، خاک و انرژی دارد، راهکار مؤثری برای کنترل شرایط اقلیمی و بهبود کمی و کیفی محصولات کشاورزی در راستای کاهش ضایعات، افزایش بازارپسندی، تولید محصولات صادرات ‌محور و شکوفایی اقتصادی کشور است و کلیه مسئولان کشور بایستی با مدیریت جهادی، نسبت به رشد و توسعه روزافزون انواع گلخانه بویژه در مقیاس بزرگ اقدام نمایند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا