رقابتی شدن بازار با درج قیمت تولیدکننده کالا
به گزارش داغ (دیدهبان امنیت غذایی)، رشید عزیزپور درباره حذف درج قیمت مصرفکننده روی کالاها افزود: موضوع درج قیمت تولیدکننده از سالهای قبل توسط صنعت غذا پیگیری میشد. خواسته فعالان این صنعت حذف درج قیمت مصرفکننده و امکان رقابتیشدن بازار بود هرچند در مرحلهای هم این موضوع تا حدی جلو رفت.
دبیرکل کانون انجمنهای صنایع غذایی ایران با بیان اینکه این فرآیند در کل دنیا شناخته شده و کارشناسان این موضوع را تأیید میکنند، اظهار کرد : اواخر دوره اول یا دوره دوم دولت قبل، بخشنامهای توسط وزارت صنعت برای حذف قیمت مصرفکننده تدوین شد.
وی تصریح کرد: به هر حال اینکه قیمت مصرفکننده حذف شود اقدام مثبتی است و بازار به طور کامل در مدار عرضه و تقاضا قرار میگیرد و رقابتی میشود. البته طبق تصمیم وزارت صنعت مقرر شده به طور پلکانی قیمتها از مصرفکننده به سمت درب کارخانه سوق پیدا کند، هرچند این احتمال وجود دارد که در آینده قیمت تولیدکننده هم حذف شود.
کاهش واسطهگری
عزیزپور هدف درج قیمت تولیدکننده برای از بین بردن فاصله بین قیمت تولیدکننده و مصرفکننده را در نظام توزیع عامل کاهش واسطهگری دانست و گفت: بنابراین از تولیدکنندگان خواسته شده تا قیمت مشخص کنند.
دبیرکل کانون انجمنهای صنایع غذایی ایران اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگسازی هم برای تولیدکنندگان و هم برای توزیعکننده و مصرفکننده را ضروری دانست و یادآور شد: این اطلاعات باید در اختیار تمام مردم قرار بگیرد.
وی اضافه کرد: امکان دارد در آینده با شرایط موجود، به عنوان مثال تولیدکننده کالایی را به سیستم توزیع یک هزار تومان بفروشد، بعد سیستم توزیع آن را به مغازه داری بدهد، مغازه اول اتیکت کالایش را یک هزار و ۲۰۰ تومان، مغازهای دیگر یک هزار و ۲۲۰ تومان و مغازهای دیگر یک هزار و ۱۸۰ تومان تعیین کند؛ بنابراین این اطلاع رسانی باید اتفاق بیفتد.
این فعال اقتصادی روند صدور بخشنامه و اجرای آن را بسیای سریع توصیف کرد و گفت: متأسفانه فرصت کافی برای آمادگی تولیدکنندگان از نظر سخت افزاری و هماهنگی درون واحدی وجود نداشت. به دلیل اینکه حاشیه سود خرده فروشی و مصوبههای سود خرده فروشی و شبکههای توزیع مورد نقد شبکه توزیع است، این موضوع باعث چالش شد و چند وقت اخیر بین تولیدکنندگان و توزیعکنندگان با سازمان حمایت بحثی شکل گرفته که شاید باید دراین حوزه از قبل جلسات و نشستهایی برگزار میشد.
وی ادامه داد: این طرح خوبی در راستای حذف قیمت مصرفکننده و قیمتگذاری دستوری است از طرفی مشکلاتی در بخش تولیدکننده، توزیعکننده، شبکههای توزیع و مصرفکننده که با پارامترهایی همراه بود، بهتر انجام شود.
عزیزپور اضافه کرد: چندی پیش تعدادی کالا از جمله نوشیدنیها، نوشابهها، آبمیوهها، آبهای آشامیدنی با درج قیمت تولیدکننده به بازار عرضه شد در ادامه کالاهای دیگری از جمله محصولات کنسروی و ربها به فهرست اولیه اضافه شدند تا براساس عرضه و تقاضا بازار را تنظیم کنند و اگر فروشندهای گران فروشی کند مردم متوجه میشوند و دیگر خریدی انجام نمیدهند.
وی ادامه داد: همچنین دستگاههای نظارتی نیز با گران فروشان برخورد میکنند؛ بنابراین مشکلی در این بخش پیش نخواهد آمد.
به گزارش ایرنا، وزارت صنعت، معدن و تجارت از ۱۳ دی ماه ۱۴۰۰ برای مقابله با گرانفروشی، طرح درج قیمت تولیدکننده را از ۱۴ قلم کالا آغاز کرد و این طرح به سرعت در حال اجرا و توسعه است.
این اقدام به منظور شفافسازی قیمت است و تولیدکننده باید بر روی کالاهای تولیدی خود، قیمت درب کارخانه را درج کرده و فروشگاهها و واحدهای صنفی نیز مکلف به درج قیمت مصرفکننده هستند.
هدف از اجرای این طرح علاوه بر مقابله با گرانفروشی و شفافسازی قیمتها، بهرهمندی قانونی و منطقی هر یک از عوامل زنجیره تولید، توزیع و عرضه از سودهای مصوب قانونی و همچنین کاهش بهای پرداختی توسط مصرفکنندگان را منجر میشود.
درج و نصب برچسب قیمت توسط آخرین حلقه توزیع کالاها باعث بهرهمندی از نرخهای رقابتی برای مصرفکنندگان و تولیدکنندگان بوده و اعمال مدیریت فروش از مزیتهای این طرح است.
قیمت مصرفکننده درج شده روی بسیاری از کالاها قیمتهای واقعی و قانونی نیستند و بیشتر آنها قیمتهایی است که با توافق واحدهای تولیدی، واسطهها و فروشگاه گذاشته میشود بنابراین درج قیمت تولیدکننده روی کالاها باعث میشود که دست واسطهها کوتاه شده و قیمتهای کاذب از میان برود.
این کالاها در حال حاضر تنها شامل هفت کالای سوپرمارکتی شامل دستمال کاغذی، آب معدنی، آب میوهها، نوشابه گازدار، ماءالشعیر، پودر لباسشویی، پوشک بچه و هفت قلم کالاهای سرمایهای شامل انواع لوازم خانگی کوچک و بزرگ مانند غذاساز، نوشیدنیساز، چرخ گوشت، مایکروویو، تلویزیون، یخچال فریزر و ماشین لباسشویی میشود.
البته فروشگاههای زنجیرهای بر اساس قانون باید ۲۰ درصد سهم شبکه توزیع را در اختیار داشته باشند، اما اکنون هشت درصد از سهم شبکه توزیع کالاها بر عهده این فروشگاهها است.
این طرح به سامانه بهینیاب و سامانه جامع تجارت متصل میشود و عرضهکننده موظف است قیمت مصرفکننده را در قفسه کالا قرار دهد و دلیل ثبت نشدن قیمت مصرفکننده روی کالاها در کنار قیمت تولیدکننده نیز جلوگیری از سردرگمی خریداران است.