تنظیم بازار و تعدیل قیمت محصولات کشاورزی و ارزاق عمومی با استفاده از شبکه هوشمند تجاریسازی
به گزارش داغ (دیدهبان امنیت غذایی)، دکتر اسماعیل قادریفر، رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تبریک فرا رسیدن چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و گرامی داشت یاد و خاطره امام راحل و شهدا بخصوص شهدای حوزه جهاد کشاورزی به تشریح عملکرد این سازمان در بخش بازرگانی پرداخت و اظهار داشت: سازمان مرکزی تعاون روستایی با قدمتی شصت ساله بیش از پنج دهه مسئول تنظیم بازار محصولات کشاورزی با استفاده از توان تشکلها و اتحادیههای تحت پوشش خود بوده است و امیدواریم با شبکه هوشمند تجاریسازی محصولات کشاورزی بتوانیم بیش از پیش شاهد رونق اقتصادی در حوزه کشاورزی باشیم.
وی افزود: در بعد کلان و حاکمیتی با اجرایی شدن قانون انتزاع و محول شدن آن به وزارت جهاد کشاورزی سازمان مرکزی تعاون روستایی وظیفه پایش و رصد ارزاق عمومی را برعهده گرفته تا با استفاده از زنجیره تأمین که در سراسر کشور در حوزه محصولات کشاورزی داریم موضوع بازاررسانی و تنظیم بازار را به جد دنبال کنیم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی ضمن تأکید بر اهمیت موضوع هوشمندسازی کسب و کارهای مرتبط با محصولات کشاورزی بهعنوان یکی از رویکردهای راهبردی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: در ماههای اخیر به عینه شاهد نقش مؤثر استارتآپهای حوزه محصولات کشاورزی در موضوع مهم تنظیم بازار بودیم.در آبانماه با کمبود و افزایش قیمت در حوزه مرغ و تخممرغ مواجه شدیم که با استفاده از سامانههای هوشمند و تحویل این اقلام به درب منازل، مانع از سودجویی دلالان شدیم. همچنین در هفتههای اخیر که بهواسطه سیل در جنوب کشور و عدم بارش کافی در شمال کشور شاهد افزایش بیرویه قیمت برنج و سیبزمینی توسط عدهای سودجو بودیم با توزیع اینترنتی و هوشمند سیبزمینی و برنج موجبات تنظیم بازار این دو محصول و تأمین نیاز مصرفکنندگان را فراهم کردیم.
دکتر قادریفر در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: معرفی الگوی توسعه کشت قراردادی یکی از راهکارهای اصلی ما برای تنظیم بازار محصولات کشاورزی و کاهش تنشهای قیمتی این محصولات است.کشت قراردادی یکی از وظایف حاکمیتی و اصلی سازمان مرکزی تعاون روستایی است. در سالجاری ۱۲۰ هزار هکتار از اراضی گندم کاری پاییزه در ۱۰ استان کشور تحت پوشش کشت قراردادی بود و قصد داریم در سال آینده و برای کشت بهاره محصولاتی چون کلزا و پنبه و حتی محصولات باغی را تحت پوشش کشت قراردادی قرار دهیم.
این مقام مسئول ضمن اشاره به مغفول ماندن صنایع تبدیلی و ضرر و زیانهای خامفروشی محصولات کشاورزی عنوان کرد: سالانه بخش قابل توجهی از محصولات کشاورزی بهواسطه نبود صنایع تبدیلی به هدر میرود و از آنجا که ایجاد صنایع تبدیلی در کنار مزارع و باغات در سالیان اخیر بازدهی مناسبی نداشته و از لحاظ اقتصادی بهصرفه نبوده ایجاد و راهاندازی کارخانجات سیار فرآوری و تبدیل محصولات کشاورزی یکی از برنامههای آینده ماست.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی در ادامه گفت: از آنجا که پراکندگی اطلاعات آمار و دادهها بخصوص در بخش تعاونگران کشاورزی کار برای تصمیمسازی و حمایت دشوار کرده است درصددیم با راهاندازی سامانه «شفافیت محصولات کشاورزی» و ارائه اطلاعات به روز و دقیقی در زمینه کمبود، بیش بود و همچنین پتانسیلها و توان شبکه امکان رصد یکپارچه و دقیق بازار محصولات کشاورزی را فراهم کنیم.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنیبر اینکه با توجه به التهابات بازار گوشت، آیا توزیع این کالا نیز مانند برنج و برخی از کالاهای دیگر هوشمند و اینترنتی خواهد شد، گفت: در راستای تنظیم بازار گوشت از هفته آینده توزیع آنلاین و هوشمند این کالا آغاز میشود.
وی ذخایر استراتژیک گوشت قرمز را بسیار مطلوب عنوان کرد و گفت: کمبودی را که در بازار ایجاد شده با ذخایر جبران خواهیم کرد. توزیع گوشت به صورت منجمد خواهد بود و فعلاً زیرساختها برای توزیع گوشت گرم وجود ندارد تلاش میکنیم که برای ایام عید این زیرساختها فراهم و توزیع گوشت گرم نیز بهصورت آنلاین و هوشمند انجام شود.
دکتر قادریفر در پاسخ به پرسش دیگری در زمینه توزیع میوه شب عید اعلام کرد: براساس اعلام کارگروههای استانی، میوه موردنیاز برای ایام عید نوروز تهیه شده است و توزیع آن از ۲۰ اسفند آغاز و تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت. قیمت آن حداقل سی درصد زیر قیمت بازار خواهد بود. همچنین درصددیم توزیع چهل الی پنجاه درصد میوه شب عید به صورت هوشمند و تحویل درب منزل باشد.