اسلایدجهاد کشاورزیشیلات و آبزیان

رسوخ علم در حوزه شیلات با بهره‌برداری از شرکت‌های دانش‌بنیان

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، مهندس سید حسین حسینی، رئیس سازمان شیلات ایران در نمایشگاه شرکت‌های دانش‌بنیان شیلاتی با اشاره به همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با موسسه تحقیقات و فناوری سازمان شیلات در توسعه شرکت‌های دانش بنیان حوزه آبزیان، اظهار کرد: با توجه به پیچیدگی و تنوع زیادی که در صنعت آبزیان شاهد هستیم، ایده‌های نو و رسوخ علم در این حوزه مورد نیاز است که دستیابی به آن از طریق شرکت‌های نوظهور و دانش بنیان امکان پذیر است.

وی با اشاره به اهمیت تحقق شعار سال و تاکید رئیس جمهور در خصوص تامین امنیت غذایی پایدار تصریح کرد: دستیابی به این مهم نیازمند الزاماتی از جمله سالم بودن غذا، دارا بودن منشا داخلی، ارزان‌سازی و پایداری است.

این مقام مسئول ادامه داد: تأمین امنیت غذایی برای آینده کشور و خوداتکایی ما در تأمین غذا بسیار مهم است و نشان دهنده این است که ما در حوزه‌های مختلف باید نگاه دانش پایه داشته باشیم.

رئیس سازمان شیلات ایران با بیان این که خوراک آبزیان ۷۰ درصد هزینه آبزی‌پروری را تشکیل می‌دهد، خاطرنشان کرد:  اگر در خصوص جایگزینی نهاده‌های تامین خوراک آبزیان و ارزان‌سازی استفاده از نهاده‌هایی که قابلیت دسترسی در کشور را دارد، تدبیراندیشی نکنیم شاید وابستگی ادامه پیدا کند و به خوداتکایی که مد نظر داریم دست پیدا نکنیم.

وی، تولید نهاده تخم چشم‌زده ماهی قزل‌آلا، بچه‌ ماهی‌های دریایی و تولید ماهی آرین را دارای اهمیت دانست و افزود: موضوعات اصلاح نژاد تامین بچه ماهی‌ها از نظر تنوع گونه‌ای، سلامت و مراقبت دوره پرورش بسیار پر اهمیت است.

حسینی گفت: در آبزی‌پروری نسبت به مصرف آب در تولیدات دیگر دامی از کمترین رقم برخوردار هستیم ولی برای حفظ کیفیت آب، افزایش بهره‌وری و تولید کم ریسک‌تر و کم‌هزینه‌تر، نیاز است که شرکت‌های دانش‌بنیان که در این حوزه کار کرده‌اند به ما کمک کنند.

وی در خصوص صنایع پس از تولید گفت: ۱۴۰ هزار صیاد در حوزه شیلات فعالیت می‌کنند، بیش از ۱۱ هزار شناور در کلاس‌های قایق، لنج و کشتی داریم که بیش از ۷۰۰ هزار صید انجام می‌دهند، بنابراین ضرورت دارد فرآوری‌های متنوع، ارزان، قابل دسترس و با بسته‌بندی‌های قابل عرضه در بازار صادرات داشته باشیم.

رئیس سازمان شیلات ایران، بومی‌سازی، ایرانیزه کردن، استفاده از فناوری نانو و متناسب با محیط زیست بودن ادوات صید و صیادی را دارای اهمیت دانست و عنوان کرد: ذهنیتی که مصرف آبزیان را به عنوان یک پروتئین گران و لوکس تداعی می‌کند باید از حالت لوکس خارج بشود، این محصولات باید کاملاً در دسترس، ارزان و به وفور در بازار های ما وجود داشته باشد و به ایجاد بازارهای تخصصی با عرضه محصولات متنوع  نیاز داریم.

مهندس حسینی در پایان ابراز امیدواری کرد: با یک تفکر جهادی، علمی و انقلابی بتوانیم صنعت شیلات که یک صنعت قابل توسعه و با ظرفیت است را در زمان بسیار محدود متحول کنیم و سهمی در تامین امنیت غذایی و سفره مردم داشته باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا