اسلایدتعاون روستاییجهاد کشاورزی

آمادگی سازمان تعاون روستایی برای اجرای کشت قراردادی در سراسر کشور

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، دکتر غلامرضا هادربادی در جلسه ابلاغ دستورالعمل کشت قراردادی بیان کرد: شبکه وسیع تعاون روستایی کشور که متشکل از بیش از هشت هزار تشکل در سطح کشور و حدود هزار و ۵۰۰ اتحادیه و تعاونی تولیدی، سه هزار تعاون روستایی در سراسر کشور و شبکه گسترده‌ای  است، می‌توان در حوزه کشت قراردادی اثر گذار باشد. این مجموعه با ۲۶ شرکت سهامی زراعی فعال و ۱۰ کشت و صنعت فعال می‌تواند به‌عنوان ابزار مناسبی برای کشت قراردادی مورد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به گفته معاون امور زراعت وزیر جهاد که عنوان کرد کود و بیمه به‌عنوان  مشوق در اختیار کشاورزان قرار گیرد، مستحضرید شبکه تعاون روستایی جدا از بیمه و پول که ابزارهای حمایتی هستند یک سابقه چند دهه‌ای کار با کشاورزان را دارد و اعتماد متقابل در شبکه کشاورزان ایجاد شده است.

سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران افزود: در حال حاضر موارد تشویقی به دو مورد اختصاص پیدا کرده است، موارد دیگر از طریق شبکه می‌تواند در اختیار کشاورزان قرار گیرد، به نحوی اگر شبکه تعاون روستایی مجری کشت قراردادی باشد، اجرای آن با موفقیت بیشتری انجام می‌شود زیرا تعاون روستایی ظرفیت بسیار وسیع در حوزه انباری، مکانیزاسیون و تولید بذر دارد.

دکتر هادربادی با بیان اینکه در چند ماه گذشته اتحادیه تعاون روستایی و اتحادیه تولید؛ سامانه کشت قراردادی را طراحی کرده‌اند که در خصوص کشت ذرت در استان‌های ایلام و خوزستان در حال استفاده است، بیان کرد: این بستر آماده است و می‌توان سامانه را در سطح کشور توسعه داد. نکته مهم اینکه جمع‌آوری محصول را یک شبکه گسترده می‌تواند انجام دهد و در چنین سیستمی جمع‌آوری تولیدات خرد نیز امکان‌پذیر است. این موضوع به خودکفایی کمک می‌کند و در به‌روزسازی آمار نیز مؤثر است.

وی تأکید کرد: شبکه تعاون روستایی و سازمان مرکزی تعاون روستایی می‌تواند به‌عنوان مجری کشت قراردادی، این سیاست را اجرایی کند و این روند به پایداری تولید کمک می‌کند. آمادگی داریم برنامه و طرح کشت قراردادی را با اولویت گندم آبی و کلزا در همه استان‌ها به عنوان مباشر و مجری انجام دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا