اسلایدجهاد کشاورزی

آشنایی با دستاوردهای مؤسسه اصلاح و تهیه نهال و بذر

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، در جریان این تور رسانه‌ای از مزارع بخش تحقیقات سبزی و صیفی و حبوبات آبی، ذرت و گیاهان علوفه‌ای، دانه‌های روغنی، غلات، ژنتیک و بانک ژن گیاهی ملی ایران مؤسسه اصلاح و تهیه نهال و بذر، توسط خبرنگاران بازدید به عمل آمد.

در این برنامه، موسی پورگرجی، رییس بخش تحقیقات سبزی و صیفی و حبوبات آبی مؤسسه اصلاح و تهیه نهال و بذر کرج گفت: تاکنون ۴۰ رقم سبزی و صیفی توسط موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر معرفی و ثبت شده و ۳۸ رقم نیز در دست معرفی می‌باشد. همچنین ۶ رقم هیبرید سبزی و صیفی شامل ۳ رقم گوجه‌فرنگی و ۳ رقم فلفل نیز در مرحله ثبت قرار دارد. موسسه در معرفی بذور سبزی و صیفی و حبوبات آبی به دنبال افزایش کیفیت، افزایش عملکرد تولید و مقاومت و تحمل به آفات و بیماری‌ها در راستای پایداری تولید است.

 

در ادامه علی ماهرخ، رئیس بخش تحقیقات ذرت و گیاهان علوفه‌ای این مؤسسه نیز به خبرنگاران گفت: تاکنون در این بخش بیش از ۴۰ رقم معرفی شده که همه این ارقام بطور مستقیم در زنجیره بذر کشور و بطور غیر مستقیم در تأمین پروتئین سبد غذایی خانوار کشور نقش بسزایی را ایفا می‌کنند.  نیاز کشور به بذر ذرت سالانه ۱۲ تا ۱۴ میلیون تن است که از این میزان بذر، سالانه ۱۰ تا ۱۲ هزار تن در داخل تولید می‌شود که حدود ۹۵ درصد آن متعلق به ارقام معرفی شده از سوی این مؤسسه است. با توجه به این که کشور پتانسیل تولید کامل بذر ذرت را دارد، سیاست وزارت جهاد کشاورزی این است که برای ایجاد تنوع ارقام، سالانه دو تا چهار هزار تن بذر خارجی مناسب کشت در اقلیم‌های مختلف وارد کشور شود.

 

بهرام علیزاده، رئیس بخش تحقیقات دانه‌های روغنی موسسه نیز در این بازدید گفت: گیاهان آفتابگردان، سویا، کنجد، کلزا و گلرنگ را مورد تحقیق و بررسی قرار می‌دهیم و طرح‌های به‌نژادی و به‌زراعی را بر روی آن‌ها اجرا می‌کنیم. از زمان تاسیس موسسه تاکنون حدود ۶۲ رقم معرفی شده است که عمده آن در پنج سال اخیر بوده است. ۱۰ رقم کلزا، گلرنگ، سویا، کنجد و آفتابگردان در دست معرفی است که در سال‌های آینده معرفی می‌شود.

 

نجفی میرک، رئیس بخش تحقیقات غلات نیز گفت: یکی از بزرگترین بخش تحقیقات کشاورزی کشور، بخش تحقیقات غلات می‌باشد که در امنیت غذایی کشور نقش مهمی دارد. سالیانه حداقل ۳۰۰ هزار تن بذر گندم و جو کشور از این موسسه و مراکز تحقیقاتی زیرمجموعه تأمین می‌شود.

 

سرخی، رئیس بخش تحقیقات ژنتیک و بانک ژن گیاهی ملی ایران هم در ادامه این تور رسانه‌ای گفت: این بانک ژن، بزرگترین بانک ژن خاورمیانه و شمال آفریقا است و یکی از ۱۰ بانک ژن بزرگ دنیا محسوب می‌شود که بیش از ۷۳ هزار نمونه از گیاهانی که بطور مستقیم و غیرمستقیم در امنیت غذایی سیاسی و اجتماعی کشور دخالت دارند، برای بیش از ۷۰ سال نگهداری می‌کند.

 

در بخش پایانی مراسم محمد زمانیان، رئیس مؤسسه اصلاح و تهیه نهال و بذر گفت: موسسه اصلاح بذر روی ۳۵ محصول زراعی تمرکز دارد و تحقیقات و پژوهش‌های این مؤسسه در ۲۸ مرکز در کشور در حال انجام است. بر اساس آمار سال گذشته ۴۸۲ پروژه تحقیقاتی در مراکز ستادی و استانی اجرا شد که از این عدد ۲۳۹ پروژه متعلق به غلات بود. افزایش ضریب غذایی در محصولات آبی، معرفی ارقام کم آب‌بر، معرفی هسته‌های اولیه اقلام زراعی، مشاوره به تولیدکنندگان و معرفی ارقام امیدبخش به مزارع نوآور از مهمترین برنامه‌هایی است که مؤسسه دنبال می‌کند. در بازه زمانی ۹ ساله اخیر از سال ۹۳ تا ۱۴۰۱ در مجموع ۱۴۰ رقم از محصولات مختلف گروه غلات آبی، ذرت و گیاهان علوفه‌ای، دانه‌های روغنی، سبزی و صیفی و حبوبات آبی اصلاح و معرفی شده است.

زمانیان با بیان این‌که ۷۳ هزار نمونه ژنتیک گیاهی در این مرکز وجود دارد، گفت: دو رسالت مهم ما تولید اقلام پرمصرف و سازگار با شرایط مختلف محیطی است. در این راستا از بدو تأسیس تاکنون ۶۰۰ رقم معرفی شده است که ۵۰ درصد آن (معادل ۳۰۰ رقم) مربوط به دوران پس از انقلاب اسلامی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا