اسلایدجهاد کشاورزیشیلات و آبزیان

۶۰۵ میلیون دلار ارزش صادراتی آبزیان کشور

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، سیدحسین حسینی، معاون وزیر جهاد کشاورزی در مراسم گرامیداشت هفته دولت و آیین تجلیل از کارمندان نمونه سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: با اجرای مدل‌سازی و پرورش دومنظوره در آبزی‌پروری می‌توان به تولید و خوداتکایی در این صنعت دست یافت.

وی افزود: بیش از ۶۰۰ هزار حلقه چاه مجاز در کشور وجود دارد که برای مصارف کشاورزی استفاده می‌شود و اگر به دنبال خانواده مولد و تولید محصولات کشاورزی و امنیت غذایی هستیم باید از آب و هر گونه نهاده مورد نیاز، استفاده بهینه داشته باشیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۴۸۰ گونه انواع ماهی خوراکی در دنیا مورد بررسی قرار گرفته اما در کشور ما بر روی ۲۰ گونه بررسی انجام شده است.

وی ادامه داد: ارزش صادراتی کل آبزیان کشور ۶۰۵ میلیون دلار با وزن ۱۸۱ هزار تن است که نیم میلیون دلار آن مربوط انواع ماهیان زینتی است .

رییس سازمان شیلات ایران بر فرهنگ‌سازی مصرف محصولات آبزی در بین مردم تاکید کرد و گفت: اقدامات لازم برای نقش‌آفرینی این مواد پروتئینی باید انجام شود.

وی با بیان این که شیلات نیازمند برنامه عملیاتی ترویجی در حوزه آبزی‌مصرفی است، افزود: حوزه شیلات برای پیشبرد اهداف سازمانی و معرفی محصولات به جامعه و همچنین توسعه آبزی‌مصرفی، نیازمند برنامه عملیاتی ترویجی است و در این خصوص تولید قراردادی باید مورد توجه قرار گیرد.

حسینی بر لزوم توجه به اهمیت و نقش آموزش و ترویج در اثربخشی فعالیت‌های شیلاتی تاکید کرد.

استان قزوین صاحب رتبه سوم ماهیان زینتی در کشور

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه به ظرفیت مستعد و خوب استان قزوین در تولید انواع ماهیان و به ویژه تولید ماهیان زینتی اشاره کرد و گفت: این استان در تولید محصولات استراتژیک و آبزی‌پروری جایگاه ممتازی دارد به طوری که رتبه سوم کشور در تولید ماهیان زینتی به استان قزوین اختصاص دارد.

به گفته وی، وجود این پتانسیل فرصت مناسبی است تا هر خانواده با کمترین هزینه و تکنولوژی جدید از واسطه تولید تا زنجیره، وارد بازار این صنعت شود و با حداقل هزینه، درآمدزایی خوبی داشته باشد.

این مقام مسوول افزود: شیلات تنها حوزه‌ای است که در توسعه افقی و عمودی نقش دارد و می‌تواند از ظرفیت آب‌های مختلف و حتی زمین‌های لم‌یزرع برای تولید محصولات آبزی‌پروری استفاده کند.

حسینی بحث حلیت محصولات آبزی‌پروری اشاره کرد و یادآور شد: در این خصوص ناظران شرعی و ایمنی و سلامت بر روند فرآوری و نقل و انتقال محصولات نظارت دقیقی دارند و جای نگرانی نیست.

گفتنی است؛ در این مراسم که نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری، فرماندار قزوین، رئیس سازمان جهاد کشاورزی، مسئول حوزه نماینده ولی فقیه در سازمان، مدیران کل دستگاه‌های تابعه، کارشناسان و بهره‌برداران بخش کشاورزی به همراه رییس سازمان شیلات ایران حضور داشتند، از کارمندان نمونه سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین تجلیل شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا