اسلایدجهاد کشاورزی

باغستان سنتی قزوین در آستانه ثبت جهانی “جیاس”

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، علی کیانی‌راد در نشست بررسی ظرفیت‌های باغستان سنتی قزوین برای ثبت جهانی جیاس افزود: جیاس میراث زنده دنیا است و اجداد ما این میراث را به نسل‌های بعدی منتقل کرده‌اند و ما نیز وظیفه داریم آن را حفظ کنیم.

وی اظهار داشت: نقش معیشتی و امنیت غذایی، تنوع زیستی منحصر به فرد، دانش فنی یا سنتی و چشم‌انداز زیبا از ویژگی‌های مهم برای ثبت یک میراث کشاورزی در جیاس است.

کیانی‌راد با بیان این که بهره‌برداری حاصل از گردشگری باید در جیاس مورد توجه قرار گیرد، افزود: گردشگری کشاورزی و روستایی و غذایی در باغستان سنتی قزوین دیده شده است.

این مقام مسئول همچنین از فعالان صنفی در فرآیند ثبت جیاس تشکر کرد.

باغستان سنتی قزوین میراثی ارزشمند

نماینده سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) نیز در این نشست با بیان این که باغستان سنتی قزوین یک میراث ارزشمند برای جهانیان است که باید با کارهای مشترک بین دولت و بخشی خصوصی حفظ و صیانت شود، گفت: همان‌طور که تلاش می‌کنید تا باغستان سنتی در جیاس ثبت جهانی شود این اقدامات را همچنان ادامه دهید.

سلیم ذکری اظهار داشت: حفظ و توجه به منابع طبیعی به ویژه آب و زمین باید در اولویت باغستان سنتی باشد.

وی اضافه کرد: در کنار این موارد باغداران و جامعه محلی باید مورد حمایت ویژه قرار گیرند چرا که این افراد نقش مهمی در حفظ و نگهداری از باغات سنتی برعهده دارند.

نماینده سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد گفت: باغستان سنتی اگرچه یک میراث سنتی است، اما نباید از تکنولوژی به دور باشد بلکه باید با ابتکارات و فناوری نوین شرایط مناسبی را برای کشاورزان فراهم کرد.

وی تصریح کرد: پرونده طرح باغستان سنتی در جیاس وقتی در فائو مطرح شد، تمام اجزای این نظام سنتی در کنار یکدیگر بررسی شد و همه متولیان بر حفظ این باغستان سنتی تأکید کردند.

ذکری به آب مورد استفاده در باغات سنتی قزوین اشاره کرد و گفت: یکی از خدمات رایگان در این باغات همین نگهداری آب در باغات سنتی قزوین است که باعث نفوذ به لایه‌های زیرین شده و عاملی برای آب شرب آیندگان خواهد بود.

وی افزود: باغداران شاغل در باغستان سنتی قزوین نباید با نگاه امرار معاش به این باغات نگاه کنند بلکه بدانند حافظ یک نظام و میراث ارزشمند هستند که متعلق به همه جهانیان است.

این مقام مسئول یادآور شد: همیشه تغییرات خوب از بالا به پایین اتفاق نمی‌افتد، بلکه خیلی از تغییرات از پایین به بالا صورت می‌گیرد که یکی از مهم‌ترین آن همین ثبت باغستان سنتی قزوین در جیاس است.

صیانت از باغستان سنتی قزوین با ثبت جهانی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین نیز در این نشست با بیان این که ثبت جهانی باغستان سنتی باعث حفظ و صیانت از این میراث گرانبها خواهد شد، گفت: استان قزوین با دارا بودن پیشینه و هویت تاریخی آثار ثبت شده ملی بسیاری  دارد و بخش کشاورزی این استان همیشه خاص و در همه زمینه‌ها پیشرو بوده بنابراین باید از این گنجینه ارزشمند به خوبی حفظ و صیانت کرد.

محمدحسین عطایی تأکید کرد: باغستان سنتی قزوین قدمت طولانی دارد و امیدواریم با حضور نماینده سازمان فائو این میراث کهن نیاکان‌مان را ثبت کنیم تا با ثبت و شناساندن آن بتوانیم هویت فرهنگی و  فرهنگ کهن قزوین را به همگان معرفی کنیم.

به گفته وی، برگزاری این نشست با یک هدف مشترک بین نمایندگان بخش خصوصی و دولتی برگزار شد تا بتوانیم به دستاورد خوبی برای ثبت جهانی باغستان برسیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا