آب و خاکاسلایدجهاد کشاورزی

اجرای الگوی کشت مهمترین شاخص ارزیابی بهره‌وری فیزیکی و اقتصادی

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، فریبرز عباسی، مجری طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری در نشست بهینه سازی مصرف آب در بخش کشاورزی با بیان اینکه طرح کشاورزی و اجرای الگوی کشت مهمترین شاخص ارزیابی بهره‌وری فیزیکی و اقتصادی محصولات است، گفت: طرح اندازه میزان مصرف آب روی ۳۸ محصول زراعی و باغی که بیشترین نیاز آبی را داشته و محصولات که زیر الگوی کشت هستند انجام شده است.

عباسی خاطر نشان کرد: در بررسی بهره‌وری آب در محصولات کشاورزی،  بهره فیزیکی و اقتصادی محصولات کشاورزی بایستی ارزیابی شود که با توجه به آب تخصیص داده شده به چه میزان محصول تولید شود.

عباسی یادآور شد: بیلان آب یک روش استاندارد و بین المللی است که آب مصرفی را برآورد می کند.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه با توجه به مطالعات انجام شده امکان کاهش مصرف آب در محصولات کشاورزی وجود ندارد، گفت: برای حفظ خاک و منابع موجود منابع آبی باید سطح زیر کشت در محیط باز را کاهش داد و به سمت کشت گلخانه‌ای، کاهش ضایعات و  تبخیر رفت چرا که یکی از مهمترین روش های افزایش بهره وری سیاستگذاری این موارد است.

عباسی تاکیدکرد: با استفاده از فن آوری نوین، بهره وری آب و تولید محصول ارزیابی شود.

وی بر لزوم اهمیت استفاده از ظرفیت اجتماعی تشکل های مردم نهاد برای مصرف بهینه آب تاکید کرد و  گفت: بهره وری در محیط گلخانه ها تا ۳۰ برابر قابل افزایش است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا