اسلایدجهاد کشاورزی

اهمیت نقش پژوهش و فناوری در تحقق سند امنیت غذایی

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، حسین جعفری با اشاره به مشارکت فعالانه و اثرگذار سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در تدوین سند ملی دانش بنیان امنیت غذایی، گفت: وزیر جهاد کشاورزی سازمان تات را به عنوان متولی دانش بنیان کردن بخش کشاورزی و منابع طبیعی معرفی کرده است.

وی با اعلام اینکه هفته پژوهش و فناوری امسال در سازمان تات با نام “پژوهش و فناوری، پیشران تولید، بهره‌وری و امنیت غذایی” نام گذاری شده است، افزود: با انتخاب این نام نقش پژوهش و فناوری به عنوان ارکان اصلی تحقق اهداف کشور در سند امنیت غذایی، رشد تولید و ارتقاء بهره‌وری بخش کشاورزی مورد تأکید قرار دارد.

معاون پژوهش و فناوری سازمان از نامگذاری هفته پژوهش و فناوری در سازمان تات افزود: برای تحقق اهداف سند امنیت غذایی تلاش شده است تا تمام برنامه‌های پژوهشی و فناورانه موسسات و مراکز تحقیقاتی با هدف حل چالش‌های تخصصی احصاء شده تنظیم شود و با برنامه الگوی کشت محصولات زراعی منطبق باشد.

جعفری ادامه داد: با همکاری تمام واحدهای پژوهشی اینک برنامه عملیاتی چهار ساله موسسات و مراکز تحقیقاتی برای این مهم تدوین شده است تا با اجرای هدفمند پروژه‌های تحقیقاتی شاهد اثرگذاری پژوهش و فناوری به عنوان پیشران تولید در بخش کشاورزی و رکن اصلی بهره‌وری باشیم.

معاون پژوهش و فناوری سازمان تات از تجلیل ویژه پژوهشگران و فناوران سازمان که نتیجه فعالیت‌های آنان باعث ایجاد تغییرات اثر بخش در حوزه‌های مختلف کشاورزی و منابع طبیعی شده و نفوذ دانش در بخش کشاورزی شده است، خبر داد.

وی با اشاره به اینکه پژوهشگران برتر بخش کشاورزی و منابع طبیعی در سه محور معرفی می‌شوند، گفت: در حوزه “پژوهشگران مرز علم” از همکارانی که دارای تألیفات مهم اعم از کتاب و مقالات علمی ارزشمند در حوزه‌های مختلف تخصصی بخش کشاورزی هستند، تقدیر به عمل خواهد آمد.

جعفری افزود: در حوزه “پژوهشگران فناورمحور” محققینی که موفق شدند فناوری‌های حاصل از پژوهش‌های فناورانه خود را ثبت و تجاری‌سازی کنند و نتایج فناوری‌های آن‌ها در عرصه رسوخ و نفوذ پیدا کند معرفی می‌شوند.

وی ادامه داد: همچنین از پژوهشگرانی که دارای یافته‌های تحقیقاتی هستند که در عرصه بهره‌برداران نفوذ داشته است به عنوان “پژوهشگران یافته محور” تقدیر خواهد شد.

معاون پژوهش و فناوری سازمان تات خاطر نشان شد: در ارزیابی دستاوردهای پژوهشی برتر تلاش شده است تا نظر همه ذینفعان به عنوان ملاک اصلی ارزیابی و شاخص اثربخشی فعالیت مورد استناد قرار گیرد. به همین منظور درکمیته داوری استادان دانشگاه، کارشناسان بخش اجرا و ذینفعان بخشی خصوصی به همراه متخصصین سازمان حضور داشتند تا انتخاب نهایی دستاوردها را انجام دهند.

وی با توجه اهمیت و نقش محوری عرصه‌های تحقیقاتی در انجام پژوهش‌های سازمان، گفت: از مسئولین ایستگاه و آزمایشگاه‌های برتر تحقیقاتی نیز با توجه به نقش آن‌ها در دستیابی به دستاوردهای با ارزش علمی و پژوهشی نیز تقدیر به عمل خواهد آمد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا