اسلایدبانک کشاورزیجهاد کشاورزییادداشت ویژه

زعفران در پلتفرم جدید کشاورزی قراردادی بانک کشاورزی

ایران یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادر کننده زعفران در دنیا است. در این بین استان‌های خراسان رضوی و جنوبی با سهمی ۸۵ درصدی بیشترین سهم در تولید زعفران ایران را دارند. پیازچه زعفران در مناطق سردسیر با بارندگی زیاد بسیار بهتر از مناطق گرمسیر عمل می‌آید و یکی از دلایل اصلی که باعث تمایز زعفران مرغوب از زعفران نامرغوب می‌شود، شرایطِ اقلیمی و آب و هوای آن منطقه است که هرچقدر منطقه سردسیرتر باشد، عملکرد و عیار زعفران بالاتر می‌رود. زعفران ماده غذایی با ارزشی است که به مقدار کم از گیاه زعفران بدست می‌آید. در واقع از هر ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار گیاه زعفران، حدود ۵ کیلوگرم گل زعفران بدست می‌آید که وزن ۵ کیلوگرم زعفران تازه بعد از خشک‌شدن به یک کیلوگرم می‌رسد.

کشت زعفران در ایران پس از ده‌ها سال هنوز در وضعیت کشاورزی معیشتی مانده و به مرحله کشاورزی صنعتی – اقتصادی نرسیده است. به گفته کارشناسان، توسعه کشاورزی قراردادی می‌تواند نقش مؤثری در گذر زعفران‌کاران ایرانی از کشاورزی سنتی باشد. زعفران محصولی با ارزش تولید و بهره‌وری بالا است که توسعه آن فرصتی برای کاهش فقر در مناطق روستایی به شمار می‌آید.

بانک کشاورزی در راستای اجرای طرح نوین تأمین مالی کشاورزی قراردادی، با تصویب تسهیلات ریالی به نفع زنجیره تولید زعفران، حمایت از تولیدکنندگان طلای سرخ را در دستور کار قرار داده و این مصوبه به منظور تأمین هزینه‌های جاری کشاورزان زعفران کار به عنوان اعضای زنجیره تأمین زعفران و طرف قرارداد مجری طرح صادر شده است که با دریافت تسهیلات مصوبه مذکور، نسبت به پرداخت بخشی از هزینه‌های مربوط به کاشت، داشت و برداشت زعفران اعضای این زنجیره در پایان فرآیند برداشت و تحویل محصول اقدام می‌کند. همچنین بهای محصول پس از کسر بدهی کشاورزان بابت هزینه‌های صرف شده برای تأمین نهاده‌ها و خدمات تأمین شده توسط پشتیبان‌ها و تأمین‌کنندگان، به کشاورز پرداخت می‌شود.

در پایان می‌توان گفت که بانک کشاورزی با اجرای این طرح پشتیبانی ویژه‌ای از این بخش انجام داده است و همچنین راهکاری مؤثر در ترغیب تولیدکنندگان زعفران بوده که می‌تواند کشاورزی کشور را اقتصادی کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا