آب و خاکاسلایدجهاد کشاورزی

چهاردهمین کنفرانس کمیته بین‌المللی آبیاری و زهکشی در تاجیکستان برگزار شد

معاون امور آب و خاک وزیر جهادکشاورزی در کنفرانس کمیته بین‌المللی آبیاری و زهکشی، از آب و مشکلات ناشی از کمبود این ماده حیات‌بخش که در حال حاضر دغدغه اصلی دولت‌ها و ملت‌های جهان است؛ به عنوان چالش آب یاد کرد و بر رویکرد خرد جمعی در حل این چالش بزرگ تأکید کرد.

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهادکشاورزی، صفدر نیازی شهرکی در چهاردهمین کنفرانس کمیته بین المللی آبیاری و زهکشی در تاجیکستان، ضمن قدردانی از دعوت آژانس آبیاری، تجهیز و اصالح اراضی تاجیکستان و تشکر به خاطر حضور و ابراز همدردی رئیس جمهور تاجیکستان در مراسم وداع با رئیس جمهور شهید جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: جهان امروز مشخصه‌های اجتماعی و اقتصادی بسیار متفاوتی با گذشته داشته و تغییرات شدید و رقابتی، سازگاری پایین، پیچیدگی‌ها و عدم قطعیت‌ها این موضوع را تشدید کرده است.

وی ادامه داد: بخش کشاورزی به عنوان تولیدکننده و تامین‌کننده عمده غذا در سراسر جهان از این قاعده مستثنی نبوده و به گواه گزارش‌های علمی و پیشبینی‌های مستند، انتظار می‌رود این تغییرات تا سال ۲۰۵۰ برجسته تر و چالش برانگیزتر شوند.

نیازی در ادامه تصریح کرد: همزمان با بروز بی ثباتی‌ها و مشکلات زیادی که در زمینه مسایل جمعیت، اقتصاد، تغییر الگوهای زندگی و غیره وجود دارد، محدودیت‌های منابع پایه بخش کشاورزی یعنی آب و خا ک نیز در مناطق زیادی از دنیا وارد مراحل بحرانی شده است و چالش تغییر اقلیم نیز با تشدید این شرایط، آثار و پیامدهای خود را به وضوح نشان می دهد.

وی گفت: موضوع آب و مشکلات رو به افزایش ناشی از کمبود این ماده حیات بخش ، در حال حاضر تبدیل به اولویت اصلی در تمام سطوح در کشورهای جهان از دولتمردان و سیاست گذاران تا کشاورزان و مردم عادی شده است و همان طوری که شنیده اید بسیاری از اندیشمندان و کارشناسان، از دهه های آتی با عبارت “چالش آب ” یاد می کنند.

معاون آب و خاک وزارت جهادکشاورزی ایران تاکید کرد: ما کارشناسان و مدیران، با برنامه ریزی دقیق و انجام یک سری از برنامه‌های سازنده می‌توانیم این تهدید را تبدیل به فرصت کنیم و با مدیریت صحیح و بهینه آب، رویکرد شکوفایی نوین در عرصه آب و صلح دوستی را تقویت کنیم.

وی ادامه داد: قطعا برگزاری رویدادهای مهم و موثر از جمله این کنفرانس بین المللی، با هدف اشتراک گذاری اطلاعات‌ و تجربیات کشورها و نیز بحث و تبادل نظر کارشناسان و صاحبنظران این عرصه، تاثیر چشمگیری در یافتن راهکارهای جدید و علمی برای غلبه بر مشکلات موجود خواهد داشت.

نیازی همچنین افزود: امیدوارم این کنفرانس به اهداف پیش بینی شده خود دست پیدا کند و همه شرکت کنندگان به ویژه هموطنان خودم که از بخش های دولتی‌ کمیته ملی آبیاری و زهکشی و نمایندگان شرکت های خصوصی در این اجالس شرکت کرده اند، ضمن کسب آموخته های جدید و به روزرسانی اطلاعات‌ خود، به سلامت به کشورهای خود برگردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا