آب و خاکاسلایدجهاد کشاورزی

برگزاری کمیته بهداشت زمین و آبیاری‌ تاجیکستان با حضور معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی

کمیته بهداشت زمین و آبیاری تاجیکستان با حضور معاون نخست‌وزیر تاجیکستان و معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی ایران برگزار شد.

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، در این نشست ظفربیک دولت‌زاده، معاون نخست‌وزیر جمهوری تاجیکستان، گزارشی از فعالیت کمیته بهداشت زمین و آبیاری و برنامه‌هایی ‌که این کمیته در دست اقدام دارد، ارائه‌ کرد.

در ادامه این نشست، صفدر نیازی شهرکی، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، ضمن تشکر از حضور رئیس‌‌جمهور تاجیکستان در تهران برای عرض تسلیت فقدان رییس‌جمهور شهید، گفت: جمهوری اسلامی ایران علاقه‌مند است‌ به دلیل دوستی، هم زبانی و هم آیینی با تاجیکستان، ارتباط قوی و راهبردی با این کشور داشته باشد.

وی سپس گزارشی از طرح‌های آب و خاک ایران ارائه و اظهار کرد: در حال حاضر ۹۸ درصد لوازم و تجهیزات آبیاری کشورمان در داخل تولید می‌شود و در این خصوص خودکفا‌ هستیم‌ و علاقه‌مندیم که خدمات فنی و مهندسی در این زمینه را در اختیار تاجیکستان قرار دهیم.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان نیز در این نشست به طرح‌های بزرگ آب و آبیاری در استان خوزستان به ویژه طرح احیای اراضی ۵۵۰ هزار هکتاری دشت‌های خوزستان و ایلام اشاره و از مقامات تاجیکستانی دعوت‌ کرد که‌ از استان خوزستان بازدید کنند.

همچنین شرکت‌های بخش خصوصی فعال در حوزه آبیاری، گزارشی از ظرفیت، توانمندی و خدماتی که می‌توانند ارائه دهند‌ را بیان کردند.

این گزارش می‌افزاید، موضوعاتی که از جانب شرکت‌ها در این نشست مطرح شد، مورد استقبال طرف تاجیکستانی قرار گرفت و اعلام شد که در یک فرصت مناسب از ایران بازدید و موضوعات گمرکی و لغو ویزا نیز برای تسهیل فعالیت شرکت‌های ایرانی، پیگیری می‌‌شود.

در ادامه این نشست نماینده سفارت جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان تأکید کرد؛ بهتر است برای فعالیت و همکاری مؤثرتر نقشه راهی تدوین و برای هماهنگی بیشتر طرفین نماینده یا نمایندگانی را معرفی کنند و برای تقویت همکاری طرفین هم سفارت ایران آمادگی کامل دارد که اقدامات لازم را به عمل‌ آورد.

نیازی شهرکی در جمع‌بندی مباحث مطرح شده، دعوت ایران از کمیته بهداشت زمین و آبیاری تاجیکستان برای بازدید از پروژه‌های آب و خاک و کارخانجات تولیدکننده لوازم‌ و تجهیزات‌ آبیاری و آمادگی برای برگزاری دوره‌های آموزشی برای کارشناسان و کشاورزان و نیز پیگیری برای لغو یا حذف روادید بین دو کشور و تسهیل در حقوق گمرکی را بیان کرد که مورد تایید ظفربیک دولت‌زاده معاون نخست وزیر جمهوری تاجیکستان قرار گرفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا