اسلایدامور دامجهاد کشاورزی

افزایش ۴۰ درصدی جوجه‌ریزی در مرغداری‌های کشور

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی مرغداران گوشتی ایران با قدردانی از هماهنگی‌ و همکاری وزارت جهاد کشاورزی با تولیدکنندگان مرغ تاکید کرد: میزان جوجه‌ریزی در فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۴۰ درصد رشد داشته است.

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، علی ابراهیمی در این خصوص گفت: در فروردین و اردیبهشت ماه سال گذشته در مجموع ۲۰۸ میلیون قطعه جوجه‌ریزی شد، اما در فروردین سال جاری ۱۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار و در اردیبهشت ۱۵۵ میلیون و ۸۰۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی شد و یقینا این رقم برای خرداد ماه جاری نیز تکرار می‌شود.

وی ظرفیت مرغداری‌های گوشتی کشور را در مجموع ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: هماهنگی‌های لازم وزارت جهاد کشاورزی با بخش خصوصی در دو سال اخیر سبب شد ایران از وارد کننده مرغ به صادر کننده این محصول اساسی سفره خانوار تبدیل شود.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی مرغداران گوشتی ایران گفت: تأمین به موقع نهاده‌ها و برنامه‌ریزی مناسب در زنجیره مزارع مرغ لاین، اجداد و مرغ مادر گوشتی از سوی وزارت جهاد کشاورزی و تضمین این ثبات در شش ماه آینده، سبب جلب نظر ۴۵۶ شرکت تعاونی تولید کننده مرغ در ۳۰ استان کشور همراه با افزایش و ثبات در بازار مصرف شده است.

وی ادامه داد: با وجود تورم در سایر محصولات مورد نیاز خانوار، قیمت مرغ نه تنها نسبت به مدت مشابه سال قبل گران‌تر نشده که ارزان‌تر هم شده است.

ابراهیمی گفت: به دلیل اشباع بازار داخلی به دنبال تقویت بازاریابی صادراتی هستیم و اکنون عمده صادرات مرغ ایران به کشور عراق و به ویژه اقلیم کردستان انجام می‌شود و در حال رایزنی با بازرگانان کشورهای همسایه و حتی چین برای افزایش صادرات مرغ هستیم.

به گفته وی، با روند افزایشی تولید مرغ و ثبات در بازار، اتحادیه سراسری مرغداران در نامه‌ای به وزیر جهادکشاورزی اعلام آمادگی کرد ۱۱ تا ۱۵ هزار تن مرغ در ماه صادرات داشته باشد و از اسفند ماه گذشته تاکنون نیز حدود ۴ هزار تن صادرات انجام شد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی مرغداران گوشتی ایران با اشاره به این که صادرات مواد غذایی در عرصه جهانی نوعی قدرت دیپلماسی و نشانه موفقیت یک کشور محسوب می‌شود، تاکید کرد: به همین دلیل تمام دستگاه‌های اجرایی باید تلاش کنند هیچگاه با تصمیمهای غیرتخصصی، خدشه‌ای در بازارهای صادراتی کشور پدید نیاید.

وی تولید را یک زنجیره معرفی کرد و افزود: هرگونه تنش در عرصه تأمین به موقع نهاده‌ها و حتی فرصت‌های صادراتی موجود، سبب آسیب به مجموعه زنجیره تولید خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا